הטייסים לא ענו בקשר, חיל האוויר האוסטרי שלח מטוסי קרב – והנוסעים הישראלים נכנסו לבהלה. טל וניבי אפל, תושב הוד השרון, סיפר היום (ד') ל-ynet על רגעי הבהלה בטיסה שלשום מאמסטרדם לנתב"ג, שבמהלכה הוזנקו מטוסי קרב כיוון שהצוות המטוס לא ענה לקריאות של הבקרה האווירית האזורית.
"ישבנו בביזנס, הילדים ישבו בשורה שבדיוק אחרי", שחזר טל, שהוא ואשתו חזרו עם ילדיהם מחופשה משפחתית באמסטרדם והיו מבין הראשונים לזהות את אחד ממטוסי הקרב האוסטריים מתקרב. "שתינו קפה, ראינו נופי הרים וקראנו לילדים לראות את השלג – ופתאום ראינו מטוס קרב לידנו. אשתי קצת נלחצה והתחלתי לצלם מיד".
לדבריו, באותם רגעים היה בלבול בקרב הנוסעים: "שאלתי את עצמי איפה אנחנו? אולי באזור רוסיה? המטוס יכריח אותנו לנחות? זה היה מלחיץ. אבל רוב הנוסעים לא ידעו מהסיטואציה בכלל, רק מי שישב ממש מקדימה ראה את מטוס הקרב".
הוא ציין כי בקרב נוסעי המחלקה הראשונה נוצרה בהלה של ממש: "המטוס היה ממש קרוב, רואים פתאום את הטילים שלו. לא הבנו איפה אנחנו". הוא הוסיף כי הקברניט לא כרז דבר במערכת הכריזה, כדי להסביר לנוסעים מה אירע בדיוק. "אף אחד לא הסביר משהו. רק טייס לשעבר שהיה איתנו אמר שלהבנתו הייתה בעיית תקשורת. לדעתי אף אחד אחר במטוס לא שם לב שיש משהו, שאלתי את הדייל מה קרה והוא ענה שיש בעיית תקשורת ושהכול בסדר. זאת הייתה חוויה מלחיצה".
הדרמה התחוללה ביום בשני, בטיסת אל על LY338 מאמסטרדם לנתב"ג. בזמן שהמטוס היה בגובה שיוט של 37 אלף רגל מעל גרמניה, בנתיב הטיסה המתוכנן שלו, ביקשה הבקרה האווירית האזורית שיעבור לתדר הבא בנתיב שלו. אולם המטוס לא יצר קשר עם הבקרה האווירית הבאה כנדרש וכמצופה ממנו - וגם לא נענה לקריאות אליו בקשר מהבקרים הגרמנים והאוסטרים, גם לא כשניסו ליצור איתו קשר בכמה תדרים שונים.
הפיקוח האווירי ביקש ממטוסים שטסו בקרבתו לנסות ליצור איתו קשר, אך גם להם טייסי אל על לא ענו. בכל הזמן הזה המטוס המשיך לטוס בהתאם לתוכנית הטיסה, בגובה ובמהירות המתוכננים ללא חריגות.
משלא נענה לאף קריאה בקשר, הוזנקו בהתאם לפרוטוקול במקרים כאלה מטוסי קרב אוסטריים מדגם יורופייטר כדי להתקרב למטוס וליצור קשר עין עם הצוות. רק לאחר הזנקת מטוסי הקרב התחדש הקשר בין המטוס לבקרה האווירית. מטוסי הקרב חזרו לבסיסם ומטוס אל על המשיך בדרכו לנתב"ג ללא אירועים חריגים נוספים.
לפי משרד ההגנה האוסטרי, חלפו 12 דקות מרגע הזנקת מטוסי הקרב עד שהקשר חודש. בשלב זה לא ברור מדוע הטייסים לא נענו לקשר, וטרם התקבלה תגובה מאל על בנושא. יצוין כי דגם המטוס שהיה מעורב בתקרית הוא בואינג 777, ואל על חזרה להשתמש בו רק בתחילת החודש הזה. הוא היה מושבת יחד עם שאר צי ה-777 מאז פרוץ מגפת הקורונה בתחילת 2020.
מאל על נמסר בתגובה: "טיסה LY338 שהמריאה מאמסטרדם לתל אביב חלפה במרחב האווירי של גרמניה ואוסטריה כחלק מנתיב הטיסה המתוכנן. מסיבה שעדיין לא תוחקרה, במהלך המעבר מהמרחב האווירי הגרמני למרחב האוסטרי לא נוצר קשר עם הבקרה האווירית האוסטרית. לאחר שמרכז השליטה ומטוס אל על אחר שהיה באוויר הסבו את תשומת לב צוות המטוס, נוצר קשר עם הבקרה האוסטרית. לאחר שחודש הקשר, המטוס המשיך בדרכו ארצה ללא עיכובים".