בית המשפט המחוזי בלוד הרשיע היום (רביעי) את דוראל קדוש בן ה-26 מנתניה בניסיון רצח של ויסאם אלעג'ו (22), ובעבירות נוספות.
מדובר באירוע שהתרחש בחודש ב-25 פברואר 2022, שהחל כשנהג מונית ממוצא ערבי הסיע שני יהודים שזהותם לא ידועה בנתניה. במהלך הנסיעה פנה אליו אחד הנוסעים ושאל אם הוא ערבי. משזה השיב בחיוב החלו הנוסעים להטיח בו אמירות בעלות אופי גזעני-לאומני, ובהן "יא מחבלים, יא מזדיינים". בהמשך הנסיעה, משהנוסעים לא חדלו לקללו, נקעה נפשו של הנהג. הוא עצר את המונית ברחוב לנטוס והורה לנוסעים לרדת מהמונית.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מניסיון הרצח
תיעוד מניסיון הרצח
תיעוד מהאירוע בתחנת הדלק
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
וסאם אלעג'ו
וסאם אלעג'ו
הקורבן, ויסאם אלעג'ו. "אני זוכר אותו - אני כל יום חולם עליו"
השניים בתגובה סירבו לצאת ועמדו על כך שימשיך בנסיעתו. נהג המונית יצא ממנה לאחר מכן והנוסעים יצאו בעקבותיו, דחפו אותו והכו בו באגרופים תוך שהוא זועק לעזרה. באותה עת, צעירים ערבים חלפו במקום בטנדר בדרכם חזרה מעבודתם.
נוסעי הטנדר ראו שהנהג הותקף ושמעו את זעקותיו לעזרה. הם עצרו את רכבם ונחלצו לעזרתו. לאחר שהוא נכנס בחזרה למונית ונמלט מהמקום, פנו נוסעי המונית למתלוננים וקראו לעברם קריאות בעלות אופי גזעני-לאומני, ואחד מהם אף תקף אותם בכך שנגח במצחו וחבט בפניו. נוסעי הטנדר התעלמו מקריאות נוסעי המונית, נכנסו חזרה לרכבם ופנו לעזוב את המקום. הם הצליחו לחמוק מהתוקפים ועצרו בתחנת דלק סונול הסמוכה, שם יצא אחד מהם מהרכב ונכנס לחנות הנוחות במקום כדי לרכוש שתייה וסיגריות.
בעקבות המקרה, לקראת 3:00 בלילה, יצר הנאשם קשר עם לפחות חמישה בני אדם שזהותם אינה ידועה כדי לפגוע בנוסעי הטנדר הערבים. השישה הצטיידו בסכינים והגיעו לתחנת הדלק, שם דקר קדוש את אחד הקורבנות בכתפו הימנית באמצעות הסכין שהייתה בידו. במקביל, שלושה מהתוקפים לכדו קרבן נוסף - אלעג'ו - בצמוד לטנדר ודקרו אותו לפחות שבע פעמים, תוך שהוא מנסה ללא הצלחה לחמוק ולברוח, וכשהוא נופל וקם כמה פעמים. לאחר מכן הגיע אליו קדוש ודקר אותו בחוזקה פעמיים בפלג גופו העליון באמצעות סכין.
3 צפייה בגלריה
הפצוע בבית החולים
הפצוע בבית החולים
אלעג'ו בבית החולים
באותה עת נכנס אלעג'ו לחנות צולע ומדמם, ופנה לגרם מדרגות כדי להסתתר מהתוקפים. קדוש רדף אחריו, משך במעילו במורד גרם המדרגות והטיח אותו על הרצפה על גבו - ודקר אותו בחוזקה באמצעות הסכין בצווארו ובפלג גופו העליון השמאלי כדי לגרום למותו, תוך שהוא אומר לו: "בוא ערבי פלסטיני, מחבל, צריך להרוג אותך" - בזמן שאלעג'ו זעק מכאב.
בהמשך ניסה קדוש לדקור אותו שוב בצווארו, אך אלעג'ו הצליח לאחוז בלהב הסכין, להוציאו מידי הנאשם ולהשליכו. זאת, כששניים מהתוקפים עמדו ליד קדוש וחיזקו אותו. בהמשך הרים קדוש את הסכין, ויחד עם שותפיו ברח מתחנת הדלק כשהם מותירים את אלעג'ו שכוב ומתבוסס בדמו. הקורבן הובהל לבית החולים כשמצבו קשה והוא מחוסר הכרה. הוא הורדם והונשם ואושפז עד ל-3 במרץ באותה השנה.
בעדותו סיפר אלעג'ו כי "הוא בא אלי, הייתה לו סכין. הוא אמר לי 'יא בן זונה, אני רוצה להרוג אותך'. אני בחיים לא אשכח את הפנים שלו בגלל שהוא היה מול הפנים שלי. העיניים שלו, אני זוכר אותו - אני כל יום חולם עליו". השופט קבע שעדותו של הקורבן מהימנה לחלוטין, וקדוש כאמור הורשע בניסיון רצח. עם זאת לא יוחס לקדוש מניע גזעני, וגם בכתב האישום נגדו לא יוחס רקע לאומני לתקיפה.
אלי כהן ואיריס טוביאנה, עורכי דינו של קדוש, מסרו :"לאחר שנקרא את הכרעת הדין נחליט אם פנינו לערעור". בית המשפט כאמור הרשיע את קדוש בניסיון הרצח של אלעג'ו, בחבלה בכוונה מחמירה ובעבירות נוספות. עם זאת, בית המשפט זיכה את קדוש מכמה עבירות נוספות של חבלה בכוונה מחמירה כלפי כמה מעורבים אחרים, וגזר דינו יינתן בהמשך.