מזכיר המדינה של ארצות הברית אנתוני בלינקן ושר ההגנה לויד אוסטין הודיעו לישראל כי אם תוך 30 יום לא תפסיק למנוע העברת סיוע הומניטרי אמריקני לעזה, הממשל האמריקני ייאלץ להפעיל את "מזכר הביטחון הלאומי" - וימנע העברת נשק לישראל בהתאם לחוק הסיוע.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
ארה"ב תטיל אמברגו נשק? נתניהו וביידן
(צילום: חיים גולדברג, REUTERS/Nathan Howard)
4 צפייה בגלריה
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
תיעוד המשאיות שנכנסו אתמול לצפון הרצועה
(צילום: דובר צה"ל)
המסר האמריקני החריג והתקיף הזה הועבר במסמך רשמי לשר הביטחון יואב גלנט ולשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר. על פי מזכר הביטחון הלאומי מחודש מרץ האחרון, הוצבו שורה של תנאים להמשך העברת הסיוע הצבאי לישראל. בין היתר ישראל התחייבה לאפשר ולא למנוע באופן שרירותי או להגביל, במישרין או בעקיפין, את ההובלה או המסירה של סיוע הומניטרי של ארצות הברית, ואת המאמצים הבינלאומיים הנתמכים על ידי הממשל האמריקני לספק סיוע הומניטרי.
אותו מסר אמריקני הועבר ברקע מניעת הכנסת מזון לצפון הרצועה - למרות שרשמית ישראל מכחישה שאימצה את "תוכנית האלופים" שהוביל אלוף במיל' גיורא איילנד. רק אמש, נזכיר, צה"ל הודיע כי 30 משאיות סיוע נכנסו לצפון הרצועה. המשאיות העבירו קמח ומזון בהתאם להנחיית הדרג המדיני, וכחלק מהמחויבות להעברת הסיוע לרצועת עזה.
בתוך כך, ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני הודיעה בפרלמנט האיטלקי כי "מאז 7 באוקטובר לא סיפקנו יותר נשק וחימושים לישראל. הקפאנו את כל החוזים". על רקע התקרית שבה צה"ל ירה לעבר עמדת יוניפי"ל בדרום לבנון, אמרה מלוני כי תגיע לביקור בביירות, והוסיפה: "זה לא מתקבל על הדעת".
באיטליה זעמו לאחר התקרית, שבה נפצעו באורח קל שני בני אדם, ושר ההגנה טען: "מדובר בפשע מלחמה". בעקבות זאת הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי שוחח עם מקבילו הגנרל לוסיאנו פורטולנו, והשניים דנו בתמונת המצב הביטחונית ובאתגרים הנלווים, כמו גם באופן שבו חיזבאללה מנצל את הסמיכות למוצבי יוניפי"ל לפעולות טרור.
4 צפייה בגלריה
כוחות יוניפיל בדרום לבנון
כוחות יוניפיל בדרום לבנון
כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון
(צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani)
מערכת יירוט הטילים THAAD בפעולה
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל ב-2019
(צילום: AFP PHOTO / HANDOUT / DVIDS / US ARMY / Staff Sergeant Cory D. Payne)
האמריקנים דורשים מישראל לנקוט צעדים קונקרטיים תוך 30 יום. כישלון ביישום הצעדים עלול להוביל להשלכות על המשך הסיוע הצבאי לישראל, שמחייב כאמור את החתימה של בלינקן ואוסטין. כל זאת כשברקע ארה"ב עדיין מעכבת את משלוחי הפצצות הכבדות (במשקל 900 ק"ג).
למרות זאת, הפנטגון הודיע כי רכיבים למערכת ליירוט טילים בליסטיים מסוג THAAD החלו להגיע כבר אתמול לישראל, ובעתיד הנראה לעין הם יהיו מבצעיים. מזכיר העיתונות של הפנטגון פט ריידר אמר כי "במהלך הימים הקרובים אנשי צבא ארה"ב ורכיבי סוללת THAAD ימשיכו להגיע לישראל. הסוללה תפעל באופן מלא בעתיד הקרוב, אך מטעמי ביטחון לא נדון בלוחות זמנים".
הסוללה הועברה על רקע בקשת ישראל מהאמריקנים, בין היתר כדי להקרין עוצמה באמצעות שליחת נכסים צבאיים נוספים לאזור. היא תופעל על ידי חיילים אמריקנים, שיוצבו בישראל כחלק מההיערכות למקרה של תגובה איראנית לתקיפה הישראלית הצפויה.