מח"ש הודיעה הבוקר (יום ה') כי הגישה כתב אישום נגד חמישה שוטרים, בהם רפ"ק מאיר סוויסה, שהשליכו במרץ אשתקד רימוני הלם על מפגינים בהפגנה בתל אביב נגד המהפכה המשפטית. בהודעת מח"ש נמסר כי השוטרים גרמו "ברשלנות" לפציעתם של המפגינים - והודגש שהם פעלו בניגוד לנוהל המשטרתי של השלכת רימוני הלם.
תיעוד השלכת רימון הלם לעבר המפגינים, מרץ 2023
(צילום: אוהד אשכנזי)

מלבד סוויסה, שבעת ההפגנה אשתקד היה קצין המבצעים של מחוז תל אביב, כתב האישום הוגש גם נגד רפ״ק מאיר רביב בירנבאום, רס״ר נאור טולדנו, רס״ר מתנאל חמו ומפקח יהונתן ימיני. שלושה מהשוטרים שנגדם הוגש כתב אישום הם קצינים.
בכתב האישום, שהוגש לבית משפט השלום בתל אביב על-ידי עורכי הדין נטלי חגי-גדלוב ואיציק פרץ ממח"ש, נכתב כי הנאשמים נכחו במסגרת תפקידם בהפגנה באזור מחלף השלום. החמישה, כך נטען, השליכו רימוני הלם לעבר ההמון - שבאותה שעה לא הפגין אלימות כלפי השוטרים. במסגרת החקירה מח״ש אספה ובדקה יותר מ-200 תיעודים שאספה ושהגיעו לידה.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מרגעי פגיעת רימון ההלם שהשליך השוטר לעבר המפגינים בתל אביב
תיעוד מרגעי פגיעת רימון ההלם שהשליך השוטר לעבר המפגינים בתל אביב
תיעוד מרגע פגיעת רימון הלם שהושלך בהפגנה במרץ 2023
"הנאשמים נכחו במסגרת תפקידם בהפגנה באזור מחלף השלום. החמישה נאשמים כי השליכו רימוני הלם לעבר ההמון, שבאותה שעה לא הפגין אלימות כלפי השוטרים. הצפיפות הרבה בה עמדו המפגינים, בהם גם ילדים וקשישים, ותזוזתם התכופה ממקום למקום, מנעו אפשרות להעריך כראוי את מקום נחיתת הרימון, כל זאת בניגוד לנוהל המשטרתי. בנוסף, למרות תנאי השטח והנסיבות, הנאשמים לא בחרו באמצעי חלופי לפיזור הפגנות, שבו סיכון נמוך יותר לפגיעה בגוף", נכתב באישום.
בכתב האישום מתואר כי "ב-1 במרץ 2023, החל משעות הבוקר, התקיימה הפגנה לאורך רחוב גבעת התחמושת-מחלף השלום בתל אביב, בה לקחו חלק המוני משתתפים, בהם גם קשישים וילדים. רפ"ק סוויסה שימש כמפקד האירוע, והעביר הנחיות ודיווחים לשוטרים".
4 צפייה בגלריה
רפ"ק מאיר סויסה
רפ"ק מאיר סויסה
רפ"ק מאיר סוויסה. מואשם בפזיזות ורשלנות
(צילום: מאיר תורג'מן )
בכתב האישום מתואר כי סמוך לשעה 12:25 החלה הפרת סדר מצד חלק מהמפגינים, והוחלט להכריז על המחאה כהפרת סדר במדרג ג'. "בעקבות ההכרזה עשו השוטרים שימוש במספר רב של רימוני הלם, וזאת לשם פיזור המחאה באזורים שונים. נפגעו מפגינים רבים מרימוני ההלם ולחלקם נגרמו חבלות בגופם", נכתב.
השוטרים מואשמים במעשה פזיזות או רשלנות לאחר שהשליכו רימוני הלם בניגוד לנהלי המשטרה. מעשי הרשלנות, כפי שציינה מח"ש בכתב האישום, הם "שימוש ברימון הלם למרות שהינם חסרי הכשרה/שמירה כשירות וזאת בניגוד לדין; השלכת רימון הלם לעבר אנשים, לעבר אוכלוסיות רגישות, ילדים וקשישים ובניגוד לכל דין; השלכת רימון הלם לעבר המון אנשים שעמד במקום בצפיפות רבה, מבלי לוודא שהרימון יוטל לעבר שטח המרוחק לפחות מטר אחד מכל אדם; השלכת רימון הלם לעבר קבוצת אנשים שהייתה בתנועה ובתזוזה מתמדת".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: "החלטת מח"ש להגיש כתב אישום נגד רפ"ק מאיר סוויסה ושוטרים נוספים נגועה במניעים פוליטיים ולחץ פוליטי. מח"ש, בהנחיית היועמ"שית ופרקליט המדינה, דבקה בעיקרון של אכיפה בררנית ומספקת הגנה למפירי חוק וחוסמי כבישים מצד אחד של המפה הפוליטית, תוך ניסיון להרתיע שוטרים מלאכוף את החוק נגדם".
4 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
"החלטת מח"ש נגועה במניעים פוליטיים ולחץ פוליטי". בן גביר
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
למרות כתב האישום שהוגש נגדו, סוויסה צפוי להיות מקודם לדרגת סגן-ניצב ואמור להתמנות בעתיד לתפקיד מפקד תחנת לב תל אביב. מיד לאחר שהוחלט לקדמו במאי האחרון, סוויסה יצא לקורס פו״מ (פיקוד ומטה) שמהווה תנאי הכרחי לקידום לדרגת סנ"צ, והוא עדיין נמצא בו. ההחלטה במשטרה לקדמו התקבלה למרות חקירת מח״ש, כשאז עדיין לא היה ידוע מה יעלה בגורלה. בשלב הבא, השר בן גביר אמור לחתום על המינוי כדי להוציאו לפועל, ולפי תגובתו הבוקר אחרי הגשת כתב האישום - הוא יאשר בשמחה את קידומו.
האשמה נגד סוויסה היא יחסית מינורית - פזיזות ברשלנות - וזו עבירה שאין בה זדון או כוונה תחילה. לפי שעה לא ידוע שמח״ש הוסיפה דרישה לעכב את הקידום שלו. ההערכה במשטרה היא שאם לא תהיה דרישה אקטיבית של מח״ש לעכב את קידומו, הוא יקודם למרות כתב האישום.
המפכ״ל היוצא יעקב שבתאי החליט במהלך כהונתו להקים את ״מעיל רוח״ - מעטפת וליווי אישי שמשטרת ישראל מעניקה לשוטרים וקצינים שנקלעים למצב שבעקבות פעילותם מוצאים את עצמם בחקירת מח״ש, שלפעמים מובילה לכתב אישום. לא פעם מחליטים לקדם את הקצין במסלול המקצועי למרות כתב אישום, בטענה שאם הוא יוצא זכאי - לא ניתן לפצות אותו על שנות עינוי הדין שהוא עבר והקפאת הקידום המקצועי. דוגמה לכך היא המקרה של נצ”מ ניסו גואטה, שקידומו נעצר במשך זמן רב בגלל כתב אישום שהוגש נגדו בגין תקיפת מפגינים, אך לבסוף הוא זוכה.
4 צפייה בגלריה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
המפכ"ל היוצא יעקב שבתאי. הקים "מעיל רוח" לשוטרים וקצינים
(צילום: עמית שאבי)
בתיעוד מאותה הפגנה במרץ 2023 נראה סוויסה כורז "פרשים, להתקדם" - ואז משליך רימון הלם. אחר כך קרא: "קדימה, לפזר, לפזר, להעיף קיבינימט". הוא תועד משליך רימונים נוספים וכורז באחד המקרים: "לא להתרכז בבודדים, להדוף במסות". במקרה אחר אף נראה דוחף באלימות מפגין.
לאחר המקרה, נזכיר, סוויסה זומן לחקירה במחלקה לחקירות שוטרים. בחקירתו אמר אז הקצין: "ראיתי שהמצב יוצא משליטה. הייתה הנחיה שניתן להשתמש ברימוני הלם, זרקתי 3-2 רימונים, וידאתי שאני זורק את הרימון לשטח פתוח. ראיתי שהרימון לא פגע באף מפגין. הייתי רגוע והרגעתי. המטרה הייתה לסיים את האירוע ללא נפגעים".
השר בן גביר גיבה אז את סוויסה, ואמר כי זימונו לחקירה "מעביר מסר גרוע מאוד של חוסר גיבוי לשוטרים". כחודש לאחר שנחקר במח"ש, הוענקה לסוויסה תעודת הצטיינות על-ידי מפקד תחנת לב תל אביב.