ועדת החוץ והביטחון של הכנסת דנה הבוקר (יום שלישי) לראשונה בחוק הפטור מגיוס לחרדים, לאחר אישור קידומו במליאת הכנסת בשבוע שעבר. הדיון מתקיים לאחר שכשל ניסיונם של ראש הממשלה בנימין נתניהו והחרדים למנוע את הפקדתו בוועדה, בשל התנגדותו של היו"ר יולי אדלשטיין לחוק בגרסתו הנוכחית. בימים הקרובים ח"כ אדלשטיין צפוי לקיים סדרת דיונים על החוק, שבמהלכם ישמע על הצרכים הצבאיים של צה"ל ומערכת הביטחון.
אדלשטיין בפתח הדיון
(צילום: ערוץ כנסת )

בפתח הדיון הבהיר אדלשטיין כי מבחינתו החוק שמונח בפני הוועדה הוא בבחינת "דף לבן", שאותו ניתן יהיה לשנות על מנת לענות על צורכי הצבא, וכי החלת דין הרציפות על החוק מהכנסת הקודמת נועדה רק לזרז את ההליך ו"לא להיכנס להליכים פרוצדורליים ארוכים". לדבריו, "יש בפנינו אפשרות, על סמך הפלטפורמה שבפנינו, לחוקק חוק שמבחינתי צריך להיות דף חדש ולתת מענה אמיתי לצורכי צה"ל ומערכת הביטחון במציאות החדשה".
אדלשטיין פנה לנציגי הצבא שהגיעו לדיון, ואמר כי לדברים שלהם יהיה מבחינתו משקל רב יותר מאשר דברי הח"כים בוועדה. "ארצה לשמוע מצה"ל גם על הצרכים האמיתיים בכל הקשור להיערכות למציאות הביטחונית שאנחנו מכירים היטב, אבל גם ארצה לשמוע איך מאחורי כל מספר עומדת היערכות נכונה. מבחינתי היערכות נכונה מסתכמת במשהו פשוט. צריכים לתת מענה לטווח קצר לצרכים, אבל שיעבוד גם לטווח ארוך".
5 צפייה בגלריה
"חרבות ברזל": ועדת החוץ והביטחון קיימה ישיבה חסויה בהשתתפות ראש הממשלה
"חרבות ברזל": ועדת החוץ והביטחון קיימה ישיבה חסויה בהשתתפות ראש הממשלה
אדלשטיין ונתניהו בדיון קודם בוועדת חוץ וביטחון. מבחינת אדלשטיין החוק הוא "דף לבן"
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
לדברי יו"ר ועדת חוץ וביטחון, "היערכות נכונה" צריכה לאפשר לצעיר חרדי שמתגייס ל"שירות משמעותי" לשמור על אורחות חייו, ולמנוע ממנו להפוך ל"פסול" או ל"אדם סוג ב'" בקהילה החרדית - "אלא להישאר כפי שהוא גם אחרי השירות". לדברי אדלשטיין, "זה לא תמיד פשוט. יהיו גם ערכים סותרים, אבל צה"ל - לפחות מבחינתי - חייב להיערך, אם הוא מתכוון לעמוד מאחורי המספרים שהוא באמת צריך אחרי מה שעברנו בשמונת חודשים האחרונים".
אדלשטיין הבטיח לנסות לגבש נוסח שיצמצם את ה"קרע" בעם, אבל הדגיש שלצד הצורך להביא "משהו נכון, צודק וערכי" - הוא צריך להיות גם "מעשי". בנוגע לדיונים בוועדה, הבטיח לא לעכב אותם: "נעשה דיונים רבים, אבל אני לא מתכוון להשבית את ועדת חוץ וביטחון". לדבריו, "ההתקדמות תלויה בנו. אם נגיע כמו שאמרתי לנוסח מעשי והסכמות, לא צריך הרבה זמן".
בהמשך הדיון דיבר ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שקרא לאדלשטיין לגבש במהירות חוק שיענה על צורכי הצבא. "הדבר החשוב שצריך לזכור הוא שאנחנו במצב חירום. עבר רק שבוע מאז שהחוק הזה עבר במליאת הכנסת בדין הרציפות. בשבוע הזה היו כבר 16 לוויות של חיילי צה"ל. דיברתי השבוע עם חברה שגרה ביישוב קטן שבו נהרג חייל. בלילה כל היישוב היה בשקט גמור והדבר היחיד שהם שמעו כל הלילה זה את אמא שלו צועקת ובוכה. הילד הזה לא אמר 'אמות ולא אתגייס'. הוא אמר 'אתגייס' - והוא מת".
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
לפיד. "אם יהיו שיקולים פוליטיים - אנשים ימותו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפיד ציין כי מאז ומתמיד היה המצב של פטור מגיוס "לא הוגן", אך כעת לדבריו הוא "בלתי אפשרי ברמה הערכית והמבצעית". הוא הוסיף: "בשבוע האחרון אלפי אנשים קיבלו צו 8 פעם שנייה ושלישית. בשבוע הזה הצפון הופצץ, גזרת יו"ש בוערת וישראל לא מצליחה לתת לאזרחיה את הביטחון שמגיע להם. אין לנו מספיק צבא. לא אני אומר את זה - הרמטכ"ל אומר את זה, ראש אכ"א ומערכת הבטחון כולה. תשמעו את זה מנציגי הצבא".
לפיד קרא כאמור להשלים את הדיונים בוועדה במהירות האפשרית, ולסיים את חקיקתו בגרסה שוויונית כבר במושב הנוכחי: "מהוועדה הזו לא יכול לצאת חוק שמפלה בין דם לדם. עיני הלוחמים והמשפחות נשואות לחדר הזה. אם יעשו החלטות לא נכונות - אנשים ימותו. אם לא ייתנו לצבא את הכלים שהוא צריך - אנשים ימותו. ואם יהיו פה שיקולים פוליטיים במקום ביטחוניים - אנשים ימותו".
מי שדיבר אחריו, יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער, אמר שבניגוד ללפיד שקרא לחוקק חוק נכון מבחינתו - הוא סבור שכדאי להימנע מחקיקה כל עוד החוק אינו ראוי. "החוק שנמצא כאן לא ראוי ובהיעדר חוק - יש חובת גיוס כללית, ויש לה השלכות", אמר סער. "אם אין אפשרות לחוקק חוק ראוי - אין לחוקק חוק בכלל", הוסיף.
5 צפייה בגלריה
ועדת חוקה, חוק ומשפט
ועדת חוקה, חוק ומשפט
סער. "בהיעדר חוק - יש חובת גיוס כללית, ויש לה השלכות"
(צילום: יואב דודקביץ')
לדברי סער, "היום אנחנו נמצאים בנקודה היסטורית שצריך לנסות לשנות את המציאות, כי היא לא ניתנת יותר להכלה. לקולקטיב הלאומי אין ברירה. הציבור שמשרת לא יכול היום לסבול את העוול הזה משני טעמים. קודם כל זה לא צודק. שתיים, עומס. וכל אחד מאיתנו מכיר עשרות סיפורים אישיים של אנשי מילואים שנקראו פעם שנייה, אולי שלישית, לתקופה של חודשים ארוכים".
שר העלייה והקליטה אופיר סופר (הציונות הדתית), הבטיח להצביע רק בעד חוק גיוס שיהיה ראוי מבחינתו. "הוא צריך להיות ראוי בעיני אלוקים ואדם. קרי - צריך להיות נכון מבחינה אמיתית. לא שום דבר אחר. אני לא רוצה להשתמש בביטויים אבל נכון מבחינה אמיתית. צריך לראות צעדים ממשיים בעיניים, וצריך להיות נכון מבחינה ציבורית", אמר סופר. "נצביע רק בעד חוק ראוי", הבטיח כאמור.
5 צפייה בגלריה
אופיר סופר
אופיר סופר
השר אופיר סופר. "נצביע רק בעד חוק ראוי", הבטיח
(צילום: הדר יואביאן )
לפני תחילת הדיון מסר אדלשטיין: "מונח לפתחי קידומו המהיר של חוק הגיוס. מדובר בנקודת מפנה היסטורית עבור עם ישראל. אני נחוש להביא חוק מקיף, צודק וערכי שיענה על צורכי הביטחון של מדינת ישראל". בצל הניסיונות למנוע מהוועדה שהוא עומד בראשה לעסוק בהצעת החוק, הוא הדגיש: "ועדת החוץ והביטחון היא המקום היחיד שבו כולם יושבים סביב שולחן אחד - כנסת, ממשלה, צבא וארגונים אזרחיים. יחד, בהידברות, בהסכמה ובכבוד הדדי, נוביל לחוק היסטורי שישנה את פניה של מדינת ישראל ויוביל אותה לעתיד צודק ונכון יותר".
החוק עלה בכנסת הקודמת ואושר בקריאה ראשונה. בשבוע שעבר מליאת הכנסת אישרה את המשך קידומו בנוסח הקיים, אך גורמים בקואליציה מעריכים שההחלטה של הוועדה לקראת ההצבעה על החוק בקריאה שנייה ושלישית תהיה שונה לחלוטין. אדלשטיין טען כאמור כי החוק שאושר הוא למעשה "דף לבן" - חוק שאין בו כלום - ואמר בשיחות סגורות: "לא יהיה שום דמיון בין מה שעבר בכנסת לבין הנוסח הסופי שתציג הוועדה על חוק הגיוס". הוא התייחס גם להתנגדות של החרדים לחוק הגיוס, ואמר כי "לא באתי לריב עם החרדים, באתי לענות על הצרכים של צה"ל".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו מחייך במליאה במהלך אישור קידום החוק
(צילום: ערוץ כנסת)
גורמים בסביבת אדלשטיין טענו גם הם כי אין באמת חוק גיוס, וכי מה שאישרה הכנסת הוא נוסח ריק מתוכן. לדברי גורם בוועדה, "יש בחוק שעבר כמה הנחות יסוד שכבר לא תקפות לגמרי אחרי 7 באוקטובר, כמו העיסוק ביציאה לעבודה של חרדים ופחות בחוק שיגייס אותם לצבא. זה כבר לא רלוונטי לימים האלה". גורם בקואליציה טען כי יו"ר הוועדה יפעל באופן עצמאי לחלוטין וכי אינו מתכוון להיות חותמת גומי של נתניהו והחרדים.
החרדים עצמם חוששים כי לא יוכלו לחיות בשלום עם החוק שיגיע לבסוף להצבעה בכנסת, לאחר הדיונים בוועדה. הם גם דואגים כי לוח הזמנים הצפוף לא יאפשר להעביר חוק גיוס עד סוף הכנס הנוכחי של הכנסת, לקראת סוף חודש יולי. במקרה כזה יהיה פוטנציאל למשבר פוליטי גדול בין הליכוד והחרדים, שעלול להוביל להתפרקות הקואליציה.