כמעט מדי שבוע ההפגנה בירושלים מסתיימת בעימותים, שחלקם אלימים, בין כוחות המשטרה למפגינים במקום. גם אמש (שבת) נרשמו מספר אירועים כאלה. בין היתר תועד שוטר מטיח בכוח רב מפגין על מכונית, ובמקרה אחר שוטר יס"מ נשמע מקלל מפגין - ומאיים: "יא בן ז**ה, אני אאנוס את אמא שלך". עימותים ותיעודים אלימים נראו אמש גם בתל אביב, שם אף הותקפה חברת הכנסת נעמה לזימי מהעבודה - שפרצה בבכי. במהלך הלילה אף חסמו מפגינים את איילון דרום סמוך למחלף השלום. תיעודי העימותים בירושלים ובתל אביב:
שוטרים מתנפלים על חברת הכנסת נעמה לזימי

העימותים בהפגנה בירושלים, הערב
(צילום: שלו שלום, לירן תמרי)

המשטרה ציינה בתגובתה לאירוע המטריד כי המפגין שתועד בסרטון נעצר בחשד שהפר את הסדר הציבורי במקום, אך עם זאת היא גינתה את התנהגות השוטר המתועד. "התנהלות השוטר במקום אינה עומדת בקנה אחד עם נורמות השיח וההתנהלות המצופות מכל שוטר גם במצבים סוערים מעין אלו, ולכן היא תיבדק ותטופל בהתאם", נמסר.
הפגנות נערכו בעוד עשרות מוקדים אמש - כאשר המוקד המרכזי, כמדי מוצאי שבת, היה בתל אביב. בשיאה של ההפגנה הזו נכחו עשרות אלפי מוחים, שחלקם התכנסו מתחת לגשר בגין יחד עם משפחות חטופים - והכריזו כי מעתה הוא יכונה "גשר ההפקרה ע"ש בנימין ושרה נתניהו". לאחר מכן יצאו המוחים לצעדה שאושרה על-ידי המשטרה, ושבה הדליקו גם מדורות ואבוקות. במהלך הצעדה נרשמו עימותים ומעצרים בין השוטרים למפגינים.
בתיעוד מהמקום ניתן לראות כאמור שגם חברת הכנסת לזימי הותקפה. לטענת נוכחים במקום, השוטרים הדפו אותה ואף משכו בשיערה. היא תועדה פורצת בבכי - והלכה מהמקום כשהיא נסערת. "עצרו אדם והוא העביר את הטלפון והמפתחות למכרה. השוטרים לא הסכימו לעצור ולהעביר את הטלפון למכרה. שאלתי את השוטרים למה? כי הרי אין שום סיבה. ואז באלימות קשה קפצו עליי ועל המפגינה". סיפרה, והוסיפה: "משכו אותי בשיער וחנקו אותי, וכל זה בזמן שהמפגינים צועקים שאני חברת כנסת. מפחיד לחשוב מה היה קורה אם לא היו סביבי מפגינים. פשוט אלימות ברוטלית וקשה - ויכל להיות יותר גרוע".
2 צפייה בגלריה
גשר ההפקרה בתל אביב
גשר ההפקרה בתל אביב
"גשר ההפקרה" בתל אביב
(צילום: עידו ארז)
בתגובה לדברי לזימי מסרה המשטרה: "בניגוד לטענותיה בנוגע לכך שלכאורה נפגעה משוטרים, ובכדי למנוע הטעיית הציבור והכפשת השוטרים לשווא, נבהיר כי בפועל חברת הכנסת מנצלת את חסינותה על מנת להפריע לשוטרים לבצע את משימתם. כך היה באירוע הנ"ל, כשחברת הכנסת לזימי הפריעה לשוטרים לבצע תפקידם, תוך שהיא נדחפת בכוח בין השוטרים ומפריעה להם לתפוס את הטלפון הנייד שהיה אצל האישה. צר לנו שנושאת משרה ציבורית מתנהלת באופן פרובוקטיבי, תוך שימוש ציני בחסינות פרלמנטרית, הטעיית הציבור והכפשת השוטרים. לא נאפשר לאף גורם לפגוע בעבודת השוטרים שפועלים לילות כימים למען כלל הציבור".
יו"ר העבודה יאיר גולן התייחס לתקיפה של חברת מפלגתו, ומסר כי "אלימות המשטרה שהופנתה הערב כלפי ח"כ נעמה לזימי, שהגנה בגופה על משפחות חטופים - וכלפי מפגינים בירושלים - היא חציית קו אדום מבהילה ומזכירה משטרים טוטליטריים. ככה בדיוק נראת פוליטיזציה של המשטרה על-ידי העבריין ותומך הטרור בן גביר. תפקיד המשטרה הוא להגן על האזרחים ולא להיות מיליציה פרטית של עבריין מורשע ולהכות אזרחים וחברי אופוזיציה. הממשלה בהנהגתנו תעשה ניקוי אורוות יסודי במשטרה, תחזיר את הביטחון לרחובות ותשיב את התקווה לאזרחי ישראל".
אלוף במיל' נועם תיבון שהיה בין אלה שזינקו לעוטף עזה ב-7 באוקטובר אמר בהפגנה: "מעולם לא הייתה הפקרה כזו בתולדות מדינת ישראל, כמו הפקרת החטופים מהמחדל של ה7.10. מי שאשם בהפקרה אלו אותם אנשים שאחראיים למחדל ולטבח - ממשלת ישראל ובעיקר בנימין נתניהו. הוא אשם! לימדו אותי בצבא שלא משאירים פצועים בשטח. כך נהגתי גם ב-7.10. אלו הערכים האמיתיים של מדינת ישראל האמיתית. אלו הערכים שלנו. ולכן אם הממשלה לא מחזירה את החטופים, שייקחו אחריות ויתפטרו. נביא אנשים טובים שיחזירו את החטופים".
עשרות אלפים מפגינים בתל אביב, הערב
(צילום: עידו ארז)

2 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
ההפגנה בקפלן
(צילום: יאיר שגיא)
עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף בעזה: "נתניהו, היום, בדיוק לפני שנה, באזכרה לחללי מבצע צוק איתן אתה אמרת בקול שלך ובמילים שלך את הדברים הבאים: ידענו על עשרות מנהרות טרור, ועל התוכניות להעביר מאות מחבלים, להיכנס לקיבוצים ולערים, לחטוף חיילים ואזרחים ולחמוק בחזרה לעזה. אם ידעת, למה לא עשית עם זה כלום?! למה הפקרת את מתן ואת המדינה ישר לידיים של חמאס?".
"נתניהו כל הזמן חוזר ואומר שיעשה הכל כדי להחזיר את החטופים שהפקיר הביתה. ואני אומרת לכם – נתניהו משקר. אני אומרת לכם רק את האמת! והאמת היא שנתניהו ממשיך לטרפד כל עסקה כי היא לא ריווחית לו פוליטית. נתניהו פועל משיקולים זרים של הישרדות פוליטית".
המשטרה מסרה לאחר ההפגנה בתל אביב כי "כמו בכל שבת, משטרת ישראל נערכה הערב לקראת הפגנה ותהלוכה שתואמה בהתאם למתווה שאושר מכיוון רחוב קפלן, סביב הקריה. בניגוד למתווה, חלק מהמפגינים המשיכו את התהלוכה לכיוון בית ההסתדרות כאשר קומץ מפירי סדר הבעירו מדורות, צמיגים ולפידים בלב שכונת המגורים ובכך סיכנו את הסובבים ואת עצמם, תוך הפרעה לכלל הציבור שמתגורר באזור.
"בעקבות החשש מפגיעה בחיי אדם ונזק לרכוש, כוחות משטרה וכיבוי נכנסו בין המפגינים על מנת לכבות את האש. אולם בעת פעולות הכיבוי פורעי חוק ניסו למנוע מצוות הכיבוי לבצע את משימתו. כוחות המשטרה נאלצו לחצוץ בין המפגינים לצוותי הכיבוי. בשלב זה הכוחות במקום ממשיכים לפעול לשמירה על הסדר הציבורי ולמנוע פגיעה בחיי אדם. משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש המחאה והביטוי כחוק אולם לא תאפשר התפרעויות, הפרת סדר והתנהגות פלילית מסוכנת המבוצעת בניגוד לחוק ופוגעת במשתמשי הדרך ובתושבי האזור".
פורסם לראשונה: 23:20, 29.06.24