2 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
(צילום: EPA)
סרטונים, תמונות, ניתוח השטח ובדיקת קולות הירי: כל אלו מראים, לפי העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט", כי כוח צה"ל הוא שירה ככל הנראה בעיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה. לפי התחקיר, אבו עאקלה נורתה למוות ממרחק של כ-180 מטרים.
הקביעה של העיתון מצטרפת לתחקיר קודם של CNN, שממצאיו היו שחייל צה"ל ירה באבו עאקלה במכוון. בצה"ל הגיבו אז וטענו כי תחקיר CNN על הירי הקטלני בג'נין בחודש שעבר "משולל כל יסוד".
תקרית הירי בג'נין: התיעוד הישראלי והצילום הפלסטיני

ב"וושינגטון פוסט" כתבו כי במסגרת התחקיר נבחנו יותר מ-60 סרטונים, פוסטים ברשתות החברתיות ותמונות מהתקרית. העיתון גם ערך שתי בדיקות פיזיות של האזור, והזמין ניתוחים אקוסטיים עצמאיים של קולות הירי.
"אנחנו בשערי מחנה הפליטים ג'נין", צוטטו בתחילת התחקיר דבריו של מפיק אל-ג'זירה עלי סמודי בשידור חי בפייסבוק מעט לפני השעה 6 בבוקר. "נשמעים כאן עימותים עזים", הוא אמר באותו סרטון. פחות מחצי שעה אחר כך, נכתב, סמודי ועוד שלושה עיתונאים – ובהם אבו עאקלה – חשו מספיק בטוחים כדי להתקרב לרכבי צה"ל שהיו מעורבים בפשיטה.
עלי סמודי, מפיק אל-ג'זירה שנפצע בג'נין, מספר על הירי למוות בשירין אבו עאקלה

הם לבשו קסדות לבנות וציוד מגן עם הכתוב PRESS. "היינו בטוחים שאין באזור חמושים פלסטינים, ולא היו חילופי אש עם כוחות ישראליים", אמר סמודי. "היה רגוע לחלוטין". פתאום האש התחדשה. סמודי נפגע, אבו עאקלה נהרגה.
לפי "וושינגטון פוסט", צה"ל לא הציג ראיה שמוכיחה כי באזור שבו נהרגה אבו עאקלה אכן היו חמושים פלסטינים - כשמנגד, הסרטונים וקולות הירי מצביעים על כך שלא היו חילופי אש בדקות שלפני המוות. הם הדגישו כי בגרסה זו תומכות גם עדויות מצד "עדי ראייה רבים", שאמרו כי לא היו חילופי אש במקום.
צה"ל, נזכיר, הציג ביום התקרית סרטון שבו נראה חמוש פלסטיני יורה ולאחר מכן טוען שפגע בחייל צה"ל - על אף שלא נפגע אף חייל בתקרית. בהמשך התברר כי הסרטון צולם באזור אחר בג'נין, המרוחק מהמקום שבו מתה אבו עאקלה.
2 צפייה בגלריה
גופתה של שירין אבו עאקלה
גופתה של שירין אבו עאקלה
הירי - ממרחק של 180 מטרים
(צילום: רויטרס)
"ניתוח השמע של הירי שהביא למותה של אבו עאקלה מצביע על כך שאדם אחד ירה בה ממרחק משוער שכמעט תואם את המרחק בין העיתונאים לשיירת צה"ל שהייתה במקום", נכתב ב"וושינגטון פוסט". "בהתבסס על סרטון שצולם בג'נין, אבו עאקלה ועיתונאים אחרים עמדו במרחק של כ-182 מטרים מהשיירה. בשידור חי מהטיקטוק, שצולם שבע דקות לפני הירי, נראה כי הסביבה רגועה יחסית. יריות בודדות מרוחקות נשמעות מדי פעם, אך אין סימנים לחילופי אש".

תגובת דובר צה"ל: "לא ניתן לקבוע מהו מקור הירי שהרג את הכתבת"

"מאז קרות האירוע, צה"ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת באופן מעמיק ויסודי. בתחקיר הביניים אשר פורסם עלה כי לא ניתן לקבוע מהו מקור הירי שפגע והרג את הכתבת.
"‎קבלת הקליע לבדיקה בליסטית מקצועית עשויה להכריע בין האפשרויות. נכון לרגע זה הפלסטינים לא נענו לבקשתנו לקיים תחקיר משותף או להעביר לנו את ממצאי החקירה שלהם ובין היתר גם את הקליע.
"נציין כי על פי המידע שעלה מהתחקיר, החייל אשר היה מעורב בתקרית בה ייתכן ונהרגה הכתבת ירה פחות כדורים מהמספר שציינה המערכת. בנוסף, מהתחקיר עולה שחיילי צה"ל לא זיהו עיתונאים בשום שלב בפעילות, ובטח ובטח שלא ירו לעברם באופן מכוון. הנושא נחקר לעומק, וניתן לקבוע זאת בוודאות.
"כל טענה אשר מבוססת על עדויות מוטות או חקירות חלקיות חסרת ביסוס.
"מאות כדורים נורו לעבר כוחות צה"ל באותו בוקר, והכוחות ניהלו קרבות ירי מול חמושים.
"‎הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, הנחה להמשיך ולפעול לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשותנו ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת.
"‎אנו מביעים את צערנו על מותה של שירין, רואים חשיבות רבה בחופש העיתונות ופועלים לשמרו.
"‎צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל מקום שיידרש ולעמוד במשימותיו, תוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים".