בית הדין של האיחוד האירופי לזכויות אדם גינה היום (ה') את ספרד על מה שכינה "כישלון מחפיר" בחקירה של פרשת סחר בנערה מניגריה. בית הדין קבע כי הממשלה בספרד תידרש לשלם לאישה, שעתרה אליו בטענה שתלונותיה נגד אלו שסחרו וסרסרו בה לא נחקרו כראוי, פיצוי של 15 אלף יורו ועוד 12 אלף עבור כיסוי ההוצאות המשפטיות שלה.
האישה טענה כי המבריחים אילצו אותה לעזוב את ארצה ולעבור לספרד ב-2003, כשהייתה בת 14, וכי היא הועברה לבית באזור סביליה – שם אילצו אותה לעבוד בזנות, ואף איימו עליה עם טקס "וודו" והזהירו אותה שאם תפנה למשטרה הטקס הזה יגרום לה למות. היא ברחה מהם ב-2007, אבל המשיכה לעבוד בזנות באזורים שונים בספרד, עד שב-2010 החלה לקבל סיוע מעמותה. ב-2011, אותה עמותה עזרה לה בהגשת התלונה נגד אלו שסחרו בה וניצלו אותה מינית.
1 צפייה בגלריה
אלימות נגד נשים זנות אילוס אילוסטרציה
אלימות נגד נשים זנות אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אולם תלונתה נדחתה, וגם כמה עתירות שהגישה לבתי המשפט בספרד לא הועילו. בעקבות זאת היא עתרה לבית הדין האירופי, שכעת קיבל את טענותיה וקבע כי הרשויות בספרד כשלו כישלון חמור בחובתן לחקור את הטענות בצורה יסודית. השופטים ציינו כי במשך שנתיים שלמות לא ננקט אף צעד בחקירה, עד שב-2013 נחקרו שניים ממנהלי מועדון שבו לדברי הצעירה סרסרו בה. הם גם קבעו שהחוקרים התעלמו מכיוונים בולטים בחקירה, וציינו כי ההחלטה ב-2017 לסגור את החקירה הייתה שטחית ולא מבוססת.
השופטים גם הביעו תמיהה על כך שהרשויות הספרדיות דחו את טענותיה של האישה כלא אמינות, על סמך הערכות שהייתה בת שש כשהוברחה לספרד, ולא בת 14 כפי שטענה – באופן שלכאורה לא אפשר לה להיכנס למדינה תחת דרכון של אדם בגיר כפי שהעידה שעשתה. בהחלטת בית הדין הבוקר הודגש כי גם לפי אותן הערכות, שנכללו בדו"חות פורנזיים שנעשו בספרד ב-2015 וב-2016, נקבע שהיא הייתה "לפחות" בת 18 בזמן פרסום הדו"חות – כלומר שהיה זה רק הגיל המינימלי שלה באותה עת, ולא בהכרח הגיל האמיתי.
השופטים הוסיפו שהחוקרים לא פנו לעמיתיהם בצרפת, כדי לבחון את טענתה של הצעירה שהיא הוברחה לספרד דרך המדינה הזו. לדבריהם הכשלים בחקירה מהווים הפרה של סעיף 4 באמנה האירופית לזכויות אדם, וספרד התעלמה באופן בוטה מהחובה שלה לחקור חשדות לסחר בבני אדם.