שנתיים חלפו מאז שחררה אוקראינה את בוצ'ה מידי הרוסים ונחשף הטבח הגדול שעברה העיר בידי חיילי צבא רוסיה. את מראות הזוועה מאוקראינה יש מי שמשווה לטבח שעברו יישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר. "חמאס השתמש בטקטיקה הרוסית שראינו בבוצ'ה – להרוג כמה שיותר אזרחים, לאנוס נשים, לגנוב את הרכוש שלהם, ולחטוף אזרחים", אמר שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק, בריאיון ל-ynet.
3 צפייה בגלריה
כפר עזה, תמונות השנה 2022 אזרחים חוזרים לעיירה השרופה בוצ'ה ב אוקראינה אחרי הכיבוש והטבח
כפר עזה, תמונות השנה 2022 אזרחים חוזרים לעיירה השרופה בוצ'ה ב אוקראינה אחרי הכיבוש והטבח
בין בוצ'ה (מימין) לכפר עזה (משמאל). "חמאס השתמש בטקטיקה הרוסית שראינו בבוצ'ה"
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP , EPA )
"כשהחיילים האוקראינים שחררו את העיר, אחרי כמעט חודש של כיבוש רוסי, הם מצאו גופות של גברים, נשים וילדים ברחובות, בחצרות, בבתים ובקברי אחים. היו עדויות לעינויים ואונס", הוסיף השגריר. "אחרי בוצ'ה פסיכולוגים אוקראינים הגיעו ללמוד מהישראלים איך לטפל במקרים של אונס, ולצערנו זה בדיוק מה שקרה בטבח המזעזע של 7 באוקטובר".
לפי השגריר האוקראיני, יש לא מעט קווי דמיון מצמררים בין הטבח בבוצ'ה לטבח בעוטף עזה. "המספרים כמעט זהים, 1,400 נרצחים. הרוסים חטפו אנשים מבוצ'ה, כשם שחמאס חטף אזרחים מעוטף עזה. בבוצ'ה הרוסים גנבו אפילו מכונות כביסה, וגם בעוטף עזה גנבו מכל הבא ליד".
באוקראינה מדווחים על 20 אלף ילדים שנחטפו מבוצ'ה ומהאזורים של חרקיב וחרסון על ידי הרוסים. "יש לנו קושי רב להחזיר אותם בחזרה. חלקם חזרו לאט לאט, וחלקם עד עכשיו מוחזקים במחנות ריכוז ואנחנו לא יכולים לעשות כלום". בגין חטיפת הילדים, בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג הוציא צו מעצר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. זאת אחרי שהקרמלין פרסם הודעה רשמית שבה הודתה מנהלת סוכנות האימוץ הממשלתית ברוסיה באחזקת הילדים האוקראינים.
3 צפייה בגלריה
אוקראינה בוצ'ה זירת ה טבח מלחמה עם רוסיה
אוקראינה בוצ'ה זירת ה טבח מלחמה עם רוסיה
קבר אחים שאותר בבוצ'ה. "האנשים האלה נרצחו בגלל שהתנגדו"
(צילום: AP)
קורניצ'וק מוצא קווי דמיון נוספים בין התושבים בבוצ'ה לאלו בעוטף עזה – אומץ הלב. "האנשים האלה נרצחו בגלל שהתנגדו. אחרי הטבח בבוצ'ה היו אנשים שנשארו שם חודש תחת הכיבוש הרוסי. חלקם נרצחו, חלקם התחבאו במרתפים והרוסים לא הצליחו למצוא אותם". לדבריו, היו עוד אירועי טבח במהלך המלחמה. "ראינו טבח כזה בערים נוספות באוקראינה, בין היתר באזור חרקיב. מצאנו שם גם קברי המונים. ככה הם פועלים לצערנו".
אם בתחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה ישראל הייתה על הגדר ולא היה יותר מדי שיתוף פעולה בין המדינות, עכשיו המצב שונה. קורניצ'וק מגלה כי הצבאות והמודיעין של ישראל ואוקראינה עובדים בשיתוף פעולה נרחב אל מול האיום המשותף של הכטב"מים האיראניים, אך לא יכול להרחיב בנושא.
באופן כללי, השגריר מציין כי התחדדה ההבנה בישראל ששתי המדינות פועלות נגד אותו ציר רשע, שמורכב מרוסיה ואיראן. "ציר הרשע כולל את רוסיה ואיראן, המשלבות כוחות הן נגד העם האוקראיני והן נגד ישראל. הן פועלות אותו הדבר, נשמעות אותו הדבר והן אותו רוע שעלינו להתאחד נגדו. אנחנו משתפים פעולה עד כמה שאפשר, אך כמובן שכל אחד דואג לעצמו במלחמה האכזרית שאנחנו מתמודדים איתה".
3 צפייה בגלריה
פיצוץ של כטב"מ בשמי קייב אוקראינה
פיצוץ של כטב"מ בשמי קייב אוקראינה
פיצוץ של כטב"מ בשמי קייב. שיתוף פעולה נרחב עם ישראל אל מול איום הכטב"מים האיראניים
(צילום: רויטרס )
עדות נוספת ליחסים האיתנים בין המדינות ניתן למצוא באיגרת ששיגר נשיא המדינה יצחק הרצוג לנשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי, לציון שנתיים לשחרור בוצ'ה. "המציאות ששתי האומות שלנו הכירו, רק לפני שנים קצרות, התנפצה מיסודה. ובכל זאת, אפילו כשאנו מתמודדים עם האלימות שפוקדת את עמינו, כוח החיים דוחף אותנו קדימה, עם תקוות ושאיפות ליום בהיר יותר".
בינתיים השגריר האוקראיני בישראל מנסה להרגיע את מי שחושש מהתקדמות המלחמה נגד רוסיה. "בסך הכל המצב יציב. לצערי, אין לנו מספיק נשק כדי להתקדם, בגלל עיכוב חבילת הסיוע בקונגרס, אבל אנחנו יכולים להגן על עצמנו בהצלחה".
"רוסיה סופגת מפלות, השמדנו את רוב הצי הרוסי בים השחור", הוסיף השגריר. "אבל לצערנו, יש החרפה בפגיעות הרוסיות באזרחים. הרוסים משתמשים בטקטיקה של פגיעה באזרחים ובתשתיות אזרחיות. רק בשבוע שעבר הם ניסו לפגוע בתחנות מים, תשתיות חשמל, וכמובן בנמל באודסה".