4 צפייה בגלריה
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
(צילום: דובר צה"ל)
משפחתו של רס"ן איתמר אלחרר ז"ל, שנהרג באסון אגוז בחודש שעבר עם רס"ן אופק אהרון מירי חברם ליחידה בחודש שעבר ליד נבי מוסא, הגיבה אמש (יום ב') לראשונה לממצאי ועדת המומחים שבדקה את האירוע, וקבעה שהלוחמים חרגו באופן קיצוני מהפקודות, מהנהלים והערכים בצבא.
האירוע התרחש בזמן שהחיילים ניסו לתפוס אמל"ח שנגנב על פי החשד על תושבים בדואים המתגוררים במאהלים הסמוכים לבסיס. בני המשפחה מסרו: "אנחנו לא רוצים שהליקויים יפלו על הראש של אופק ואיתמר. אלה נורמות וליקויים שיש ביחידה ובצה"ל הרבה זמן. בסוף איתמר ואופק נפלו באזורים האפורים של הנורמות האלה".
האלוף במיל' נעם תיבון מגיע למשפחות אלחרר
(צילום: מתן צורי,רועי עידן)

עוד הוסיפו במשפחה: "גניבת האמל"ח זו נקודת ההתחלה של כל האירוע הזה. המדינה צריכה לתת פתרונות ולא יכולה להשאיר את זה רק במסגרת של הוראות הפתיחה באש. בסוף זו משימת שיטור, לתפוס גנבים. זו לא משימה של מפקדי פלגות ביחידת אגוז או כל יחידה אחרת.
"בסופו של דבר הליקויים נופלים על הראש של המפקדים, וזה כלל לא קשור אליהם ולא באחריותם. מפקדי פלגות באגוז אמורים לאמן ולהתאמן ולא להתמודד עם תפיסת גנבים. אם נגנב ציוד הם עומדים למשפט, אז הם מעדיפים לצאת ולחפש אותו. זו תופעה אבסורדית. אנו מקווים שיופקו הלקחים ברמה המדינית וגם ברמה הצה"לית. שיתנו להם כלים להתמודד עם זה ולא יציבו אותם בנקודת הסוף וידברו רק על הוראות פתיחה באש.
"יש עוד הרבה שאלות. הרי בתחקיר כתוב במפורש שלאירוע אין קשר לבעיית המשילות. בעינינו זה מגוחך. משם הכל מתחיל. זה לא עניין פוליטי. משילות צריכה להיות בכל מקום במדינה".
לדבריהם היה מפגש קשה עם האלוף תיבון שחקר את האירוע: "עלו הרבה מאוד שאלות. על חלקן קיבלנו תשובות ועל חלקן לא. בסך הכול נראה שעשו עבודת תחקיר מקיפה אבל יש נותרו עוד הרבה שאלות".
משפחת אהרון לא מתייחסת לממצאים בשלב זה.
הרמטכ"ל כוכבי על האסון באגוז
(צילום: דובר צה''ל)

גם אחרי המסקנות הקשות בדו"ח הממצאים, הרמטכ"ל אביב כוכבי קבע שמפקד אגוז, סא"ל א', לא יודח. הוא ימשיך בתפקידו עד סוף כהונתו בעוד ארבעה חודשים - ולאחר מכן לא יפקד על חטיבת המילואים אלכסנדרוני כמתוכנן, ולא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות.
הקצינים שיודחו מאגוז הם סגן מפקד היחידה ומפקד הפלגה מהאירוע שנותר בחיים, שניהם בדרגת רב-סרן; מפקד הצוות סגן נ' שירה במפקדים; והלוחם שהפקיר את ציודו האישי יממה לפני התקרית הקטלנית – שאותו יצאו החיילים לחפש.

"האירוע לא נגרם בגלל בעיית משילות"

מסקנות הבכירים בצבא שעסקו בתחקור האירוע לא תאמו את מסקנות ועדת המומחים. ראש ועדת המומחים, האלוף (במיל') נועם תיבון, שסכר את פיו כאשר נשאל אם מצא שחלק מהמעורבים שיקרו, אמר בתחילת סקירתו לכתבים כי התחקיר הפיקודי התבצע היטב ו"על העובדות לא נמצאו פערים בין חקירת הועדה לממצאי התחקיר באוגדה 98".
תיבון הוסיף בהמשך כי אם היה מתבצע נוהל מעצר חשוד על ידי מי מהכוחות באירוע, התקרית הייתה נמנעת: "הפיקוד הבכיר באגוז נכשל בפיקוד ובשליטה בזיהוי כל ההידרדרות שקדמה לאסון. מפקד אגוז וסגנו נכשלו בבלימת האירוע. הסריקות שביצעו הלוחמים במאהלים הבדואים הן כשל מקצועי וערכי".
בוועדת הבדיקה יצאו נגד העובדה שאף אחד מלוחמי וקציני אגוז לא הבחין שמשהו לא כשורה: "לא התקיימה ביחידה תרבות של דיווח וחקירה כמצופה, לא תוחקרו האירועים הקודמים באותו השבוע ואף אחד ביחידה לא הרים דגל אדום ואמר תעצרו - זה לא תקין".
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציית ארגון שטח אימונים בבסיס צבאי נבי מוסא
אילוסטרציית ארגון שטח אימונים בבסיס צבאי נבי מוסא
(באדיבות דובר צה''ל)
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציית ארגון שטח אימונים בבסיס צבאי נבי מוסא
אילוסטרציית ארגון שטח אימונים בבסיס צבאי נבי מוסא
(באדיבות דובר צה''ל)
הוועדה בדקה אם יש קשר בין האירוע לבין השינוי בהוראות פתיחה באש שחל בשנה האחרונה בצבא ואפשר ירי לרגלי גנבי אמל"ח. השינוי לא הוטמע היטב ביחידה, עלה ממסקנות הוועדה, והלוחמים פירשו בצורה שגויה את הוראות הפתיחה באש אף שהיו פשוטות. אבל על התקרית עצמה לא הייתה לכך השפעה, כי סגן נ' התנהל באותן דקות כאילו הוא מסתובב בשטח עוין ביטחונית וסבר ששני הקצינים הם מחבלים. שלושת הקצינים, מנגד, התקרבו אליו בשקט כי חשבו שהוא גנב.
הוועדה הציבה לעצמה שתי קבוצות ביקורת נגדיות: יחידת מגלן מחטיבת הקומנדו וסיירת צנחנים שהתאמנה באותו השבוע בבסיס נבי מוסא, ולא מצאה בהן את אותן תופעות פסולות ומסוכנות שנמצאו באותו שבוע באגוז. ביקורת דומה שנערכה על ידי מבקר צה"ל בעקבות האסון בשישה גדודים שונים העלתה תמונה דומה.
הוועדה המליצה לוודא את נושא מימוש הפקודות בצה"ל לאחר שאלו הופרו שוב ושוב על ידי קציני אגוז, להטמיע את סוגיית הערבות ההדדית והבעת הדעה מצד גורמים זוטרים ולוחמים אל מול תקלות ובעיות והבהרה לכל הכוחות כי כל פעולה חייבת לצאת אחרי נוהל קרב, מזורז או סדור.
4 צפייה בגלריה
תמונת ארכיון של יחידת אגוז
תמונת ארכיון של יחידת אגוז
ארכיון. יחידת אגוז
(צילום: דובר צה''ל)
האלוף במיל' תיבון אמר כי "האירועים באגוז ישבו כנראה על רבדים עמוקים יותר כי ביקורות שנערכו בשנה האחרונה ליחידה העלו ציונים טובים ולא היו אובדני אמל"ח. האירוע לא נגרם בגלל בעיות משילות בשטחי האש".
מפקד פיקוד מרכז אלוף יהודה פוקס הוסיף: "הקצינים הלכו לפתור לבד את הבעיה ועשו לעצמם הנחות, ועדיין הם הנבחרת שלנו והם לא נהגו כך שחיילים היו תחתם. הם הרשו לעצמם יותר ממה שהיו מרשים אם היו עימם הלוחמים".
באשר לעונש הקל למפקד אגוז הוא הוסיף: "לא היה קשר בין פעולות סא"ל א' או חוסר פעולות שלו לבין התוצאה של האירוע ולכן גם מפקד חטיבת הקומנדו אל"מ מני ליבראטי לא קיבל הערה פיקודית. הקצינים לא שיתפו את מפקד היחידה בדברים רבים. מפקדים כאן עשו דין לעצמם, עגלו פינות וחרגו מפקודות שאת חלקן קבעו בעצמם".
פורסם לראשונה: 22:27, 07.02.22