הלחימה העזה בצפון נמשכת - גם ביום העצמאות ה-76 למדינת ישראל: טיל נ"ט ששוגר בצהריים (שלישי) משטח לבנון פגע ישירות באדמית שבגליל המערבי, וכתוצאה מכך נהרג אזרח ישראלי, לוחם נפצע באורח בינוני - וארבעה לוחמים נוספים באורח קל. כלי טיס ומסוקים הוזנקו לגזרה, ובאזור נרשמו חילופי אש כבדים. דובר צה"ל עדכן כי במסגרת חילופי האש "מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של חיזבאללה במרחבים עייתא א-שעב ובכפר כילא שבדרום לבנון". מתחילת המלחמה נהרגו בגבול הצפון 24 אזרחים וחיילים.
האזרח ההרוג אינו תושב אדמית, הוא הגיע לבקר חבר שגר בקיבוץ. ככל הנראה, לאחר ירי נ"ט לעבר כוחות צה"ל הוא ניגש לסייע להם - ואז נפגע מירי נוסף של חיזבאללה שהביא למותו מפגיעה ישירה.
שעות אחרי הרג האזרח, סמוך לשעה 22:30 דיווחו בלבנון שכטב"ם תקף רכב בעיר צור. לפי דיווחים שונים, בתקיפה יש שני הרוגים לפחות - לצד פצועים נוספים.
תקיפת הרכב בצור

בלון תצפית צה"לי שנפל בלבנון

7 צפייה בגלריה
תקיפה ישראלית בכפר כילא דרום לבנון
תקיפה ישראלית בכפר כילא דרום לבנון
תקיפה ישראלית בכפר כילא שבדרום לבנון
(צילום: Rabih DAHER / AFP)
לאורך כל שעות הבוקר והצהריים נשמעו אזעקות ביישובים שונים באזור קו העימות הצפוני בעקבות שיגורים לשטח ישראל. בירי לגליל חיזבאללה הצליח לפגוע גם בבלון תצפית צה"לי, שנפל בשטח לבנון. בהמשך, בשעות אחר הצהריים, שוגר מלבנון מטח של 10 רקטות לאזור החרמון בגולן.
בתיעודים שהופצו מהגליל המערבי אחרי הירי מלבנון נראו כמה נפילות, בין היתר בבית עסק באביבים. לבית העסק נגרם נזק, לא היו נפגעים באירוע. וגם הסוף של המערכה בצפון לא נראה באופק. הממשלה האריכה את ההתקשרות עם המלונות בהם משתכנים מפוני הצפון עד לסוף 2024. ביום שלישי שעבר אישרה ועדת הפטור במשרד האוצר, את בקשת משרד התיירות לפטור ממכרז עבור מלונות לצורך שיכון מפונים מ-1 ביוני עד 31 בדצמבר 2024 בהיקף של 2.1 מיליארד שקלים.
לפי המסמכים שהוגשו לוועדת הפטור, בינואר החולף אושר פטור להתקשרות עם מלונות בהיקף של 3.6 מיליארד שקלים עד סוף יוני. כלומר, המדינה עשויה להוציא 5.7 מיליארד שקל על שיכון מפונים בשנת 2024. עמית סופר ראש המועצה האזורית מרום הגליל אמר כי "העצמאות שלנו והריבונות שלנו כאן לא מוטלים בספק, אבל כדי שאנחנו נמשיך להחזיק את הצפון ממשלת ישראל חייבת להתייחס בחומרה לכל פגיעה כאן על ידי מחבלי החיזבאללה, אני קורא לממשלה לאפשר לצה"ל להשיב אש שתשים סוף לאיום בצפון".
"לא נוכל לחיות כאן כשטילים פוגעים ביישובים שלנו ומחרבים אותם. הגיע הזמן אחרי 7 חודשים שהממשלה תשקיע משאבים אמיתיים לפני שנאבד את הצפון עוד מעט לא יישארו חקלאים לפגוע בהם".
זירת השריפה בצפון
(צילום: כב"ה צפון )

7 צפייה בגלריה
זירת השריפה בצפון
זירת השריפה בצפון
(צילום: כב"ה צפון )
ברשת הלבנונית "אל-מיאדין", שמזוהה עם חיזבאללה, דווח כי בוצע ירי למטרות באזור ערב אל-עראמשה, אדמית ויערה. רקטות נוספות שוגרו לאזור אביבים ומלכיה בגליל העליון מבלי לגרום לנפגעים בגוף, אולם שריפה גדולה פרצה בשטח פתוח במרחב שבין מלכיה לדישון. שני צוותי כיבוי פועלו להשגת שליטה על האש.
גם לגולן בוצע כאמור ירי רקטי: עשרה שיגורים חצו משטח לבנון לעבר מרחב החרמון, ואזעקה הופעלה במג'דל שמס מעט לפני 16:00. זוהו נפילות בשטחים פתוחים, ולפי שעה לא ידוע על נזק או על נפגעים.
גם התקיפות בדרום לבנון נמשכו היום: דובר צה"ל עדכן כי כלי טיס של חיל האוויר תקף וחיסל מחבל של חיזבאללה, ששהה בסמוך למבנה צבאי של ארגון הטרור באזור מיס אל ג'בל שבדרום לבנון. בכך אישר צה"ל את הדיווחים בלבנון על תקיפה בכפר הזה וחיסול פעיל חיזבאללה. לפי ארגון הטרור, מתחילת המלחמה נהרגו 298 מאנשיו, אולם בישראל מעריכים שהמספר האמיתי גדול יותר.
בנוסף, נמסר כי מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור ומבנים צבאיים של חיזבאללה באזורי אל ח'ריבה, חלתא ויארון שבדרום לבנון. בהמשך דווח גם על תקיפה בכפר כילא.
שיגורים לכיוון הגליל המערבי
(צילום: אופאל פלס)

7 צפייה בגלריה
בלון תצפית שאותר בלבנון
בלון תצפית שאותר בלבנון
בלון התצפית שאותר בלבנון
7 צפייה בגלריה
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון
חיזבאללה קיבל אחריות רשמית על הירי לגליל המערבי, ומסר כאמור כי הצליח להפיל שם בלון תצפית של צה"ל. דובר צה"ל אישר בהמשך כי הבלון הופל, ומסר: "כתוצאה מהשיגורים שבוצעו לגליל המערבי, בלון תצפית של צה"ל נפגע ונפל בשטח לבנון, אין חשש לדלף מידע". חיל האוויר ניסה להפיל ולהשמיד את הבלון לפני שחצה את הגבול.
לטענת חיזבאללה, הירי בוצע באזור כאמור אדמית ובעקבות התקיפה הבלון התנתק ומנגנון השליטה שלו "הושמד לחלוטין". בתקשורת הלבנונית נטען כי הבלון נפל בין רמיש לעין-אבל, בגזרה המערבית של דרום לבנון. ברשת "אל-מיאדין" דווח כי צבא לבנון לקח את המצלמה שהורכבה על הבלון.
מוקדם יותר, בלילה שבין שני לשלישי, חוליות הירי של חיזבאללה ירו שני טילי נ"ט לעבר מטולה וגרמו לנזקים לשני בתים לפחות. תושב אחד נפצע באורח קל. "זה לא אמיתי מה שקורה פה. ממשלת ישראל אחראית על המחדל הנוראי", אמר ל-ynet דוד אזולאי, ראש המועצה.
7 צפייה בגלריה
ההריסות במטולה לאחר תקיפות חיזבאללה מלבנון
ההריסות במטולה לאחר תקיפות חיזבאללה מלבנון
הנוף באזור מטולה, ארכיון. "זה לא אמיתי מה שקורה פה"
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
הוא הוסיף: "אני קורא לראש ממשלת ישראל וכל השרים - בואו והביעו הזדהות במטולה וקיימו פה ישיבת ממשלה כדי להבהיר שאנחנו בישראל לא חוששים מחיזבאללה ומזדהים עם התושבים. שכחו אותנו במלונות. ראש ממשלת ישראל חייב לעמוד בדקה לשמונה מול כל אמצעי התקשורת ולומר 'אני נכנס לאירוע, הגיע הזמן צפון'".
פורסם לראשונה: 15:49, 14.05.24