גבר תושב טקסס הגיש בסוף השבוע לבית משפט במדינה תביעה נגד שלוש נשים, אחרי שלטענתו הן סייעו לאשתו דאז – ומי שכעת היא אשתו לשעבר – להשיג גלולות שיאפשרו לה לבצע הפלה. התביעה, המעוררת הדים בארה"ב, היא מבחן נוסף לפסק הדין ההיסטורי של בית המשפט העליון, שבו הסיר בשנה שעברה את ההגנה הפדרלית שניתנה להפלות בכל רחבי ארה"ב אחרי קרוב ל-50 שנה.
4 צפייה בגלריה
מפגינות ב אוסטין בירת טקסס נגד חוק שאוסר שם הפלה הפלות מלאכותיות ארה"ב תמונת ארכיון 2 באוקטובר
מפגינות ב אוסטין בירת טקסס נגד חוק שאוסר שם הפלה הפלות מלאכותיות ארה"ב תמונת ארכיון 2 באוקטובר
מפגינות באוסטין, טקסס, נגד חוק האוסר הפלות, בשנה שעברה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון אחרי פסק הדין ההיסטורי של העליון אשתקד
(צילום: AP)
בתביעה שהגיש טוען האיש, מרקוס סילבה, כי בכך ששלוש הנשים עזרו לאשתו לשעבר לעבור הפלה בעזרת תרופות בשימוש עצמי הן ביצעו מעשה השקול לסיוע לרצח. בעקבות זאת הוא דורש מהן פיצוי בסך מיליון דולר.
האירוע שבגינו תובע סילבה את הנשים התרחש ביולי אשתקד, שבועות אחדים בלבד אחרי שבית המשפט העליון ביטל את פסק דין "רו נגד ווייד" משנת 1973, שקבע בשעתו כי הזכות להפלה היא זכות חוקתית וכי לשום מדינה בארה"ב אסור לשלול אותה מהאישה. בטקסס, מדינה שמרנית ברובה, חוקי ההפלות הם מהמחמירים ביותר בארה"ב, והם אוסרים כעת הפלה כמעט בכל מקרה, למעט במקרי חירום רפואיים. לצד זה, על האישה העוברת את ההפלה החוקים הללו מגינים, ואותה עצמה אין אפשרות להעמיד לדין. סילבה החליט לתבוע את מי שהחוק כן מאפשר לו לתבוע, במקרה הזה שלוש הנשים שסייעו לכאורה לרעייתו לשעבר.
ארגונים התומכים בזכות להפלות גינו בסוף השבוע את התביעה, וטענו כי מדובר במעשה הפחדה: "זהו ניסיון מקומם לגרום לנשים לפחד, כך שלא יבקשו עזרה מגורמי רפואה כדי לעבור הפלה, וזהו ניסיון להפחיד גם את מי שמסייעים בשעת צורך לחברותיהם, לבנות משפחתם ולבנות קהילתם", אמרה אוטום כץ, עורכת דין מהמרכז לזכויות פריון. "הקיצונים שעומדים מאחורי התביעה הזו מעוותים את החוק ואת מערכת המשפט כדי לאיים ולהטריד אנשים שמבקשים טיפול חיוני ואת מי שמסייעים להם".
4 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
מתנגדי הזכות להפלות חוגגים את ביטול "רו נגד ווייד" ביוני של השנה שעברה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
(צילום: רויטרס)
סילבה מיוצג במשפט על-ידי עורך הדין ג'ונתן מיצ'ל, מי שסייע בשעתו לגבש את אחד החוקים האוסרים הפלות בטקסס, ועל-ידי עורכי דין מטעם הארגון המשפטי השמרני Thomas More Society. "כל מי שמעורב בהפצה ובייצור של גלולות להפסקת היריון ייתבע", הבטיחו אלה. לפי כתב התביעה, גם יצרנית הגלולות תיכלל ברשימת הנתבעים.
בתביעה נכתב בין השאר כי לידיהם של סילבה ועורכי דינו הגיעו הודעות טקסט שכתבו הנשים ושבהן דנו בשאלה כיצד להשיג גלולות להפסקת היריון וכיצד לסייע לאישה שהרתה ליטול את התכשיר המדובר.
בחודשים האחרונים, על רקע סגירתן של מרפאות להפלות במדינות הנשלטות על-ידי רפובליקנים, צצו ברחבי ארה"ב שלל תביעות הנוגעות לזכות לבצע הפלות. ממש לפני ימים אחדים הגישו בטקסס חמש נשים תביעה נגד המדינה, בטענה כי נאסר עליהן להפיל את העובר שלהן אף שההיריון סיכן את חייהן. כאמור, במקרים של סכנה לאם, הפלות אמורות להיות מותרות בטקסס.
פורסם לראשונה: 23:58, 11.03.23