צה"ל הודיע הבוקר (חמישי) כי הוא בוחן את המשך שירות המילואים של סא"ל במילואים רון שרף, ממובילי ארגון "אחים לנשק", שסיפר אתמול בכנסת כי הוא מפקד על מיונים ביחידות מיוחדות. שרף הודיע בימי המהפכה המשפטית כי לא יתנדב לשירות מילואים כל עוד נמשכת החקיקה.
1 צפייה בגלריה
 מסיבת עיתונאים של המילואימניקים
 מסיבת עיתונאים של המילואימניקים
רון שרף. אמר שלא קרא לסרבנות
(צילום: שאול גולן)
שרף בן ה-52 השתתף אתמול בדיון בוועדת החוץ והביטחון בדיון בסוגיית גיוס החרדים והציג את עצמו כמי שמפקד על המיונים ביחידות המיוחדות. "אני סגן אלוף בסיירת מטכ"ל, משרת 34 שנים בסדיר, קבע ומילואים. ב-15 השנים האחרונות מפקד על המיונים ביחידות המיוחדות", אמר. ח"כ טלי גוטליב שאלה אותו מיד: "אחרי שקראת לסרבנות?", והוא השיב שלא קרא לסרבנות.
אחרי הדיון בוועדה פנה שר התפוצות עמיחי שיקלי לשר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ויו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין וביקש לפעול בהליכים משמעתיים נגדו עקב גילויי הסרבנות שלו בשנה שעברה. "כולכם יודעים היטב, שבחצי השנה שלפני המלחמה נחצו קווים שחורים בכל הנוגע לשימוש באיומי סרבנות קולקטיבית כמכשיר להשגת מטרות פוליטיות", כתב שיקלי. "באופן בלתי נתפס, חלקם ממשיך בתפקידי ליבה, לרבות תפקידים המחייבים דוגמה ומופת כמו מיון ליחידות העילית של צה"ל".
"הצבא מתפרק, הקול שלנו רועד": רון שרף, במרץ בשנה שעברה
(צילום: עידו ארז)

שיקלי הזכיר התבטאויות של שרף, ובהן אחת במסיבת עיתונאים של "אחים לנשק" במרץ אשתקד, שבה אמר: "הממשלה ממשיכה לדהור, שר הביטחון שותק. רשות מבצעת בלי כוח מוגבל זאת דיקטטורה. צבא העם לא יכול להתקיים בדיקטטורה. צבא עם יהיה בדמוקרטיה. אם יחוקקו החוקים אנחנו ועוד עשרות אלפים נפסיק התנדבות. הצבא מתפרק, הקול שלנו רועד. אנחנו חלק בלתי נפרד מהצבא, אני 32 שנה בצבא. עד עכשיו עצרנו, היום נתחיל להחתים באופן אקטיבי את כל מתנדבי המילואים".
שיקלי גם כתב כי כשנשאל שרף ביולי בריאיון אם חתם על הצהרה שלא יתנדב למילואים, אישר שחתם - והסביר: "זה יום קשה אבל אנחנו מרגישים שמול הממשלה שמתקדמת להרס של המדינה הדמוקרטית, זה הדבר הנכון לעשות". לדברי שר התפוצות, "האם הגיוני שקצין שפעל והתבטא בצורה כזאת יהיה זה שפוסק מי ראוי ומי לא ראוי לשרת ביחידות הקצה של צה"ל? נוכחותם של אנשים שהפכו לסמלים פומביים של עידוד סרבנות בשורות הצבא ובדגש על תפקידי הדרכה, מיון ופיקוד יוצרת את הרושם שניתן לשוב ולחזור על מעשים חמורים שכאלה".
בתגובתו הראשונית לפרשה, מסר צה"ל שבחים לשרף - ועורר זעם בקרב חברי הקואליציה. "סא"ל (במיל') רון שרף הינו משרת מילואים עתיר זכויות כפי שבא לידי ביטוי לאורך שירותו בסדיר ובמילואים וכן במלחמת חרבות ברזל. סא"ל (במיל') שרף ממשיך להתייצב לשירות מילואים כאשר מזומן אליהם בהתאם לצורכי המלחמה", נכתב בתגובה.
שיקלי כתב בתגובה כי "התגובה הזו היא חרפה, אין מילה אחרת. חתום עליה גם הרמטכ"ל הרצי הלוי. אם אין יכולת להשמיע עמדה ברורה נגד סרבנות פוליטית, או ליתר דיוק יש - רק כשנוח - הרי שזה חלק משמעותי מהבעיה". ח"כ אלמוג כהן הוסיף: "אני מזועזע עד עמקי נשמתי מלקיחת הצד של דובר צה"ל ביחד עם הסרבן".
שעות לאחר מכן, כאמור, שינה צה"ל את תגובתו - ומסר: "סוגיית שירותו של סא"ל במיל' רון שרף (אחים לנשק) נבחנת מחדש ותיקבע בהמשך".