הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי החליט כי תת-אלוף ברק חירם ימונה למפקד אוגדת עזה. כך הודיע הערב (שלישי) צה"ל, שעות לאחר פגישתו של חירם עם תושבי בארי וכשלושה שבועות לאחר פרסום תחקיר הקרב בקיבוץ, שבו נקבע כי התנהל באופן סביר כשאישר ירי של פגז טנק לעבר הבית של פסי.
הקלטה מתוך המפגש של תא"ל ברק חירם עם משפחות שכולות

חירם צפוי לסיים את תפקידו כמפקד אוגדה 99 בימים הקרובים, ולאחר מכן יקבע מועד שבו יחל את תפקידו כמפקד אוגדת עזה. הוא יחליף את תת-אלוף אבי רוזנפלד, ששימש מפקד האוגדה ב-7 באוקטובר והודיע על התפטרותו.
"חלק מההחלטות שלי הצילו הרבה חיים", אמר היום חירם לנוכחים בפגישה המתוחה עם המשפחות השכולות בבארי. "אני יודע שלא עשיתי הכול מושלם, אבל עשיתי כמה דברים בסדר. חלק מלקיחת האחריות שלי זה להמשיך לשרת ולשים את החיים שלי בצד, שהילדים שלי לא יראו את אבא שלהם כי השליחות בהגנה עליכם יותר חשובה. זאת לקיחת אחריות".
הוא הסביר כי לא יכול היה למנוע את האירוע עם בני הערובה בביתה של פסי כהן. "אם כן, הייתי מתפטר. היות וזה אירוע שנכנסתי אליו, זה לא הוגן שאם מוציאים אותי מהמשוואה, כל היישוב היה ניצל. היישוב כולו היה בלחימה. הנחיתי לנסות לסיים לפני החושך, לא כי חלילה היקירים שלכם לא היו חשובים לי. היה גיהינום להגיע לפה (לבארי - מ"צ), זה לא נראה כמו שאנשים שבאו להשאיר מישהו בחיים", אמר.
2 צפייה בגלריה
ברק חירם
ברק חירם
ברק חירם והבית בבארי
(צילום: אלעד גרשגורן, AP)
אחד התושבים הטיח בו: "אתה לא מבין את הבעייתיות? יש לך אחריות". חירם השיב: "אני אחראי, אני הייתי מפקד היישוב. הייתי מפקד ארבעת היישובים, אני חושב שנקלענו לסיטואציה שלימ"מ יש הבנה ומקצועיות רבה, ולי יש הבנה ומקצועיות. זה חסר תקדים מה שהיה פה. אני בוגר כמה מכללות צבאיות, וההשכלה הצבאית שלי רחבה. אין לזה אח ורע בתולדות העת החדשה".
בתחקיר צה"ל על הקרב בבארי נכתב כי רק אחד מ-13 הקורבנות בבית של פסי, מתוך כ-101 נרצחי הקיבוץ, נפגע, אך שלא בטוח שנהרג מרסיס של פגז. התחקיר העלה כי התנהלותו של מפקד הכוחות בקיבוץ תת-אלוף ברק חירם, שאישר את הירי לבית, הייתה סבירה, ויועדה לחלץ את בני הערובה שבפנים בגלל חשש שהמחבלים ירצחו אותם בטווח הזמן המיידי.
2 צפייה בגלריה
הנזק לבתים בקיבות בארי
הנזק לבתים בקיבות בארי
הבתים שנשרפו בקיבוץ בארי
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
הרמטכ"ל קבע כי מדובר באירוע ייחודי במאפייניו, שכלל אירוע בני ערובה באזור לחימה. באירועים מסוג זה על המפקד בשטח לקבל החלטות קשות שמטרתן להציל כמה שיותר אזרחים. מהתחקיר עולה כי ערך זה הנחה את קבלת ההחלטות של המפקדים בשטח באירוע זה. שיקול הדעת וניהול האירוע על ידי כוחות הביטחון שנכחו בו בוצע באופן מקצועי וערכי, תוך שימוש נכון באמצעים שעמדו לרשות הכוחות ובהם ניהול משא ומתן, מודיעין ושימוש בטנק כאמצעי אחרון ליצירת לחץ על המחבלים.
התחקיר העלה עוד כי הגעתו של תא"ל חירם עשתה סדר בחלוקת הכוחות: אמנם שלדג ומטכ"ל חילקו ביניהן היטב עוד קודם את גזרות הלחימה בקיבוץ לשני אזורים, מזרחי ומערבי, אך יתר הכוחות, גם מהצנחנים ומיחידות נוספות שזרמו פנימה החל מ-13:00 והלאה, הוכוונו על ידי מפקד האוגדה לגבולות גזרה מסודרים. תא"ל חירם גם עבר בין הבתים והרחובות בקיבוץ, התחיל למפות את מוקדי הלחימה ויצר לראשונה תמונת מצב בצהרי היום.