ש"ס מתקפלת, בן גביר ממשיך את המאבק שלו: יומיים אחרי שחוק הרבנים המרוכך שלה הוסר מסדר היום של הכנסת, הודיעה הבוקר (רביעי) ש"ס על סיום המשבר מבחינתה. "ש"ס כדרכה מגלה אחריות ולא תיצור משבר בעת הזו שעלול לפגוע במאמץ המלחמתי ובעסקת החטופים ולכן תצביע יחד עם הקואליציה", אמרו במפלגתו של אריה דרעי. הצד השני למתיחות בקואליציה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) מתבצר בעמדתו ואומר כי מפלגתו תמשיך להתנגד לחוק של ש"ס אם הוא לא יצורף לקבינט המצומצם שעוסק בניהול המלחמה.
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, אריה דרעי
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, אריה דרעי
בן גביר, נתניהו ודרעי
(צילום: Menahem KAHANA / AF, אלכס קולומויסקי, EPA/ABIR SULTA)
בש"ס אמרו היום: "תנועת ש"ס ניסתה פעמיים להביא תקנות חשובות לייקר את מעמד הרבנים בישראל המוסרים נפש בתקופה הזו, וכן לשיפור תנאיהם של עובדי המועצות הדתיות והבלניות - מהלך חברתי שזכה להסכמה רחבה מאוד. ראוי להזכיר את דבריו הנחרצים של ראש הישיבה הגאון הגדול רבי מאיר מאזוז שליט"א שכתב על חוק שירותי הדת: 'מי שמתנגד לדבר זה פוגע בקודשי ישראל וממילא גם בשמירה וביטחון של עם ישראל'".
עוד אמרו בש"ס: "למרבה התדהמה, השר בן גביר בחר להפיל את החוק ולחולל קרע מיותר בימין בזמן מלחמה בשל שיקולים פוליטיים. ש"ס כדרכה מגלה אחריות ולא תיצור משבר בעת הזו שעלול לפגוע במאמץ המלחמתי ובעסקת החטופים ולכן תצביע יחד עם הקואליציה. סיעת ש"ס תמשיך לעשות הכול כדי לשמור על זהותה היהודית של מדינת ישראל".

"נמשיך לשבש את עבודת הקואליציה"

בעוצמה יהודית של בן גביר הגיבו: "עוצמה יהודית עומדת על כך ש'חוק הרבנים 2' יעבור רק במידה שהשר לביטחון לאומי יוכנס לפורום ניהול המלחמה, שבמידה וזה לא יקרה - תתנגד להצעה. רק אמש הוכח, בהפקרות הביטחונית בצפון, כמה דרושה נוכחותו של השר בן גביר בפורום ניהול המלחמה. כל עוד זה לא קורה, עוצמה יהודית תמשיך לשבש את עבודת הקואליציה. יחד עם זאת, באשר להצבעות האופוזיציה היום, עוצמה יהודית לא תיתן לאופוזיציה לנצח ולהעביר חוקים ותצביע נגד החוקים שתעלה האופוזיציה".
יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ הודיע בעקבות ההתפתחויות: "לאחר שיחתי עם ש"ס ועוצמה יהודית, סוכם כי המפלגות יצביעו היום על הצעות החוק הטרומיות בהתאם למשמעת הקואליציונית. שמירה על ממשלת הימין היא מטרה חשובה ומכרעת לעתיד מדינת ישראל, ואני מקווה שכלל המפלגות יזכרו זאת להמשך, מברך על גילויי האחריות".
ריאיון עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
(צילום: ליאור שרון)

המתיחות בקואליציה הגיעה ביום שני לשיאה כשבן גביר הודיע שהוא מסרב לתמוך בהצעת החוק של ש"ס אם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יצרף אותו לקבינט המצומצם. "עוצמה יהודית התנתה את תמיכתה בחוק הרבנים בהצטרפותו של השר לביטחון לאומי לקבינט המצומצם. המגעים לא הבשילו, והודענו ללשכת ראש הממשלה שנצביע נגד החוק", אמרו ביום שני במפלגתו של בן גביר.
המשבר הפוליטי כרך לתוכו חילופי מהלומות פומביים בין עוצמה יהודית של השר בן גביר לש"ס של ח"כ דרעי. "גוש הימין גילה שוב את הבלון הנפוח ששמו איתמר בן גביר, שכגודל הציפייה כך עוצמת האכזבה", אמרו ביום שני בש"ס. "לא ימין ולא חזק. רצף של כישלונות מביכים בתחומי אחריותו, תוך גלגול אחריות, איומים והאשמות על כל העולם. מכונת רעש ואפס עשייה".
בש"ס גם לא חסכו ביקורת מראש הממשלה נתניהו: "ש"ס רואה בחומרה רבה את התנהלותו המופקרת של השר בן גביר, בהפרה שיטתית ובוטה של המחויבות הקואליציונית והצבעה נגד חוקים המאושרים בוועדת השרים. בהתנהלות זו נתן שוב השר בן גביר פרס לאופוזיציה הקופצת על כל הזדמנות להפיל את ממשלת הימין. סיעת ש"ס מאוכזבת עמוקות מחוסר שליטתו של ראש הממשלה נתניהו בחברי הקואליציה".
במפלגתו של בן גביר לא נותרו חייבים, ואמרו ביום שני בתגובה: "מסתבר שאריה דרעי, מאוסלו ועד היום, נשאר דבק באידיאולוגיית השמאל. דרעי העריץ מאז ומעולם את השמאל, מרבין, דרך פרס, ועד גנץ, והוא הגורם המרכזי שדוחף את ראש הממשלה לנקוט מדיניות מתפשרת. גם היום דרעי מתנגד לצירופו של השר בן גביר לקבינט המלחמה.
"זה לא מפתיע, משום שבעוד השר בן גביר דוחף להכרעה וכתישת האויב בכל החזיתות, דרעי דוגל בכניעה והתרפסות, ודוחף לעסקה מופקרת - בניגוד מוחלט לעמדת בוחרי ש"ס. אנו לא נירתע מאיומיו של דרעי. נבחרנו כדי לממש מדיניות ימין, בפועל ולא בדיבורים. דרישתנו להיכנס לקבינט המלחמה, ולשנות את הקו שבו מקונספציית הכניעה של דרעי לתפיסת הכרעה וניצחון - עומדת בעינה".
המשבר הוביל לכך שיו"ר הקואליציה כץ הודיע אתמול כי לא יעלו חוקים שלה במליאת הכנסת, לנוכח מה שכינה "התנהלות חסרת אחריות של עוצמה יהודית". כץ ציין אתמול: "אני לא מוכן להסתמך על אף מפלגה מלבד מפלגות הקואליציה, ולא מוכן לנהל אותה לפי מצבי הרוח של השותפים בה. אני מקווה שהמצב שבו מפלגה מהקואליציה עוזרת לאופוזיציה לפגוע בנו, ייפסק. נעדכן לגבי מחר". היום, כאמור, הודיע כץ כי היום יעלו הצעות חוק חדשות בהצבעה בקריאה טרומית.