מפקד מחוז תל אביב, ניצב פרץ עמר, הגיע הבוקר (יום שבת) יחד עם כוחות משטרה גדולים לזירת רצח שני האריתריאים בסמוך לתחנה המרכזית בתל אביב. שם, אל מול אוזלת היד של המשטרה שלא מצליחה לגדוע את התופעה - שמאז המהומות בספטמבר גבתה את חייהם של תשעה בני אדם - האשים עמר כי הממשלה לא עושה מספיק כדי לגרש את העבריינים.
צפו בהצהרה המלאה
(צילום: עידו ארז)

תיעוד הקטטה בתל אביב
(צילום: דוברות הכנסייה האריטראית)

3 צפייה בגלריה
הזירה בה התרחשה הקטטה בת"א - בה נמצאו שני גברים ללא סימני חיים
הזירה בה התרחשה הקטטה בת"א - בה נמצאו שני גברים ללא סימני חיים
"הם נמצאים פה באופן לא חוקי". הזירה בתל אביב
(צילום: טל שחר)
3 צפייה בגלריה
הזירה בה התרחשה הקטטה בת"א - בה נמצאו שני גברים ללא סימני חיים
הזירה בה התרחשה הקטטה בת"א - בה נמצאו שני גברים ללא סימני חיים
(צילום: טל שחר)
"הסיפור מורכב וצריך לתת לו פתרונות", אמר עמר, זמן קצר אחרי עוד קטטה מדממת בין מתנגדי ותומכי המשטר באריתריאה. "זו התנהלות פוליטית שמגיעה מאפריקה לכאן, מאריתריאה לכאן, וזה לא מתקבל על הדעת. נעשה הכול כדי לא לאפשר דבר כזה".
עמר הזכיר את המהומות האלימות שפרצו בספטמבר, ואמר כי "עשינו הרבה מאוד מעצרים, יותר מ-70 בני אדם. חלקם עצרנו בצו מינהלי וחלקם בצו פלילי. אבל בסופו של דבר לא קיבלנו סיוע בסיפור הזה בכל הנוגע לצווי הגירוש שציפינו להם, למרות שרצינו שזה יקרה".
"משטרת ישראל לא תוכל לטפל לבד במובלעת הזו שנקראת 'תל אביב דרום', או אם תרצו - נווה שאנן ושפירא", הוסיף. "לא נוכל לעשות זאת בלי משרדי הממשלה השונים, שיש להם חלק בהיבט המשפטי כדי למנוע את הסיפור הזה שלא יתמשך ולא יתפתח לממדים מאוד גדולים".
3 צפייה בגלריה
הדלת שהשוטרים שברו
הדלת שהשוטרים שברו
דלת הכנסייה שנשברה בפריצת השוטרים
(צילום: גל גנות)
"מי שמשלם את המחיר הם תושבי תל אביב דרום, שעומדים פה במרפסות ומסתכלים באימה על מה שקורה ברחוב הזה", אמר עמר. לדבריו, "ידינו קצרה מלהושיע ללא משרדי הממשלה השונים, בעיקר משרדי המשפטים והפנים ועוד כמה משרדים שצריכים לסייע למשטרת ישראל כמשהו משלים".
המטרה, לדברי עמר, היא לגרש את הפורעים. "אני מזכיר לכולם שהאנשים האלה נמצאים כאן באופן לא חוקי, אף אחד מהם לא נמצא כאן כאזרח ישראלי או קיבל היתר מהמדינה לשהות פה במקום הזה. לכן, מי שעובר עבירות חמורות צריך לגרש אותו מהארץ. לצורך כך נצטרך את הסיוע של משרד המשפטים ושל משרד הפנים שיחתום על הצווים, וגם שהייעוץ המשפטי לממשלה ייתן גיבוי להליך כזה כדי שנוכל בסופו של דבר לתת לתושבים רווחה, שיוכלו להמשיך להתקיים בשכונה היהודית הזו. לא יכול להיות שזה יקרה".
"המשטרה נמצאת פה בכוחות גדולים מאוד על חשבון משימות אחרות", הוסיף. "אנחנו נישאר כאן כדי להשליט פה סדר, וחבל שתהליכים כאלה לא מגיעים בסוף לאיזושהי רגל מסיימת כדי שבסופו של תהליך נוכל לקחת את הקבוצה הלא חוקית, פורעת החוק, ולהביא אותה לשערי המדינות שמהן הם הגיעו".
עמר הזכיר כי שוטר נאלץ לירות באוויר בקטטה, מכיוון שהייתה התקהלות סביבו והוא חש בסכנת חיים. "נצטרך לדאוג שהדבר הזה לא יקרה, בעזרת כל משרדי הממשלה", הדגיש. "אני מבקש מהתקשורת לסייע לנו, כל אחד בחלק שלו, בחלקים המשפטיים הרלוונטיים, כדי לעשות שינוי מהותי כדי שסיפור האריתריאים בתל אביב דרום - או בנווה שאנן ושפירא - סוף-סוף ייגמר".
מפקד המחוז גם האשים "יד מכוונת של דיפלומטים" בקטטות, ואמר כי הם אלה שמארגנים את האירועים שבהם הן מתרחשות. "המצב הזה לא יימשך, צריך לעשות לזה סוף", אמר.

"היה מפחיד, גם בנות נפגעו"

בקטטה האלימה שפרצה ברחוב לוינסקי פינת לבנדה בתל אביב נרצחו שני אריתריאים ועוד שישה נפצעו, מהם שניים במצב קשה. לפי עדי ראייה, האירוע החל כשאדם אחד לפחות הגיע רעול פנים לכנסייה שבמקום עם גרזן, ריסס בגז פלפל את המתפללים - בהם גם ילדים - ותקף אותם. "אין פה משטרה", טענו. "היא צריכה לטפל בזה".
הזירה והעדויות
(צילום: עידו ארז, גל גנות, טל שחר, תיעוד מבצעי מד"א)

הפשיטה על הכנסייה
(צילום: דוברות הכנסייה האריטראית)

השוטרים, לפי העדויות, פרצו פנימה אל תוך הכנסייה - על אף שהמהומה התרחשה מחוץ לה. לאור המהומה שפרצה, לא ברור אם היה יותר מתוקף אחד, אך המשטרה הבהירה כי במצלמות האבטחה נצפית תגרה גדולה, וכי במקום היו שתי זירות. העדים במקום טוענים כי הם מזהים את האיש שהגיע עם גרזן ותקף אותם.
ריגת שמתפללת בכנסייה אמרה כי "היינו בתפילה, ואז התוקפים הגיעו עם גרזנים וגז פלפל". פיורי, מתפללת אחרת, סיפרה כי "התפללתי והוא ריסס אותי בגז מדמיע, זה היה כואב וצורב. עברו שלוש שעות וזה לאט-לאט נרגע". גם מוסי בן ה-11 נפגע מגז הפלפל, שסימנים לו עוד ניכרים באוזנו. ורוניקה בת ה-6 נפגעה בעיניה. סיימון, אחד המתפללים, אמר כי אחד התוקפים הגיע למקום עם גרזן, והחל לתקוף באמצעותו את אלה שהגיעו לכנסייה. "היה מפחיד, גם בנות נפגעו", טען.
מהכנסייה נמסר כי השוטרים שנכנסו אליה פגעו ברכוש שבתוכה והשחיתו תמונות, ציוד תפילה ומערכות הקלטה. ימנה, שהתפלל בכנסייה, אמר כי "התוקפים היו מחוץ לכנסייה, אחרי שהם עשו מה שעשו - קראנו למשטרה. השוטרים נכנסו לכניסה הראשית עם נעליים למרות שביקשנו בלי. הם דחפו אותנו, ונכנסו בכוח. לא היה כלום בפנים, הם נכנסו כדי לבדוק ולחקור מה קורה גם בפנים למרות שהקטטה הייתה בחוץ".
ריגת סיפרה על הסכסוך בין מתנגדי ותומכי המשטר באריתריאה, ואמרה כי "מישהו הולך ברחוב, לא משנה מה, הולך בשקט - והורגים אותו. והם אריתריאים, כן? אריתריאים נגד אריתריאים. התפללנו פה לאלוהים, ואז הם באו, הורגים אותנו. המשטרה באה ולא עושה כלום. שמענו אותם אומרים שגם אם הילדים שלנו יהיו פה, הם יהרגו אותם".