התיעוד המקומם מהפגנת החרדים הקיצוניים אתמול (שני) בבית שמש, שבו נראים שוטרים מכים באלות מפגינים היושבים על המדרכה, גרר גינויים מקיר לקיר. במחלקה לחקירות שוטרים פתחו בחקירה והשוטרים הושעו מפעילות מבצעית. בשכונת רמה ד' בעיר לא מצדיקים את האלימות - אך מבקשים שלא להקל ראש במעשים של הקבוצות הקיצוניות המטרידות את התושבים.
החרדים הקיצוניים הגיעו אתמול למחות נגד יריד לימודים שהתקיים במרכז השכונה, שמטרתו להנגיש הכשרות מקצועיות בתחום ההייטק לצעירים חרדים. מדובר בכנס חרדי שאורגן בשיתוף עם נציגי אגודת ישראל בבית שמש, אך הקיצוניים מרמה ד' ומהשכונות הסמוכות ראו בכך פגיעה באורח חייהם, וניסו למנוע מבאי האירוע להיכנס אליו.
פוגעים בחנויות שלא תואמות להשקפתם. קיצוניים שופכים בואש בחנות סלולר בעיר

"הם עמדו בכניסה וצעקו 'גדול המחטיאו יותר מן ההורגו', שזה אומר שהכנס הזה יותר גרוע מלרצוח אנשים", סיפר גבריאל, תושב השכונה. "כמובן שכל האירוע היה בצניעות, לפי ההלכה, אבל בעיניהם אסור לרצות עבודה מכובדת וללכת ללמוד מקצוע בשביל לא לסדר קרטונים בסופר כל החיים".
זאת לא הייתה הפעם הראשונה בה אותה קבוצה, שמקורה בחסידות סאטמר והחסידויות הוותיקות בירושלים המתנגדות לציונות, מחליטה להפוך את שכניה ליעד מחאה. "בשבת האחרונה הגיע לפה הרב דוד לייבל, רב חרדי מבני ברק שמנסה לשלב חרדים בצבא. הם באו, פוצצו את המפגש שלו עם התלמידים שלו וניסו לתקוף אותו פיזית", הוסיף גבריאל.
לדבריו, "לפני כמה חודשים היה בשכונה כנס מוגנות, בגלל מקרים של חשד לפגיעה מינית בילד. הביאו הרצאה של פסיכולוגית ילדים חרדית, חסידת גור, אישה מאוד רצינית. הכל בצניעות. גם זה לא התאים להם. הם הגיעו לכנס, ניסו לפוצץ אותו".
"הם החליטו לכפות את אורח החיים שלהם, שהוא מאוד מאוד מסוים, על כל השכונה", אמר גבריאל. "הם מחלקים תעודות 'מאושר' לחנויות. לא תעודות כשרות על אוכל, אלא אישור על זה שהמוזיקה בחנות מתאימה להם בדיוק ושהמוכרות לבושות כמו שהם חושבים שצריך. חנויות בלי תעודה זוכות לביקורי הצקות, תולים מודעות שאסור להיכנס אליהן וגם גורמים להן נזק".
פעילות הקיצוניים בשכונה לא מסתיימת כאן. "הם מחמירים על עצמם לא לעלות במעלית שבת, שזה דבר שלדעת הרבנים מותר, אז הם פשוט פוגעים במנגנוני שבת בבניינים בשכונה ומשאירים אנשים שגרים בקומה 6 או 7 בלי מעלית בשבת. הם מתנגדים לאינטרנט, גם לחבילות 'כשרות' עם סינון תכנים, אז הם פשוט פוגעים בסיבים האופטיים ומנתקים אנשים מהרשת", הסביר גבריאל.
אלימות השוטרים נגד המפגינים החרדים בבית שמש, אתמול

אברהם, גם הוא תושב השכונה, הוסיף: "תן לי לא להתרשם כל כך מגדרי הצניעות שלהם. קבוצה שעוקרת ספסלים ברחוב כי זה לא לפי כללי הצניעות, שמביישת ויורקת על נשים חרדיות שהולכות לא לפי הסטנדרט שלהם, שהורסת מגרשי ספורט, תולשת דגלי ישראל, כותבת בגרפיטי סיסמאות של שנאת ישראל, חוסמת כבישים ושורפת פחים כל שני וחמישי על כל תירוץ".
"יש להם אידואולוגיה נגד המדינה והציונות", המשיך אברהם. "זה הציר המרכזי של ההווייה הדתית שלהם ואת זה מובילה חסידות סאטמר. כדי לתחזק אידואולוגיית נגד הם צריכים כל הזמן חיכוכים ואויבים. פעם זה קברים או גיוס ופעם זה עניינים פנים חרדיים. אין יוצא מן הכלל, ההפגנות שלהם זה כמו הקנייה השבועית בסופר שלי ושלך".
בחסידות סאטמר ביקשו להפריך את הטענות. יצחק ווייס, מאנשי החסידות, אמר כי "אנחנו לא דוגלים באלימות, אנחנו מפגינים כמו שמפגינים בקפלן, כמו שמפגינים נערי הגבעות. מותר לנו, אנחנו בדמוקרטיה. אותם אנשים שטוענים נגדנו התנתקו מאורח החיים החרדי, הם לא מתנהגים כמו ההורים שלהם והרבנים שלהם".
לדבריו, "יש מנהג ירושלים להכניס שבת 40 דקות מוקדם יותר והוא התקבל גם בבית שמש. למרות זאת הם משמיעים מוזיקה עד 20 דקות לפני כניסת שבת. עושים סעודות שבת גברים ונשים ביחד, החנויות לא מתאימות לאורח החיים החרדי. לכן אנחנו מוחים. או שיעזבו את השכונה החרדית או שיחזרו למוטב".
"את המכות הרצחניות שחטפו אתמול המפגינים מהמשטרה לא ראים בשום מקום אחר", הוסיף ווייס. "הדמוקרטיה לא תקפה לנו כנראה לפי חלק מהאנשים".