קורבן ניסיון הלינץ' בבת ים בבית המשפט

מוסא סעיד, קורבן ניסיון הלינץ' בבת ים במהלך מבצע "שומר החומות" בשנה שעברה, העיד הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי בתל אביב במשפטם של שבעה נאשמים בפרשה. לפי האישומים נגד השבעה, שמייחסים להם עבירות של חבלה מחמירה בנסיבות של מעשה טרור, הם תקפו את סעיד יחד עם עשרות בני אדם נוספים, וגרמו לו לפציעות חמורות.
לפני כניסתו לדיון אמר סעיד כי "הנאשמים צריכים להסתכל על מה שהם עשו לי, הם הרסו לי את המשפחה, אני לא זוכר ב-100% מה שקרה שם באותו ערב. אני סומך על בית המשפט. הם פגעו בי ובכל המשפחה, בילדים שלי בכולם".
הדיון היום עסק בעניינם של שבעה מהנאשמים בפרשה, תושבי בת ים וחולון: דוד בוטיאר (36), משה מנסור (29), מאור מוגרבי (21), אושר איתגב (25), יצחק גויטע (21), תמיר סרור (23) ויצחק סבן (29).
4 צפייה בגלריה
סעיד מוסא
סעיד מוסא
"ניסיתי לעשות רוורס ולברוח. פגעתי ברכב שהיה מאחוריי". סעיד בבית המשפט, היום
(צילום: יריב כץ)
בעדותו בבית המשפט סיפר סעיד: "בטיילת של בת ים ראיתי פקק של מכוניות. בחור שאל אותי אם אני ערבי, אמרתי כן. שאלתי אם הוא צריך עזרה. הוא הביא לי בוקס וחשמל בצוואר והתחיל לצעוק 'הנה ערבי הנה ערבי'. ראיתי עוד אנשים שצעקו 'הנה ערבי הנה ערבי' ובאו לכיווני. ניסיתי לעשות רוורס ולברוח. פגעתי ברכב שהיה מאחוריי עם נהג בתוכו. זה מה שאני זוכר".
סעיד הוסיף שלא הגיע לטיילת בבת ים כדי לבצע פיגוע ולא ניסה לדרוס אף אחד. "בחיים לא חשבתי על זה, אני לא חושב על זה. אני תושב מדינת ישראל. המזל שלי שהכול היה מצולם בשידור חי. הרבה אנשים הגיעו מבת ים לבית חולים, ביקרו אותי והראו לי את הסרטונים. כשנסעתי קדימה כבר חישמלו אותי, אני לא זוכר שנסעתי קדימה". הוא נשאל אם יצא מהרכב עם חפץ חד, והשיב: "לא היה לי כלום. לא סכין ולא חפץ חד".
4 צפייה בגלריה
החשודים ובני משפתחותיהם
החשודים ובני משפתחותיהם
הנאשמים בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
נציגת הפרקליטות הגישה כתב אישום מתוקן נגד אחד הנאשמים בפרשה, שי שמחון (41), במסגרת הסדר טיעון שבו הודה באישומים. בהסדר אין הסכמה על העונש. בטיעונים לעונש ההגנה תוכל לטעון את הטענות הבאת שמוסכמות על ידי הפרקליטות: הנאשם לא היה חלק מההתקהלות, בעת האירוע היה בדרכו לבית חמותו, בעת שיצא מהרכב סבר שמדובר בפיגוע וזאת לאחר ששמע את ההתנגשות של הרכב, הנאשם השאיר רכב מונע ומיד לאחר האירוע נכנס לרכב ונסע מהמקום.
עורכת דינו אמרה כי "הוא מודה בעבירה של תקיפה חמורה בצוותא, אבל יש להבהיר כי כל שכתוב בכתב האישום המתוקן שלא קשור במישרין למעשה כלשהו של נאשם הרי שההודאה שלו היא רק כדי להוות את ההקשר לאירועים שהיו שם. אין שום נטילת אחריות של הנאשם על מעשי האחרים".
נציגת הפרקליטות השיבה כי "הוא נאשם בביצוע עבירה בצוותא תוך שימוש בנשק גם אם בעצמו הוא לא החזיק את הנשק. הוא לא לוקח אחריות בשם אנשים אחרים אבל הוא חלק מכל האירוע".
4 צפייה בגלריה
הרכב בבת ים
הרכב בבת ים
רכבו של סעיד בבת ים, לאחר ניסיון הלינץ'
(צילום: gettyimages)
באישום, שהוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי עו"ד עפרה קרמני אוטולנגי מפרקליטות מחוז תל אביב, ב-12 במאי 2021 החלה התארגנות שפורסמה ברשתות החברתיות לפגוע באזרחים ערבים ובעסקים בבעלות אזרחים ערבים בטיילת בבת ים. לאור הפרסומים, בשעות הערב הגיעו עשרות פורעים, בהם גם הנאשמים, לרחוב בן גוריון בבת ים, החלו לנפץ חלונות של בתי עסק בבעלות אזרחים ערבים ובין השאר, ניפצו את חלונות המסעדה 'שווארמה סהרה' ובזזו אותה. כמו כן, קראו קריאות חוזרות ונשנות לפגיעה בערבים.
"בסביבות השעה 21:30", נאמר בכתב האישום, "הגיע המתלונן עם רכבו אל הטיילת ועצר את רכבו בפקק תנועה, כשאחד הפורעים ניגש אליו ושאל אותו האם הוא ערבי. המתלונן השיב בחיוב ובתגובה הוטח לעברו אגרוף ממנו הצליח לחמוק, תוך שהתוקף צועק 'הנה הערבי, הנה ערבי'". סעיד חש בסכנה וניסה לברוח, אך ללא הצלחה.
4 צפייה בגלריה
ניסיון לינץ' באדם ערבי בטיילת בת ים
ניסיון לינץ' באדם ערבי בטיילת בת ים
סעיד הוצא מהרכב והוכה באלות
(צילום: יריב כץ)
לאחר מכן, התוקפים הוציאו את סעיד בכוח מהרכב, חשמלו אותו בשוקר, הפילו אותו לרצפה והכו אותו באגרופים, בבעיטות ובאלה טלסקופית. כאשר הוא ניסה לקום, אחז בו אחד המעורבים והטיל אותו לרצפה בכוח.
בזמן שסעיד שכב על הקרקע, הרים אחד מהתוקפים קורקינט חשמלי וזרק אותו עליו. לאחר מכן, אדם נוסף בעט בו בחזה. תקיפתו הופסקה על ידי עוברי אורח שהגנו עליו והרחיקו את התוקפים.
באישום נכתב כי כתוצאה מהמעשים, "נגרמו למתלונן חבלות חמורות בגופו: שברי ריסוק באף, שברים בארובות העין, שברים בשיניים, חתכים עמוקים בפנים ובראש, שטפי דם בפנים ובראש. בנוסף, נגרמו לו חבלות וחתך בחזה אשר יצרו חזה אוויר וכן נגרמה לו בצקת בגרון".