שר הביטחון יואב גלנט אמר היום (רביעי) בביקור בציר פילדלפי כי חטיבת רפיח של חמאס הוכרעה וכי 150 מנהרות הושמדו בציר. "הדבר הכי חשוב בעיניי בתור תפיסה, זה לזכור מה מטרות המלחמה, לעמוד בכל המטרות של המלחמה – גם לגבי החמאס וגם לגבי החטופים ולהסתכל עכשיו צפונה, אנחנו מבינים למה. זאת הסיטואציה וזה המצב", הוסיף גלנט.
(צילום: שחר יורמן)

2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט ברצועת עזה יחד עם כוחות אוגדה 162 בציר פילדלפי
שר הביטחון יואב גלנט ברצועת עזה יחד עם כוחות אוגדה 162 בציר פילדלפי
גלנט בציר פילדלפי - שנחשב לנקודת מחלוקת מרכזית לעסקה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון ביקר עם כוחות אוגדה 162 באזור רפיח ובציר, וקיים הערכת מצב עם מפקד האוגדה תת-אלוף איציק כהן, מפקד חטיבת הנח"ל אלוף משנה יאיר צוקרמן, מפקד חטיבת האש אלוף-משנה אהוד ביבי, מפקד יחידת יהל"ם אלוף-משנה א' וקציני המטה של האוגדה.
"הסתכלתי על הסיפור של המנהרות. קודם כל, הגענו למצב שהשמדנו 150 מנהרות. מתוך ה-150 שהשמדנו, כ-100 מנהרות הן מנהרות שהן תעלות מכוסות שנחפרו על ידי כלים הנדסיים מעל השטח, כוסו במטר או בשניים של עפר. גם קל למצוא אותן לאחר מעשה כי יש אותן בתצלומים וגם קל להשמיד אותן, כי אתה מגיע ומשמיד", אמר גלנט. "ויש עוד יתרה קטנה, את היתרה הקטנה הזאת אנחנו נשמיד, אני נתתי פה הנחיה מיידית".
ציר פילדלפי נחשב לאחת מנקודות המחלוקת המרכזיות בכל הנוגע לעסקת החטופים המדוברת. ישראל מתעקשת להשאיר בו כוחות, אך חמאס וגם מצרים מסרבים בתוקף. במצרים אף סירבו להעביר לחמאס את העמדה הישראלית שעוסקת בציר. בישראל מוכנים לרדד כוחות - אך המצרים דורשים נסיגה מלאה.
2 צפייה בגלריה
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי
מנהרה בגובה 3 מטרים שאותרה בציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נשאל אתמול מה עמדת צה"ל לגבי נוכחות בציר פילדלפי, ואמר כי "התפקיד של צה"ל אחד - לייצר לדרג המדיני את כל החלופות הביטחוניות, את כולן, להיות יצירתיים ונחושים בעניין הזה. לצד הדבר הזה אנחנו צריכים לאפשר לדרג המדיני את מרחב ההחלטה. אנחנו נדע לממש כל החלטה שהדרג המדיני יקבל".
לפני כשלושה חודשים הודיע צה"ל כי השיג שליטה מבצעית על ציר פילדלפי וכי איתר 200 פירי מנהרות ו-35 תוואים, שחלקם אף חוצים למצרים. עם זאת, כשבועיים לאחר מכן הבהיר גורם צבאי בכיר בשיחה עם ה"וושינגטון פוסט" כי לפי ההערכות נותרו במרחב עוד מנהרות שלא אותרו.
צה"ל איתר בציר פילדלפי גם מנהרה בגובה שלושה מטרים, שמאפשרת מעבר של כלי רכב. זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה צה"ל מאתר מנהרה שמאפשרת מעבר של כלי רכב. וכבר בחודש דצמבר האחרון הודיע כי נחשף מתחם מנהור גדול, שמתחיל מתחת למחנה הפליטים של ג'באליה ונמשך לאורך כארבעה קילומטרים עד לקרבת הגבול עם ישראל בצפון הרצועה.