לאחר שהודיע כי זימן את מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי לשימוע, במערכת המשפט מעריכים כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תמנע את כוונתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לפטר את המפכ"ל. כך נודע ל-ynet אמש (שני).
1 צפייה בגלריה
עו"ד גלי בהרב מיארה , קובי שבתאי, בן גביר
עו"ד גלי בהרב מיארה , קובי שבתאי, בן גביר
היועמ"שית, המפכ"ל והשר בן גביר
(צילום: לשכת עורכי הדין , יאיר שגיא, AFP_157754_01_08261890)
בהרב-מיארה בכנס לשכת עורכי הדין, היום
(צילום: לשכת עורכי הדין)

לדברי בן גביר, השימוע יתקיים ביום רביעי הקרוב לפני המלצה שלו לממשלה להקדים את סיום כהונת המפכ"ל, שאמורה להסתיים ב-17 ביולי - בעוד פחות מחודשיים. הודעת בן גביר מגיעה אחרי ששבתאי פנה שלשום ליועמ"שית, ועדכן על כך שהשר פנה ישירות למפקד מג"ב בריק יצחק בעניין האלימות המשטרתית במירון - בניגוד להחלטות בג"ץ.
רק אתמול אמרה היועמ"שית בכנס לשכת עורכי הדין כי "המאבק בפוליטיזציה של השירות הציבורי הוא שעומד ביסוד המעשה שלנו, כי יש לעגן בחוק את חובת הממלכתיות והא-פוליטיות של משטרת ישראל. במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית לא אמורה להיות מחלוקת על חובתה של משטרת ישראל לפעול ללא שיקולים פוליטיים".
בהמשך היא אף רמזה ישירות בדבריה לשר: "כך גם חובתו של הדרג הפוליטי להימנע באופן מוחלט וגורף מלהתערב באופן פסול בפעילות המשטרה ולפגוע בשיקול הדעת המקצועי שלה. השר הממונה על המשטרה אינו מפכ"ל על. גבולות סמכותו צריכים להיות תחומים וגדורים, ונאסר עליו להתערב בפעילות אופרטיבית של המשטרה ובהחלטות קונקרטיות", אמרה.
נציין כי לפני שנה, לאחר שהשר דרש את הדחתו של מפקד מחוז תל אביב עמי אשד, שלטענתו לא היה תקיף מספיק המוחים שהפגינו נגד המהפכה המשפטית, קבעה היועמ"שית כי "ההחלטה על העברת הניצב מתפקידו סטתה מההליך המקובל". בתגובתה לבג"ץ היא הבהירה כי על השר לביטחון לאומי "להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, במישרין או בעקיפין".
במכתב התשובה כתבה כי "קיימים מספר נתונים המעלים חשש משמעותי כי ההחלטה התקבלה באופן בלתי תקין וכי תהליך קבלתה, בדגש על עיתויה ועיתוי פרסומה, לקה בשיקולים זרים. מינויים, לרבות קביעת עיתויים ומועד פרסומם, אינם יכולים לשמש כלי להתערבות אופרטיבית עקיפה בפעולות המשטרה".
פורסם לראשונה: 22:55, 27.05.24