3 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל במחנה הפליטים בג'נין
תקיפת צה"ל במחנה הפליטים בג'נין
תקיפת צה"ל במחנה הפליטים ג'נין, הבוקר
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי התייחס הבוקר (שני) למבצע שהחל הלילה בעיר ובמחנה הפליטים ג'נין שבצפון השומרון, וכינה אותה "פשיטה חטיבתית שממוקדת למחנה הפליטים ג'נין". לדברי הגרי, המבצע הוא "חלק מהפעולות שביצענו ונבצע לפגיעה במוקדי הטרור במחנה הפליטים ג'נין. לא באנו לכבוש את מחנה הפליטים וזה לא מבצע נגד הרשות הפלסטינית -אלא נגד המחבלים שממררים את חיי התושבים. גם המנגנונים הם לא יעד למבצע ואנו משתדלים להיות מתואמים איתם". הוא הוסיף כי "כלל הכוחות מאגפים את מחנה הפליטים מכל הכיוונים".
הגרי ציין כי "פגיעה במחבלים, מעצור מבוקשים והגעה למעבדות מטענים – כל אלו יפגעו בג'נין כעיר מקלט. בשנתיים האחרונות 50 פיגועים יצאו מג'נין ו-19 מחבלים ברחו לעיר להסתתר בה". לדבריו, חלק מהמחבלים שביצעו את הפיגועים המשמעותיים האחרונים נמלטו לתוך ג'נין מתוך הבנה כי שם יהיו מוגנים.
הוא תיאר את השתלשלות המבצע הלילה: "מהלך הפתיחה החל ב-1:10 בתקיפת חמ"ל אחוד לפלגי הטרור עם מחבלים, שהיה בלב מחנה הפליטים מסביב למתחמי אונר"א – מרכז חלוקת מזון, ביה"ס ומרפאה.
3 צפייה בגלריה
דירת מטענים אותרה בפעילות צה"ל בג'נין, נמצאו עשרות בלוני גז, רימונים ומטענים
דירת מטענים אותרה בפעילות צה"ל בג'נין, נמצאו עשרות בלוני גז, רימונים ומטענים
"במבנים הוסתרו מטעני חבלה כמארב לכוחות". "דירת מטענים" שאותרה בפעילות צה"ל בג'נין, הלילה
(צילום: דובר צה"ל)
כוחות צה"ל תוקפים מהאוויר במחנה פליטים ג'נין, הלילה

"לאחר מכן, תקפנו עם מספר כטמ"מים מחבלים ומכולת מטענים. זה יצר הפתעה בשטח כי האויב חשב שלא נדע על מיקום ריכוזי האמל"ח. זה גרם לנו לשמור על ביטחון כוחותינו ולהקטין את החיכוך. כעת, כוחות חטיבת הקומנדו, צנחנים וגולני נעים בשטח ותופסים מבנים מסביב למחנה הפליטים. במבנים הוסתרו מטעני חבלה כמארב לכוחות, אך הם לא הופעלו בגלל מהלך הפתיחה שבלבל את המחבלים". סיכול טרור המטענים שהתפתח בג'נין הוא אחד מיעדי המבצע.
דובר צה"ל ציין כי לא יתייחס לעיתוי של המבצע, אלא ל"רצף פעולות שיהיו בכל צפון השומרון לפי שני קריטריונים מרכזיים: מודיעין ועיתוי מבצעי. המערכה נגד הטרור לא תיפתר במהלך מבצעי אחד. נידרש לנחישות, יוזמה ולכלל ההפעלה של הכוחות. נידרש לגלות אחריות וזהירות. אין טנקים ונגמ"שים במבצע". על הפעולות מפקדים של אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס ומפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט.
הוא הוסיף כי צה"ל נערך בזמן המבצע בג'נין "להגנה על צירי התנועה ביהודה ושומרון". וציין כי "לצורך כך תגבר את כוחותיו". לדבריו, "עיקר ההגנה הוא על הצירים והיישובים מחשש לפיגועים. חשש נוסף הוא התגברות של הפרות סדר. כרגע ידוע על מספר מוקדים של הפרות סדר שהחלו להתפתח. באחד המוקדים דווח על הרוג פלסטיני, והפרטים שם מתבררים".
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל נכנסים לעיר ג'נין
כוחות צה"ל נכנסים לעיר ג'נין
"אין טנקים ונגמ"שים במבצע". כוחות צה"ל נכנסים למחנה הפליטים ג'נין, הלילה
תיעוד: כוחות צה"ל נכנסים למחנה ג'נין, הלילה

המבצע הלילה החל עם תקיפות אוויריות, ובמקביל כוחות גדולים החלו להתקדם בפאתי העיר. "נפגע במחבלים ולא באזרחים", אמרו גורמים צבאיים, וגורם מדיני הוסיף: "מטרת הפעולה היא לסיים את תפקידה של ג'נין כעיר מקלט של הטרור". גורמי ביטחון ישראליים מסרו כי לפחות ארבעה מחבלים חוסלו בתקיפות.
על פי הודעה משותפת של צה"ל ושב"כ, עם פתיחת המבצע הותקפה מפקדה המהווה את החמ"ל האחוד של הפלגים במחנה הפליטים בג'נין ופעילי "גדוד ג'נין". נמסר כי המפקדה שימשה בנוסף כחמ"ל תצפית, כמקום התכנסות של מחבלים חמושים לפני ואחרי פעילות טרור, כאזור התחמשות בנשקים ומטענים וכמרכז הקשר והתקשורת של הפעילים. בנוסף, המפקדה שימשה מחסה לפעילים מבוקשים על רקע ביצוע הפיגועים בחודשים האחרונים בגזרה. המפקדה פעלה ליד מרפאה ושני בתי ספר - אחד מהם של אונר"א.
המבצע תוכנן זה כשנה באוגדת איו"ש, עבר מספר התאמות ועדכונים ונדחה מספר פעמים. לפי צה"ל, תכליתו לשקם את ההרתעה הישראלית בצפון השומרון בדגש על ג'נין, עם פגיעה נרחבת במחבלים. משתתפים בו מאות לוחמים מחטיבת הקומנדו ויחידות מובחרות נוספות, בליווי עשרות כלי טיס וכלי הנדסה.
בישראל הוחלט להמתין לסיומו של חג הקורבן כדי להתחיל במבצע. שוטרי המנגנונים הפלסטינים נדרשו לצאת מהעיר ג'נין עם תחילת הפעולה. יש דריכות גבוהה במערך ההגנה האווירית בעיקר בדרום, אך בישראל מעריכים בשלב זה כי עזה תישאר מחוץ לאירוע - בהנחה שהמבצע יישאר תחת שליטה.
שר הביטחון יואב גלנט התייחס לפעילות כוחות הביטחון בג'נין, וציין בציוץ בטוויטר כי "הכוחות פועלים בריכוז מאמץ נגד מוקדי הטרור בג'נין. נגד הטרור ננקוט בגישה התקפית ויוזמת - כל מי שיפגע באזרחי ישראל ישלם מחיר כבד". הוא הוסיף: "אנו עוקבים מקרוב אחר התנהגות אויבינו, מערכת הביטחון ערוכה לכל תרחיש. מחזק את צה"ל ושב"כ בפעילותם הנחושה. נרדוף ונשיג את אויבינו". יש לציין כי הוא לא השתמש במילה "מבצע" כדי לתאר את הפעילות.