איום השביתה הוסר: יממה לפני 1 בספטמבר, הודיעו הבוקר (רביעי) משרד האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים כי הושג הסכם בין הצדדים בתום משא ומתן ממושך, שנמשך גם הלילה. "הצדדים סיכמו את עקרונות ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי ההוראה", נמסר. "לאור ההסכמות, איום השביתה הוסר, סכסוך העבודה יבוטל וצווי המניעה יימשכו מבית הדין לעבודה. הסכם מפורט יסוכם בימים הקרובים". עוד הוסכם על "שקט ומיצוי על 31 בדצמבר 2026". עם זאת, הכריז יו"ר ארגון המורים רן ארז על סכסוך עבודה, ומאיים שלא לפתוח את שנת הלימודים בתיכונים כסדרה.
בין עיקר ההסכמות - שכר לעובד ההוראה המתחיל יעלה ל-9,000 שקלים ותינתן תוספת של 1,100 שקלים לכל הפחות לכל עובד הוראה. כמו כן, יינתן מענק התמדה בסך 10,000 שקלים לאחר שלוש שנים במערכת. שכר המנהלים המתחילים הועלה ל-19 אלף שקלים. בנוסף, יינתן סל גמולי תפקיד גמיש למנהל, כך שמורים מצטיינים יוכלו לקבל תגמול בשווי של 400 עד 1,000 שקלים בגין ביצוע יוזמה ולקיחת תפקידים. כמו כן, תינתן למנהלים אפשרות לחוזים אישיים למומחים מחוץ למערכת.
8 צפייה בגלריה
שליש שלישיה יפעת שאשא ביטון, ליברמן, יפה בן דויד
שליש שלישיה יפעת שאשא ביטון, ליברמן, יפה בן דויד
שנת הלימודים תיפתח. יפעת שאשא ביטון, אביגדור ליברמן ויפה בן דויד
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
בנוסף, תהיה אפשרות לשיפור שכר בגין תפקידים נוספים: גמול חינוך לא יפחת מאלף שקלים או גמול אחוזי - הגבוה מבין השניים. גמול ריכוז שכבה וסגן מנהל שני לא יפחת מ-1,100 שקלים או גמול אחוזי - הגבוה מבין השניים. גמול ניהול גן לא יפחת מ-1,500 שקלים או גמול אחוזי - הגבוה מבין השניים. גמול הייעוץ יעלה בשישה אחוזים - מ-12% ל-18%. הוסכם גם על הוספת גמול למחנכות ומנהלות גן המשלבות בכיתתם ילדים עם צרכים מיוחדים. עוד סיכמו הצדדים על העלאת שיעור המשרה המינימלי לעובד הוראה עד ל-100% בהדרגה וכן על ייעול בהליך הפיטורים.
בין הצדדים נרשמה הסכמה גם בנושא צמצום החופשות - במסגרתה ירדו למורים שלושה ימי חופש של אסרו חג, יתקיימו לימודים גם בל"ג בעומר ובתענית אסתר. ימי האסרו חג יומרו לגשר בין יום כיפור לסוכות. בנוסף, המורים יוכלו לבחור שני ימי חופשה בהתאם לצרכיהם. עם זאת, מועד עדכון לוח החופשות לא סוכם. במשרד האוצר טוענים שהוא יחול מהשנה - אך משרד החינוך מתעקש שרק מ-1 בספטמבר 2023. בנוסף, משרד האוצר הודיע על כוונתו להאריך את "בית הספר של הקיץ" עד ל-31 ביולי והרחבתו עד לכיתות ד'.

ליברמן: "שינויים שלא נראו מעולם". בן דויד: "בשורה אמיתית. רק צעד ראשון"

שר האוצר, אביגדור ליברמן, בירך על ההסכם שהושג ואמר כי "שנת הלימודים תיפתח מחר כסדרה עם מערכת חינוך חזקה יותר ואיכותית יותר". לדבריו, "לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן הצלחנו להביא לשינויים עמוקים שלא נראו מעולם במערכת החינוך בישראל. בראש ובראשונה, שונה העיקרון מתגמול אך ורק על פי ותק לתגמול גם על מצוינות, השקעה והישגים. ההסכמות כפי שהושגו שמות במרכז גם את המורים, אבל גם את התלמידים, ההורים ומתחשבות במשק הישראלי כולו".
הוא ציין כי הצליח להביא לסנכרון ימי חופשה בין אלו של התלמידים לאלו של ההורים ואמר: "מדובר בצעד ראשון בדרך לסנכרון עמוק יותר. ממחר, למנהלים תהיה גמישות ניהולית רחבה יותר שתתבטא בשימור עובדי הוראה איכותיים ומתוגמלים בהתאם. הצלחנו לצמצם באופן דרמטי את פערי השכר בין מורים מתחילים למורים ותיקים באמצעות העלאה בעשרות אחוזים של שכר המורה המתחיל. אנחנו מסכמים תקופה מורכבת שבסופה אנחנו מעניקים ודאות להורים ולתלמידים לפחות לארבע השנים וחצי הקרובות".
8 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"שנת הלימודים תיפתח עם מערכת חינוך חזקה יותר". ליברמן
(צילום: קובי קואנקס)
על אף חילופי ההאשמות ההדדיים ביניהם לאורך התקופה האחרונה, הודה לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון ולמזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד על "מתן מענה הולם לצרכים במערכת".
הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר נתן, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "קיבלנו את הביקורת על שכר של מורים ותיקים וגם שם שיפרנו אותו. קיבלנו גם הערות על היקף משרה נמוך למורים בתחילת הדרך, גם בזה אנחנו מטפלים. אנחנו מרוצים מהתוצאה בסך הכל, שיפרנו את מערכת החינוך. כמו בכל משא ומתן לא כל אחד מקבל את מה שהוא רוצה". הוא התייחס לעובדה שההסכם הושג ברגע האחרון וטען: "זה לא היה מתוכנן. ניסינו ניסינו וקיווינו להגיע להסכמות, כל אחד משך לכיוונו".
שרת החינוך שאשא ביטון אמרה כי "לאחר מאמצים רבים הצלחנו להגיע להסכם מיטבי שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים ויבטיח את היציבות לשנים הבאות. הסכם זה, לצד תהליכים מקצועיים שקידמנו בשנה האחרונה, יחזקו את מערכת החינוך ויצעידו אותה קדימה. מערכת חינוך חזקה, יציבה, עם עובדי הוראה איכותיים היא אינטרס של כולנו למען עתיד הילדים שלנו. אני רוצה להודות לשותפיי להסכמות החשובות, שר האוצר, מנכ"לית משרד החינוך, מזכ"לית הסתדרות המורים והממונה על השכר באוצר וכל צוותי המשא ומתן".
ראש הממשלה יאיר לפיד בירך גם הוא לאחר ההסכם: "שמח ששנת הלימודים תיפתח כסדרה, ומברך את שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ואת מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, על העבודה הקשה והגעה להסכם טוב שיחזק את מעמד המורה בישראל וישפר את רמת החינוך שמקבלים ילדי ישראל. השקעה במערכת חינוך טובה עם מורים צעירים ומורים ותיקים שמתוגמלים כראוי היא השקעה בילדינו ובעתידה של מדינת ישראל".
8 צפייה בגלריה
קובי בר נתן
קובי בר נתן
"כל אחד משך לכיוונו, בסוף שיפרנו את מערכת החינוך". בר נתן
(צילום: דוברות משרד האוצר)
8 צפייה בגלריה
יפה בן דויד ויפעת שאשא ביטון
יפה בן דויד ויפעת שאשא ביטון
בן דויד: "רק צעד ראשון". שאשא ביטון: "יבטיח יציבות לשנים הבאות"
(צילום: יאיר שגיא)
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד הוסיפה: "אחרי מאבק ארוך הצלחנו להביא בשורה אמיתית לעובדי ההוראה, לשמר את תנאי ההעסקה שלהם ולשפר את שכרם לטובת מערכת החינוך. זה רק צעד ראשון שאנו מציינים בטיפול שורש שמערכת החינוך בישראל זקוקה לה".
הנהגת ההורים הארצית בירכה על ההסכם ועל פתיחת שנת הלימודים כסדרה, אך ציינה כי "כמו שזעקנו לאורך הדרך - הסכם השכר אינו הפתרון לאסון החינוך". לדברי הנהגת ההורים, "ברור לכל כי הסכם השכר שנחתם עם הסתדרות המורים אינו יורד לעומק הצורך בשינוי הדרוש לשיפור איכות החינוך במדינת ישראל ואינו נותן מענה למשבר המתמשך ולאסון החינוך המתרחש במדינת ישראל זה שני עשורים. אנו מצרים בנוסף על כך שאיש בקרב מקבלי ההחלטות לא ריחם גם על תלמידי התיכון, והם לא יתחילו מחר את שנת הלימודים. המדינה חייבת להכיר במשבר החינוך כאסון לאומי".
8 צפייה בגלריה
הבקשה לצווי מניעה התאחדות התעשיינים
הבקשה לצווי מניעה התאחדות התעשיינים
משרד החינוך ומשרד האוצר צוינו בתור המשיבים לעתירה
8 צפייה בגלריה
מאיים בשביתה. רן ארז
מאיים בשביתה. רן ארז
מאיים בשביתה. רן ארז
(צילום: הדר יואביאן, מוטי קמחי)
המדינה תמכה אמש בבקשת התאחדות התעשיינים להוצאת צווי מניעה לשביתת המורים, אך בית הדין הארצי לעבודה קבע שהיא לא יכולה להגיש בקשה לצווי מניעה במסגרת תגובה, והתעקש כי "אם המדינה חפצה בכך, עליה להגיש את הבקשה בנפרד". במהלך הלילה הגישה המדינה, בשם משרד האוצר, בקשה נפרדת לצווי מניעה, אך בקשה זו כאמור תימשך והדיון נדחה ל-14:00 בעקבות "התקדמות המו"מ".
אמש משרד החינוך לא תמך בבקשה לצווי מניעה וציין כי "לאחר שייושבו מרבית המחלוקות והצדדים הגיעו להסכמות רחבות, המשרד ימשיך לעשות את כל המאמצים למצות את המשא ומתן, זאת חובתנו למען ילדי ישראל. איומים משפטיים לא יסייעו בפתרון משבר החינוך".
פורסם לראשונה: 07:43, 31.08.22