ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא היום (ראשון) לשרים "לשקול התבטאויות ומילים" לקראת הדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. "באופן כללי אני מציע לשרים לשקול התבטאויות ומילים", ציין נתניהו, "אני אומר את זה באופן כללי - אך בעיקר לקראת הדיון בבית הדין הבינלאומי".
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
"במיוחד לקראת הדיון - אך גם באופן כללי". נתניהו
(צילום: יריב כץ)
הדברים נאמרו בישיבת הממשלה השבועית, לאחר ששר החדשנות, המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס העלה את הנושא, וציין כי יש להיערך לדיון. במהלך ישיבת הממשלה רה"מ נתניהו, שר המשפטים לוין והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר יצאו החוצה כדי לסגור סופית את מינויו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, לשופט מטעמה של מדינת ישראל.
למעשה, ברק לא היה השופט הראשון שעליו חשבו בממשלה: בהתחלה הכוונה הייתה לא לפנות לאזרח ישראלי, אלא לאזרח זר בעל שיעור קומה שתומך בישראל. הבחירה הייתה בשופט אמריקני בעל שם עולמי, אך הפנייה אליו לא הסתייעה - ואז הוחלט שברק הוא האיש הנכון. בין השאר נבחר ברק מכיוון שהוא נחשב לאישיות המשפטית הישראלית הידועה והמוערכת ביותר בעולם, וגם מאחר שהוא ניצול שואה, ולדבריו יהיה משקל סגולי גבוה שיוכל להשפיע על השופטים.
בישיבת הממשלה, בכל אופן, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה שרון אפק העביר לשרים סקירה על ההיערכות לקראת הדיון. הוא אמר כי דרום אפריקה הכינה כתב תביעה בן 84 עמודים הכוללים ציטוטים של ישראלים רבים, בהם חברי כנסת, שרים ובכירים, שעליהם היא מבססת את טענותיה. לדברי אפק, הדיונים בצו הביניים בבית הדין בהאג יתקיימו בימים חמישי ושישי, והתהליך כולו עשוי להימשך כמה שנים.
ראש מערך ההסברה הלאומי מושיק אביב אמר כי הוקם צוות הסברה שבו חברים גם אנשי משרד המשפטים ומשרד החוץ. לדבריו, מערך ההסברה מכין קמפיין של שלטי חוצות ברחובות האג וברחובות שליד בית הדין. בנוסף נודע כי ישראל מתכננת להציג גרסה מקוצרת של סרטון הזוועות של דובר צה"ל בדיון בבית הדין בהאג.
3 צפייה בגלריה
(צילום: AP, אבי רוקח, שלו שלום, יואב דודקביץ, אבי חי)

מ"שיישרף לכם הכפר" ועד "שיטוח עזה": ההוכחות של דרום אפריקה בהאג

לטענת דרום אפריקה, שהגישה את התביעה, מעשי ישראל בעזה הם "רצח עם באופיים" - ובכך, הפרה ישראל את התחייבותה במסגרת האמנה למניעת רצח עם. הבקשה כוללת בקשה להוצאת צו ביניים שישעה לאלתר את הפעולות הצבאיות ברצועת עזה, ומנומקת כאמור גם בשורת התבטאויות שהשמיעו בישראל.
עיון במסמך התביעה המלא שהגישה דרום אפריקה מעלה כי ההצדקות להגדרת מעשי ישראל כרצח עם באופיים מבוססות על התבטאויות בכירים בישראל, חברי כנסת, עיתונאים, מרצים, חיילים שלחמו בעזה ואפילו זמרים. בכתב התביעה מוקדש פרק שלם שמכונה "ביטויים עם כוונה לרצח עם נגד העם הפלסטיני מצד גורמים רשמיים של מדינת ישראל, ואחרים".
בפתח הפרק בכתב התביעה נטען כי "עדות לכוונתם הספציפית של גורמים ישראליים רשמיים לבצע מעשי רצח עם הם משמעותיים וגלויים מאז אוקטובר 2023". אחר כך, פירטו בדרום אפריקה דברים שנשא נתניהו בשורת הזדמנויות, והדגישו בין השאר מקרים שבהם הקביל את המלחמה לסיפור עמלק התנ"כי - בנאומים ובמכתבים. סיפור עמלק זוכה להתייחסות רחבה מצד דרום אפריקה, שציינה גם דברים דומים שאמר ח"כ בועז ביסמוט. גם נשיא המדינה הרצוג, שר הביטחון יואב גלנט, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר החוץ (והאנרגיה דאז) ישראל כץ ושרים נוספים הוזכרו בפרק ההוכחות - בהתבטאויות משלהם בעניין האוכלוסייה בעזה.
3 צפייה בגלריה
בית הדין לצדק בהאג
בית הדין לצדק בהאג
בית הדין לצדק בהאג
(צילום: AP/Peter Dejong)
דרום אפריקה ציינה גם את דברי שר המורשת עמיחי אליהו, שלא פסל אפשרות להטיל פצצת אטום על הרצועה בריאיון שהעניק, ואת השר אבי דיכטר וח"כ אריאל קלנר, שדיברו על "נכבה" - בגרסת 2023. מקום של כבוד בפרק ה"עדויות" לכוונתה של ישראל לבצע רצח עם, כלשון דרום אפריקה, קיבל גם ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד, שהוצג בכתב התביעה כסגן יו"ר הכנסת וחבר ועדת החוץ והביטחון. "עכשיו כולנו במטרה אחת משותפת - מחיקת רצועת עזה מעל פני האדמה", כתב בציוץ מטעמו אחרי האסון ב-7 באוקטובר.
גם התבטאויות של ח"כ טלי גוטליב, ח"כ גלית דיסטל אטבריאן וח"כ אביגדור ליברמן הוזכרו בכתב התביעה. "'שיישרף לכם הכפר'!! כן, כן, מבחינתי אחלה מורל לאחל לעזה להימחק ולעלות באש. אמרתי לא פעם - נקמה היא ערך. כמעט כבשו את קיבוצי הדרום, שחטו, אנסו, ערפו ראשים ועקרו עיניים. אז שיישרף להם הכפר", כתבה גוטליב.
הציוץ של ח"כ דיסטל הוזכר אחרי שצפתה בסרט הזוועות של דובר צה"ל: "כל בדל של התקוטטות פנימית הוא בזבוז אנרגיה משוגע ומטופש להחריד. תשקיעו את האנרגיה בדבר אחד - מחיקת כל עזה מעל פני האדמה. שהמפלצות העזתיות יטוסו אל הגדר הדרומית וינוסו למצרים - או שימותו, וימותו ברע. עזה צריכה להימחק". ליברמן, מצידו, כתב כי "אין חפים מפשע בעזה". ח"כ קטי שטרית מהליכוד הוזכרה גם היא, כשאמרה כי "ברמה האישית - אני משטחת את עזה, אין לי סנטימנטים".