בנט בישיבת הממשלה הבוקר
(צילום: גיל יוחנן)

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר היום (ראשון) לשרים בישיבת הממשלה כי "אם לא ננקוט בצעדים מיידיים - נגיע לסגר". בנט התייחס בדבריו לסוגיית החלת התו הירוק בקניונים, מהלך שאותו הוא מקדם כעת. הוא ציין כי בקניונים מתרחשות הדבקות רבות - אך לדבריו ההגבלה הזו תאפשר גם לעודד ישראלים רבים יותר להתחסן נגד קורונה.
בדיון אישרה הממשלה את הארכת הגבלות הקורונה שהתקבלו בעקבות גילוי האומיקרון, מהלך שעליו כבר סוכם ביום חמישי, וכן את צמצום מתווה הכיתה הירוקה. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הצביעה נגד. השרה אורית פרקש הכהן והשר גדעון סער נמנעו.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"צעדים מיידיים, או שנגיע לסגר". בנט בישיבת הממשלה
(צילום: אמיל סלמן)
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר לביטחון הפנים בר-לב
(צילום: מארק ישראל סלם)
לפי החלטת הממשלה, למתווה הכיתה הירוקה תתווסף בדיקת PCR ביום השלישי. מתווה הכיתה הירוקה לא יחול על כיתה שבה נמצאו שני תלמידים מאומתים, או בכיתה שבה יש חשש שתלמיד נדבק בזן אומיקרון. במקרה שבו לא יופעל מתווה הכיתה הירוקה, תלמידים לא מחוסנים יישלחו לבידוד וילמדו מרחוק, ואילו תלמידים מחוסנים יוכלו להמשיך ללמוד בכיתה.
עוד הוחלט על הארכת ההגבלות הנוכחיות בנתב"ג בעשרה ימים. במסגרת המתווה אסורה כניסת זרים, וישראלים המוגדרים מחוסנים או מחלימים נדרשים לבידוד של שלושה ימים עם שובם ממדינות שאינן אדומות.
"הדילמה היא בין צעדים לא נוראיים עכשיו", אמר ראש הממשלה לשרים. "יש פגיעה קשה בתיירות שצריך לתת לה מענה כלכלי, אבל סגר זו פגיעה בכל המשק. פעולה נחרצת עכשיו עם פגיעה כלכלית מסוימת עדיפה מפגיעה אחר כך שהיא פי 100".
"מטרת העל שלנו היא לשמור על הכלכלה והמשק הישראלי פתוחים ככל שאפשר ללא סגר ולעשות את זה גם מבלי להגיע לאי ספיקה בבתי חולים", הוסיף בנט. הוא אמר כי "האסטרטגיה" שלו בנויה על שני מרכיבים: "1. לעכב כניסה של הווריאנט למדינה. 2. בזמן הזה להגביר חיסוניות של המדינה. בגבולות עושים את מה שעושים ומשרד הבריאות יעדכן את רשימת המדינות האדומות ויהיו שם מדינות מערביות כמו בריטניה. שנית, לא נשחרר בידוד של שלושה ימים. צריך להבין למה - אם מישהו נדבק, זה לא נראה ב-PCR הראשון אלא רק בשני. אם התחלואה תהיה גבוהה זה כבר לא ישנה, אבל עכשיו זה כן משנה".
4 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
שאשא ביטון. "צריך להפחית את הפניקה"
(צילום: מוטי קמחי)
למצבו העגום של ענף התיירות התייחסה בדיון שרת התחבורה מרב מיכאלי, שאמרה: "לגיטימי להקריב את ענף התיירות, אבל צריך פיצוי". שר האוצר אביגדור ליברמן אמר: "הבעיה היא המלונות הקטנים שהתבססו על תיירות נכנסת. שם צריך לבדוק מאזנים. לגבי סוכני נסיעות ומורי דרך צריך לומר: תתחילו לשנות מקצוע. מארבע מיליון וחצי תיירים ירדנו ל-200 אלף וזה גם כשמסתכלים על התחזיות. חלק לא מבוטל ממורי הדרך, כבר שינו תחום".
בדבריו לשרים הביע בנט דאגה גדולה גם משיעור ההתחסנות הנמוך בישראל, אותו הגדיר "על הפנים", כשברקע צניחה של 35% בשבוע שעבר, ביחס לשבוע הקודם, במספר המתחסנים במנה הראשונה - רובם ילדים בני 5 עד 11. "רק 12 אחוז ממי שיכול להתחסן - התחסן", טען בנט.
ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס התייחסה למידע החלקי שישנו לגבי חומרת המחלה שגורם זן אומיקרון. "אלימות הזן כלפי מבוגרים לא ברורה כי המידע מאפריקה הוא על צעירים. יש ירידה משמעותית בהגנה של החיסון, אבל לבוסטרים יש ערך. בדרום אפריקה רואים עלייה במאושפזים", אמרה.
אירופה תיצבע באדום? דיווח מתורי הענק לבדיקות קורונה
(צילום: אריק מרמור, שחר גולדשטיין)

התנגדות לתו הירוק בקניונים השמיעה בדיון שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שהתנגדה גם להגבלות הראשוניות על הנוסעים לחו"ל כאשר התגלה האומיקרון. "אנחנו נמצאים במצב תחלואה יציב של מאומתים. צריך להפחית את הפאניקה. פגיעה אנושה במסחר, תו ירוק בקניונים, היא דבר שלא היה אף פעם. לא יכולים לנקוט בצעדים רדיקליים יותר ממה שהיו בעבר. בדלתא לא סגרנו קניונים. שומרים על משק פתוח", אמרה.
שאשא ביטון התנגדה גם להחלטה שהתקבלה בדיון ביום חמישי לצמצום מתווה הכיתה הירוקה, שבאמצעות בדיקות נועד למנוע בידודם לתלמידים שנחשפו לחולי קורונה: "כפי שאמרתי ביום חמישי אסור לסגור כיתות. לפתוח לא לצמצם. לשמור על השגרה של בית הספר. עם כל מה שקורה עם בריאות הנפש והאובדנות, כל ילד הוא עולם ומלואו, ואנחנו צריכים להילחם שהילדים ישמרו כמה שיותר על שגרה".
בנוגע לחיסוני הילדים, שמהיום ניתנים גם בבתי הספר, הדגישה שרת החינוך כי "לא יהיה לחץ על ההורים. תעסקו בהסברה. ההסברה לא עזרה. צריך לעודד ולשכנע את ההורים", אמרה.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השרה מירב כהן
(צילום: מארק ישראל סלם)
בדיון הודיע גם השר לביטחון פנים עמר בר-לב כי כבר מהשבוע הנוכחי יתאפשר לאכוף שמירה על כללי הבידוד הביתי באמצעות שיחות וידאו, ולא רק באמצעות אפליקציית "הסכמון" שבה שולח המבודד את מיקומו דרך הודעת SMS. "החל מהשבוע נכניס בדיקת בידוד על ידי וידאו, עד עכשיו היה הסכמון שנותן GPS של המבודד. בנינו אפליקציה שעכשיו גם נפתח מצלמה בטלפון ובן אדם מראה את עצמו. הכנסת תאשר זה מחר", אמר בר-לב.
השר לביטחון הפנים התייחס גם הוא לסוגיית הלא-מחוסנים, ואמר: "נקודה למחשבה - אם הווריאנט ישתולל, צריך לשקול תו ירוק לכל מי שיוצא מביתו". המשנה ליועץ המשפטי למשלה, רז נזרי, העיר לו: "זה סגר על לא מחוסנים". בר-לב השיב: "לא. הם יוכלו לעשות בדיקות".
על רקע ההערכה של בכיר במשרד הבריאות כי מנה נוספת של החיסון תינתן בינואר או בפברואר, שאלה השרה לשוויון חברתי מירב כהן: "האם התוכנית היא פשוט לקצר זמן ממתן בוסטר אחד למשנהו לכשלושה-ארבעה חודשים? או שאנחנו ממתינים לעדכון גרסה של החיסון?". בנט השיב: "אנחנו גם נקצר זמנים וברגע שיהיה חיסון חדש אז כבר קנינו אותו".