האוקראינים מתאמנים לפלישה בגבול עם בלארוס
(צילום: רויטרס)

בעוד העולם ממשיך לעקוב בדאגה אחר המתיחות הגואה בגבול בין אוקראינה לרוסיה, צבא אוקראינה והבדלנים הפרו-רוסים המשיכו גם הלילה (בין חמישי לשישי) בחילופי האש בקו העימות.
7 צפייה בגלריה
חיילים בחרקוב
חיילים בחרקוב
חיילים אוקראינים בחרקוב
(צילום: AP)
סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה הבוקר כי הרפובליקה העממית של דונייצק, מחוז בדלני שהתנתק מאוקראינה, האשימה את האוקראינים בשיגור מרגמות לעבר הכפר פטריבסקה סמוך לשעה 05:30 בבוקר. גם הרפובליקה העממית של לוהנסק, מחוז בדלני נוסף, דיווחה על כמה מרגמות שנורו לעברה.
על אף ששני המחוזות נלחמים באוקראינה כבר קרוב לשמונה שנים, ביומיים האחרונים נרשמה התלקחות חריגה. עם זאת, בקייב הבהירו כי אין בכוונתם לתקוף את כוחות המורדים.
7 צפייה בגלריה
חיילים בחרקוב
חיילים בחרקוב
הצבא האוקראיני בגבול
(צילום: AP)
אחרי שבשבועות האחרונים הציבה יותר מ-140 אלף חיילים בגבולות אוקראינה, היום שוב טענה רוסיה כי הסיגה חלק מכוחותיה. לדברי משרד ההגנה, שיירת טנקים ומשוריינים שהיו באזור חזרו לבסיסי האם שלהם לאחר שסיימו תרגיל באזור. צי הים השחור הוסיף כי עשרה מפציצים מדגם סוחוי 24 הוזזו מחצי האי קרים במטרה להשתתף בתרגילים באזורים אחרים.
באוקראינה דחו את ההודעות הרוסיות, ואמרו למערב כי הכוחות שעזבו את החזית למעשה הוחלפו ביחידות אחרות. בקרמלין אמרו כי הם "מודאגים עמוקות" מההתחממות בגבול - ועוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות.
על רקע טענות המערב שרוסיה מחפשת "תירוץ" לפלוש, במועצת הביטחון של האו"ם נערך אמש דיון על המצב בגבול רוסיה-אוקראינה, בהשתתפות מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. "אני לא נמצא כאן כדי להתחיל מלחמה, אלא כדי למנוע אותה", אמר בלינקן לחברי מועצה.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומזכיר המדינה שלו הזהירו אתמול כי הם מאמינים שרוסיה תתקוף את אוקראינה "בימים הקרובים", וביממה החולפת, בניגוד להצהרותיה של רוסיה על נסיגת חלק מכוחותיה, דיווחו כמה מדינות במערב שרוסיה הגדילה את מספר כוחותיה בגבול אוקראינה ונערכת לפעולה צבאית מיידית. "כל הסימנים שיש לנו מראים שהם נערכים להיכנס לאוקראינה, לתקוף את אוקראינה. לתחושתי זה יקרה במהלך הימים הבאים", אמר ביידן לכתבים בבית הלבן.
בלינקן, ביידן ובכירים נוספים במערב מעריכים שרוסיה מתכננת פעולות "דגל כוזב" בשטח אוקראינה - כלומר מתקפות מבוימות נגד הכוחות הבדלניים - כדי שתהיה לה "הצדקה" לפלישה.
7 צפייה בגלריה
משרד ההגנה של בריטניה פרסם מפה מסלולי פלישה אפשריים של רוסיה ל אוקראינה
משרד ההגנה של בריטניה פרסם מפה מסלולי פלישה אפשריים של רוסיה ל אוקראינה
מפת הפלישה שהבריטים פרסמו
רון בן ישי מדווח מאוקראינה
(צילום: נדב אבס, נויל האריס)
"רוסיה מתכננת לייצר תירוץ למתקפה שלה", הזהיר בלינקן. "זו יכולה להיות פעולה אלימה שרוסיה תאשים בה את אוקראינה, או האשמה מזעזעת של רוסיה נגד ממשלת אוקראינה. אנחנו לא יודעים בדיוק באיזו צורה זה יקרה. זה יכולה להיות מתקפת 'טרור' מבוימת בשטחה של רוסיה, גילוי שקרי של קבר אחים, מתקפת מל"ט מבוימת נגד אזרחים או מתקפה מזויפת – או אמיתית – שבה יעשה שימוש בנשק כימי. רוסיה עלולה לתאר את האירוע הזה כטיהור אתני או כרצח עם". מזכיר המדינה היהודי אמר שהגדרת הפעולה המבוימת כ"רצח עם" או "טיהור אתני" על-ידי רוסיה היא לעג לאותם מושגים, שאליהם הוא מתייחס בחומרה "על סמך ההיסטוריה המשפחתית שלי".
הבית הלבן מסר שארה"ב מצפה שבימים הקרובים יפורסמו דיווחים שקריים בתקשורת הרוסית הממלכתית, במטרה להלהיט את הרוחות. במחלקת המדינה אמרו ברביעי בערב שבכירים רוסים מפרסמים שקרים כדי להצדיק פעולה רוסית בשטחה של אוקראינה. דובר מחלקת המדינה, נד פרייס, ציין בין השאר את טענתו של פוטין שבחבל דונבאס - מעוז הבדלנים הפרו-רוסים - מתחולל "רצח עם".
"ממשלת רוסיה יכולה להודיע היום, ללא הסתייגות ובאופן חד-משמעי, שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה", אמר בלינקן אתמול אחר הצהריים בדיון במועצת הביטחון של האו"ם. "תאמרו את זה בבירור, תצהירו על כך לעולם, ואז תראו את זה באמצעות שליחת הכוחות שלכם, הטנקים והמטוסים בחזרה לבסיסים ולהאנגרים, ובאמצעות שליחת הדיפלומטים שלכם לשולחן המשא ומתן".
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקור חיל הים האוקראיני ים אזוב בצל מתיחות עם רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקור חיל הים האוקראיני ים אזוב בצל מתיחות עם רוסיה
נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי
(צילום: רויטרס)
לפי מזכיר המדינה, המידע שנמצא בידי ארה"ב מצביע על כך שהכוחות הרוסיים "מתכוננים לביצוע מתקפה נגד אוקראינה בימים הקרובים", וזוהו מטרות מרכזיות לפעולה - כולל עיר הבירה קייב. בלינקן אמר את הדברים בכינוס של מועצת הביטחון שעסק ב"הסכמי מינסק" – שהיו אמורים לשים סוף למלחמה בין הצבא האוקראיני לבדלנים במזרח המדינה, מלחמה שהחלה ב-2014. מזכיר המדינה ציין כי שלח מכתב למקבילו הרוסי סרגיי לברוב - ובו הציע לו להיפגש בשבוע הבא באירופה. בהמשך הודיעה מחלקת המדינה כי בלינקן נענה בחיוב להזמנה לפגישה עם לברוב בשבוע הבא, "בתנאי שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה" עד אז.
בתוך כך, הלילה הודיע הבית הלבן כי ביידן יקיים היום שיחת ועידה עם מנהיגים במערב על "הצטברות הכוחות הצבאיים של רוסיה בגבולות עם אוקראינה". בפגישה ישתתפו מנהיגים מקנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, פולין, רומניה, בריטניה, האיחוד האירופי ונאט"ו. שיחה דומה בין המנהיגים התקיימה בשבוע שעבר, גם אז יזם אותה ביידן, והיא נערכה בשישי בערב (שעון ישראל). בשיחה לפני שבוע, לפי דיווחים שונים, ביידן הודיע למנהיגי נאט"ו ואירופה כי להערכת ארה"ב, פוטין החליט על פלישה לאוקראינה.
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי עם כוחות הצבא
(צילום: EPA)
שר ההגנה של ארה"ב, לויד אוסטין, אמר אתמול בצהריים כי המודיעין האמריקני מזהה שהצבא הרוסי בחזית אוגר מנות דם, מקרב חלק מכוחותיו לגבול האוקראיני - ומטיס כלי טיס קרביים יותר לאזור. "הייתי חייל בעצמי, וזה לא היה לפני יותר מדי זמן", אמר. "אני יודע ממקור ראשון שאתה לא עושה דברים כאלה בלי סיבה, ואתה בטח לא עושה אותם אם אתה מתכונן לארוז וללכת הביתה".
ג'יימס קלברלי, השר הבריטי לענייני אירופה וצפון אמריקה, אמר למועצת הביטחון כי "רוסיה פרסה את הכוחות שנחוצים לפלישה לאוקראינה, ועכשיו הם מוכנים לפעולה". אמש פרסם משרד ההגנה הבריטי מפה עם נתיבי הפלישה האפשריים של רוסיה, על סמך מידע מודיעיני ותצלומי לוויין.
בריטניה הזהירה שרוסיה עלולה לפלוש למדינה השכנה בכל רגע, ובמפה היא מתריעה מכניסה קרקעית של הכוחות הרוסיים לכיוון קייב משתי נקודות בשטח בלארוס, ומנקודה אחת ברוסיה. בנוסף מופיעים שלושה נתיבי פלישה אפשריים לעיר דניפרו. נתיב פלישה נוסף מראה איך הכוחות הרוסיים יכולים להגיע מחצי האי קרים - שרוסיה סיפחה מאוקראינה ב-2014 - לעיר מריופול.