מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) רשמה הערב (יום א') ניצחון היסטורי, כשלראשונה בתולדותיה כבשה את ראשותו של אחד ממחוזות המדינה. הניצחון בבחירות המקומיות במחוז זונברג שבמדינת תורינגיה בא בשעה שהמפלגה ניצבת במקום השני בסקרים הארציים עם שיעור תמיכה של 20%-18%, נתון שכמותו לא ידעה בעשר שנות קיומה. רק מפלגת הימין המתון מקדימה אותה.
3 צפייה בגלריה
גרמניה רוברט זסלמן מועמד אלטרנטיבה לגרמניה AfD ש ניצח ב מחוז זונברג במדינת תורינגיה
גרמניה רוברט זסלמן מועמד אלטרנטיבה לגרמניה AfD ש ניצח ב מחוז זונברג במדינת תורינגיה
רוברט זסלמן, שניצחה בזונברג. גם התאחדות המפלגות נגדו לא הועילה
(צילום: AFP )
ההשתלטות של "אלטרנטיבה לגרמניה" על ראשות מחוז זונברג באה הודות לניצחונו של מועמד המפלגה, רוברט זסלמן, בסיבוב השני והמכריע מול מועמד המרכז-ימין יורגן קאפר, עם 52.8% מהקולות. אוכלוסיית זונברג קטנה יחסית, ועומדת על כ-56,800 איש, אבל הניצחון הוא ציון דרך סמלי עבור ה-AfD. הוא נתפס כמסר מהדהד לממשלה בברלין, במיוחד לנוכח העובדה שכל המפלגות האחרות בזונברג שילבו כוחות בניסיון למנוע את ניצחונה של "אלטרנטיבה לגרמניה" שם.
מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה", שהואשמה בעבר באנטישמיות ובשנאת מהגרים וכונתה על-ידי מתנגדיה "הנאצים בחליפות", נוסקת בחודשים האחרונים בסקרים בצל האכזבה מתפקודה של ממשלת המרכז-שמאל בראשות הקנצלר אולף שולץ, שנכנס לתפקיד בסוף השנה שעברה. הקואליציה הלא שגרתית שלו כוללת את מפלגת הירוקים ואת המפלגה הליברלית מבחינה כלכלית "הדמוקרטים החופשיים". הביקורת על הממשלה נמתחת בין השאר בשל האינפלציה הגבוהה, שיעור ההגירה לגרמניה, התוכנית להחליף מיליוני מערכות חימום ביתיות – וקרבות פנימיים.
"אלטרנטיבה לגרמניה" הצליחה להכניס לפרלמנט הגרמני נציגים בפעם הראשונה בשנת 2017. אז היא עשתה זאת בעקבות קמפיין שבו תקפה קשות את ממשלתה של אנגלה מרקל על ההיתר להמוני מהגרים מהמזרח התיכון ומאפריקה להיכנס למדינה ולהשתקע בה בצל המלחמות והעוני בארצותיהם. לאחרונה מדגישה המפלגה את התנגדותה לסיוע הגרמני לאוקראינה במלחמתה נגד רוסיה, ומביעה התנגדות להטלת הסנקציות הכלכליות על מוסקבה. נוסף על כך היא קוראת תיגר על התפיסה שלפיה האדם הוא שגורם לשינויי האקלים.
3 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנת ימין קיצוני בעיר קמניץ גרמניה מהגרים חשודים ברצח
הפגנה הפגנת ימין קיצוני בעיר קמניץ גרמניה מהגרים חשודים ברצח
מפגינים נגד בוא המהגרים לגרמניה באמצע העשור שעבר. כוח פוליטי חזק ומתמשך
(צילום: AFP)
מפלגות המיינסטרים בגרמניה נוהגות לשלול כל אפשרות לישיבה עם "אלטרנטיבה לגרמניה" באותה קואליציה בשל עמדותיה הרדיקליות, אבל במרוצת השנים היא הצליחה לבסס עצמה ככוח משמעותי ומתמשך בפוליטיקה הגרמנית, במיוחד במזרח גרמניה, אזור שהיה בעבר תחת שליטה קומוניסטית ונותר גם כעת החלק המשגשג פחות של המדינה. המפלגה נתונה כל העת תחת עינו הבוחנת של שירות מודיעין הפנים הגרמני, מחשש שתלבה פעולות שנאה וטרור. רק החודש הזהיר השירות כי הימין הקיצוני הוא האיום הגדול ביותר על הדמוקרטיה בגרמניה, והזהיר את המצביעים מתמיכה ב-AfD.
מדינת המחוז תורינגיה שבה שוכן מחוז זונברג היא אחת משלוש מדינות מחוז שיקיימו בשנה הבאה בחירות מקומיות ושלפי סקרים ה-AfD עשויה לנצח בהן. "אלטרנטיבה לגרמניה" גם מתכוונת לדבריה להציג מועמד מטעמה לתפקיד הקנצלר בבחירות הכלליות שייערכו ב-2025.
אף שמפלגות ימין קיצוני זכו להישגים גדולים ברחבי אירופה בשנים האחרונות, בין השאר באיטליה ובצרפת, התחזקות ה-AfD היא סוגיה רגישה במיוחד בגרמניה בהתחשב בעברה הנאצי של המדינה.