שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, הודיע אמש (יום ד') כי שיגר הזמנה לשר החוץ ישראל כ"ץ, להשתתף במפגש של "מועצת האסוציאציה" (התאגדות) – שהינה למעשה ועדת ההיגוי ליחסי ישראל והאיחוד האירופי. לדברי בורל, את ההזמנה הוא שיגר לכ"ץ בעקבות הסכמה שהושגה מול שרי החוץ השונים של מדינות האיחוד.
3 צפייה בגלריה
ג'וזפ בורל
ג'וזפ בורל
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל. "מוביל את הקו האנטי-ישראלי"
(צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias)
המועצה תתכנס כשברקע דרישה של מדינות כמו ספרד, אירלנד ובלגיה לגבש רשימה של צעדים נגד ישראל – אם זו לא תפסיק את הפעולה ברפיח בעקבות הצווים של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. אלא שנדרש קונצנזוס מלא של כל 27 המדינות החברות סביב סדר היום שעולה לדיון במועצה, וההערכה היא שידידותיה של ישראל באיחוד – ובהן הונגריה, צ'כיה וגרמניה – יטרפדו ניסיון להטיל סנקציות על ישראל, כגון ניסיון לבחון השעיה של הסכמי הסחר עימה.
בישראל כבר קיבלו את מכתב ההזמנה של בורל ובוחנים אותו כעת. אחת האפשרויות היא שישראל תדחה ההזמנה, ואז הדיון יתקיים בהיעדרה. כינוס המפגש לא ייעשה בן-רגע, אולם בורל כן מעוניין שייערך כבר החודש, תחת הנשיאות הבלגית – מדינה ביקורתית כלפי ישראל. ישראל תנסה לדחות את המפגש לחודש הבא – אז הנשיאה התורנית היא הונגריה, שהינה ידידותית מאוד.
בישראל נערכים לניסיון של מדינות ביקורתיות לעשות לה "זובור" במפגש של מועצת האסוציאציה, אך מנגד די בטוחים שידידותינו באיחוד יבלמו מהלכים שכאלה. על הרקע הזה צפוי שר החוץ כ"ץ לצאת בעוד שבועיים לביקור בהונגריה, כדי לדון במהלכים הצפויים באיחוד. שר החוץ הנחה את שגרירויות ישראל באירופה למבצע מדיני כדי לבלום כל מהלך נגד ישראל באירופה.
3 צפייה בגלריה
שר החוץ ישראל כ"ץ קרא בביקורו הראשון בגרמניה לשחרור כל החטופים וחשף בפני הקהילה הבינלאומית בוועידת הביטחון של מינכן את "תיק אונר"א
שר החוץ ישראל כ"ץ קרא בביקורו הראשון בגרמניה לשחרור כל החטופים וחשף בפני הקהילה הבינלאומית בוועידת הביטחון של מינכן את "תיק אונר"א
שר החוץ כ"ץ. מבצע מדיני לבלימת מהלך אנטי-ישראלי באירופה
(צילום: בועז ארד)
כבר עתה מספר מדינות הודיעו שיבלמו מהלך כזה, ובהן הונגריה, צ'כיה, גרמניה, יוון, רומניה, קפריסין ואוסטריה. דיפלומטים בכירים בגרמניה העריכו כי כינוס מועצת האסוציאציה יהיה דווקא חיובי, שכן הוא יאפשר לשמוט את השטיח מתחת לרגלי אלה שירצו לקרוא לסנקציות או לביטול הסכם האסוציאציה עם ישראל. אותם דיפלומטים גרמנים הבטיחו שבכינוס הצפוי ברלין וידידות אחרות יעמדו לצד ישראל.
על רקע דברים אלו, גורמים ישראלים אמרו אמש: "מדובר במהלך הזוי של בורל, שמוביל את הקו האנטי-ישראלי באיחוד האירופי. המהלך הזה יתהפך עליו – ולא יעבור". השבוע, יצוין, יתקיימו גם הבחירות לפרלמנט האירופי, שבהן צפויה התחזקות משמעותית של מפלגות הימין. מבחינת ישראל מדובר בחדשות טובות, שייתנו לה מרחב תמרון.
הדיון הצפוי ייערך אחרי שכבר בחודש פברואר השנה קראו ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס וראש ממשלת אירלנד ליאו ורדקר לבחון את השעיית הסכמי ההתאגדות (אסוציאציה) בין ישראל לבין האיחוד האירופי – אם יתברר שישראל הפרה את חובותיה לשמירה על זכויות אדם בעזה שכלולות בהסכם הזה. סנצ'ס וראש הממשלה החדש באירלנד, סיימון האריס, הכירו גם בחודש שעבר במדינה פלסטינית - מהלך שאליו הצטרפו גם נורבגיה וסלובניה.
3 צפייה בגלריה
פדרו סנצ'ס ראש ממשלת ספרד
פדרו סנצ'ס ראש ממשלת ספרד
ראש ממשלת ספרד סנצ'ס. מקדם סנקציות
(צילום: Borja Puig de la BELLACASA / LA MONCLOA / AFP)
הסכם ההתאגדות הוא המסגרת המשפטית שמגדירה את היחסים בין ישראל לבין האיחוד האירופי, הן בתחומי הסחר אך גם בתחומים מדיניים, חברתיים ותרבותיים. ההסכם נחתם בשנת 1995 ונכנס לתוקף ב-1 ביוני 2000.
במכתב ששלחו סנצ'ס וורדקר לנשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, וכן לשר החוץ של האיחוד בורל, הם קראו לראשי האיחוד האירופי לבצע בדיקה דחופה של הסכם ההתאגדות כדי לבחון האם ישראל עומדת בהתחייבויות בהסכם, ביחס לכיבוד זכויות אדם ועקרונות דמוקרטיים, לנוכח פעולותיה בעזה. "אנו מודאגים מאוד מההידרדרות במצב בישראל ובעזה, במיוחד מההשפעה שיש לסכסוך המתמשך על פלסטינים חפים מפשע, במיוחד ילדים ונשים. המבצע הצבאי המורחב של ישראל באזור רפיח מהווה איום חמור ומיידי שהקהילה הבינלאומית צריכה להתמודד איתו בדחיפות".
בתוך כך, יותר מ-100 ראשי קהילות יהודיות באירופה ומנהלי ארגונים פרו-ישראליים אשר התכנסו באמסטרדם יצאו בהתקפה נגד "ההטיה הברורה והחוזרת האנטי-ישראלית של שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, שהייתה גורם תורם משמעותי לגלי האנטישמיות הנוכחיים וההשמצה של מדינת ישראל בקרב הציבור האירופי".
פורסם לראשונה: 23:31, 05.06.24