ארגון בריטי פרו-ישראלי, בשם "עורכי דין למען ישראל", האשים היום (ג') כי כל נוסעי טיסה של חברת אל על מנתב"ג לנמל התעופה הית'רו שבלונדון, עוכבו שם אחרי הנחיתה וכשכבר היו בדרכם החוצה – והועברו לבידוק במתחם נפרד. הסיבה, לטענת הארגון: דגל ישראל על המזוודה של אחד הנוסעים.
2 צפייה בגלריה
נמל תעופה היתרו לונדון בריטניה
נמל תעופה היתרו לונדון בריטניה
נמל התעופה הית'רו, ארכיון
(צילום: AP)
בארגון הבריטי דרשו מנמל התעופה הית'רו לפתוח ב"חקירה דחופה" לתקרית, שהתרחשה לדבריהם אמש אחרי טיסת LY 317. "להפריד יהודים משאר הנוסעים ולהעבירם למקום אחר כדי לערוך עליהם חיפוש – זהו אינו מראה טוב", כתבה מנכ"לית הארגון קרוליין טרנר למנהל הית'רו. "עבור הנוסעים היהודים מדובר בתזכורת לימים האפלים ביותר של השואה".
לפי המכתב שפרסם הארגון, האירוע התרחש ביום שני בסביבות השעה 22:30 אחרי שהנוסעים ירדו מהמטוס וכבר היו בדרכם אל מחוץ לנמל התעופה, דרך המסלול הירוק – של אלו שאין להם מה להצהיר עבור פקידי המכס. בארגון הבריטי האשימו שבתקרית נדרשו כל נוסעי הטיסה – כולל הילדים – לעבור בידוק במתחם נפרד.
במכתב הובאה עדות של אחד הנוסעים, שסיפר: "הלכנו לכיוון היציאה כשהופיע פקיד מכס ושאל מולי גבר מה יש לו על המזוודה. האיש ענה 'דגל ישראל'. מיד פקיד המכס התחיל לצעוק על כולם בטיסה הישראלית. לכו לחדר משמאל. מטייל אחד אמר 'למה אנחנו?'. הפקיד לא ענה. מטייל אחר אמר 'אנחנו יהודים, למה אתה עושה לנו את זה?'. הפקיד אמר: 'אני קצין מכס ואני יכול לעשות מה שאני רוצה'".
2 צפייה בגלריה
דגל ישראל ומזוודה
דגל ישראל ומזוודה
אילוסטרציה
(צילום: שאטרסטוק)
בארגון הבריטי ציינו כי הנוסע שסיפק את העדות – זהותו לא נחשפה – הוסיף כי ההרגשה של הנוסעים הייתה "איומה", וכי הפנו אותם כאמור לחדר אחר. "היו שני שוטרים במסדרון, גבר ואישה. גם האישה אמרה ש'אנחנו יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים'. בחדר השני הייתה מכונת סריקה. נאלצנו להוריד את המזוודות מהעגלות ופקיד אחר העביר את התיקים של כולם דרך המכונה. ואז נתנו לנו לצאת", הוסיף.
משגרירות ישראל בלונדון נמסר כי הנושא נמצא בבדיקה.