דובר צה"ל התיר לפרסם את שמותיהם של סמל עומרי תמרי, סמל יוסף הייב, סמל יואב אגמון וסמל אמיתי אלון, ארבעת החיילים שנהרגו מפגיעת כטב"ם חיזבאללה אמש (ראשון) בחדר אוכל בבסיס האימונים של חטיבת גולני סמוך לבנימינה. באירוע נפצעו באורח קשה שמונה נוספים, ובסך הכול 52 חיילים - שמתוכם תשעה באורח בינוני והיתר קל.
4 צפייה בגלריה
סמל יוסף הייב ז"ל סמל עומרי תמרי ז"ל סמל יואב אגמון ז"ל אמיתי  סמל אלון ז"ל
סמל יוסף הייב ז"ל סמל עומרי תמרי ז"ל סמל יואב אגמון ז"ל אמיתי  סמל אלון ז"ל
סמל יוסף הייב, סמל עומרי תמרי, סמל יואב אגמון וסמל אמיתי אלון
(צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל בזירת הפגיעה, אתמול
(צילום: דובר צה"ל)

ריאיון עם חגית, אמא לחייל שנפצע באירוע
(צילום: אסף חן)

הארבעה הם חיילים בהכשרת לוחמי חי"ר של חטיבת גולני. תמרי ממזכרת בתיה, הייב מטובא זנגריה, אגמון מבנימינה-גבעת עדה, ואלון מרמות נפתלי. כולם בני 19.
"הייתה פגיעה מדויקת ממש בבסיס", סיפר הבוקר קרוב משפחה של אחד הפצועים שפונו לבית החולים הלל יפה בחדרה. "קרוב משפחתי יצא מזה אבל המראות שהוא וחבריו ראו קשים מאוד. חיל האוויר יצטרך לבצע תחקיר יסודי - היה פה כשל גדול. כשיש ספק אין ספק".
הוא הוסיף: "תושבים בקריות וביקנעם דיווחו למשטרה על הכטב"ם, למה לא הכניסו את כל הגזרה למגננה עם אזעקות כמו שעשו במקרה שהיה ביום כיפור בהרצליה?". לדבריו, "זה אסון גדול - ארבעה הרוגים, עשרות פצועים. היו חייבים להפעיל מערך של אזעקות כדי למנוע את האסון הזה".
"זה לא נתפס, לא הופעלו התרעות, זה היה גורם לכולם להיכנס למיגוניות", אמרה קרובת משפחה של אחד מהפצועים בהלל יפה. "המראות של החברה הצעירים הללו, טירונים שרק התגייסו באוגוסט, ילוו אותם עוד הרבה זמן. לא רוצה לקרוא לזה מחדל, אבל יש פה כשל. כטב"ם אחד יורט, השני נעלם. קרה כאן משהו לא תקין".
חגית אוחיון, שבנה ירין נפצע באורח קל באירוע, סיפרה הבוקר בריאיון ל-ynet: "היה להם נס. הם נכנסו לחדר האוכל בסביבות 19:15, ומרגע שהתיישבו היה פיצוץ גדול. היה המון בלגן, אבק, עשן ורעש חזק. לקח לו דקה להבין שמדובר בכטב"ם כי לא נשמעה אזעקה. הוא כתב לנו הודעה שהוא בסדר וכתב לנו שיש הרוגים כי ראה מן הסתם. אני לא מבינה למה אין פתרון לכטב"מים האלה".
מבית החולים הלל יפה נמסר הבוקר כי ארבעת החיילים המאושפזים במצב קשה בבית החולים, נמצאים כרגע במצב יציב ולא נשקפת סכנה לחייהם. מרבית הפצועים שהגיעו אתמול בשעות הערב סובלים מפציעות חודרות ורסיסים. בבית החולים רמב"ם בחיפה מאושפזים כרגע שני חיילים במצב בינוני מאירוע הכטב"ם. אחד מהפצועים שהגיע לבית החולים במצב אנוש מת מפצעיו.
במרכז הרפואי "העמק" בעפולה מאושפזים כעת ארבעה חיילים שנפצעו באורח קל. "פשוט נס גדול קרה לנו", סיפרו הוריו של אחד מהפצועים שמאושפז במחלקה הכירורגית בבית החולים. "אתמול, ממש כמה דקות אחרי הפיצוץ, הוא חייג אלינו ועדכן אותנו ומיד הגענו. מאז אנחנו כאן לידו".
הרמטכ"ל בבסיס האימונים של גולני, אמש
(צילום דובר צה"ל )

גלנט בזירת פגיעת הכטב"ם בבסיס האימונים, הבוקר
(צילום: שחר יורמן)

4 צפייה בגלריה
שר הביטחון בביקור בבסיס האימונים של חטיבת גולני, לאחר  פגיעת הכטב״ם
שר הביטחון בביקור בבסיס האימונים של חטיבת גולני, לאחר  פגיעת הכטב״ם
גלנט בזירת הפגיעה, הבוקר. "מפתחים פתרונות לסיוע מול איום הכטב"מים"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
4 צפייה בגלריה
פינוי בסיס בא"ח גולני לאחר פגיעת הכטב"מ
פינוי בסיס בא"ח גולני לאחר פגיעת הכטב"מ
פינוי הפצועים מהבסיס, אמש. "התוצאות כואבות"
(צילום: גיל נחושתן )

הכטב"ם היה במעקב, עד שנעלם

הרמטכ"ל הרצי הלוי הגיע אמש לבסיס האימונים שבו התרחשה הפגיעה, וקיים תחקיר ראשוני עם המפקדים. הרמטכ"ל, כך נמסר מדובר צה"ל, שוחח עם המפקדים וצוותי הרפואה בבסיס. "אנחנו במלחמה, ותקיפה של בסיס אימונים בעורף היא קשה והתוצאות כואבות. פעלתם היטב בטיפול ופינוי הפצועים והנפגעים. חבקו את המשפחות השכולות, לוו את הפצועים וחזקו את המפקדים והחיילים", אמר להם הרמטכ"ל.
"אנחנו ממשיכים להילחם ולהתאמן לקראת הבאות. חטיבת גולני רשמה הישגים רבים במלחמה והתמודדה בנחישות עם מצבים קשים, לכו בדרך המורשת", הוא הוסיף בשיחה שקיים עם המפקדים וצוותי הרפואה.
שר הביטחון יואב גלנט הגיע גם הוא לבסיס האימונים, שם סייר הבוקר בזירת פגיעת הכטב"ם ושמע מהמפקדים שנכחו במקום פרטים על האירוע הקשה. "מדובר באירוע קשה עם תוצאות כואבות עלינו לתחקרו, ללמוד את הפרטים ולהטמיע את הלקחים בצורה מהירה ומקצועית", אמר גלנט.
"מול איום הכטב"מים אנו מרכזים מאמץ לאומי ועוסקים בפיתוח פתרונות שיסייעו להתמודד עם האיום", הוא הוסיף. "חטיבת גולני הוכיחה כבר יותר מפעם אחת, גם במלחמה הנוכחית, שהמפקדים והלוחמים שלה יודעים לקום מהאירועים הקשים ביותר ולהמשיך להילחם, אני בטוח כי גם הפעם נראה זאת".
4 צפייה בגלריה
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל
מהתחקיר הראשוני שנערך בצה"ל עולה כי הכטב"ם התפוצץ בחדר האוכל בבסיס הצבאי, בשעה שטירונים מגולני אכלו ארוחת ערב במקום. שלושה חיילים נהרגו מהפגיעה במקום, והחייל הרביעי פונה באורח אנוש אך מותו נקבע בהמשך. למקום הוקפצו מסוקי חיל האוויר לטובת פינוי הנפגעים, ובמהלך שעות הערב הגיעו קב"נים רבים לסייע נפשית לחיילים שהיו עדים לפגיעה. בצה"ל הדגישו כי בבסיס יש מיגוניות שמפוזרות בין מבני הקבע, וציינו כי מדובר בבסיס חדש יחסית עם תשתיות מודרניות.
בצה"ל אמרו כי מהתחקיר עולה כי הכטב"ם היה במעקב - עד שנעלם מהמכ"מים. לפי התחקיר, שני הכטב"מים ששיגר חיזבאללה - ככל הנראה מהדגם "ציאד 107" - חדרו מלבנון דרך הים. מעט לאחר השעה 23:00 נשמעו אזעקות בחיפה בעקבות מטח מלבנון, חיל האוויר אמר כי חמש רקטות יורטו.
הכטב"מים ששוגרו אמש, מעט לפני השעה 19:00, זוהו על-ידי מערכות הגילוי של צה"ל ואחד מהם יורט מול חופי נהריה. השני היה תחת מעקב ומרדף אווירי של מטוסי ומסוקי קרב - אבל נותק עימו הקשר בשלב מסוים. בחלוף דקות ארוכות הוא התפוצץ בבא"ח גולני. בחיל האוויר מתחקרים מדוע הוא לא התגלה מחדש, ומדוע לא נשמעה אזעקה.