בכיכר החטופים התקיימה הערב (מוצאי שבת), כמדי שבוע, העצרת בקריאה להשבת החטופים, שנמצאים בשבי בעזה כבר 288 ימים - כשכותרתה: "קודם עסקה, אחר כך תיסע". לצד העצרת, התקיימו הפגנות בקריאה לבחירות ופירוק הממשלה בשורת מוקדים, בין השאר בצומת קפלן, בירושלים ומול מעונו בקיסריה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שימריא מחר לביקורו בוושינגטון. בעצרת בכיכר החטופים נאמו מירב טל ששוחררה משבי חמאס אחרי 53 ימים, ואבירם שאול, אחיו של הלוחם אורון שאול, שגופתו מוחזקת בעזה כבר עשור. ynet העביר את העצרת וההפגנות בשידור ישיר.
מירב טל ששוחררה מהשבי: "רק סובלים? מחבל רוצח ואנס עם נשק עמד לידי"
(צילום: satview)

הנאומים מגשר בגין בתל אביב
(צילום: עידו ארז)

משפחות חטופים לפני טיסת נתניהו: "די לטרפד - תקבל את העסקה"
(צילום: עידו ארז)

10 צפייה בגלריה
מירב טל בעצרת בכיכר החטופים ביום ה-288 למלחמה
מירב טל בעצרת בכיכר החטופים ביום ה-288 למלחמה
מירב טל, ששוחררה מהשבי: "אמירת נתניהו - מנותקת ועצובה"
(צילום: פאולינה פטימר)
10 צפייה בגלריה
ליאור אשכנזי בעצרת בכיכר החטופים ביום ה-288 למלחמה
ליאור אשכנזי בעצרת בכיכר החטופים ביום ה-288 למלחמה
"זה הזמן – עסקה עכשיו". העצרת בכיכר החטופים, הערב
(צילום: פאולינה פטימר)
10 צפייה בגלריה
מיצג החטופים לא מתים במחאות בתל אביב
מיצג החטופים לא מתים במחאות בתל אביב
(צילום: יובל חן)
10 צפייה בגלריה
מיצג החטופים לא מתים במחאות בתל אביב
מיצג החטופים לא מתים במחאות בתל אביב
"סובלים, לא מתים". המיצב בתל אביב
(צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)
בתום העצרת וההפגנה בקפלן, המפגינים התחילו בצעדה דרומה על דרך בגין. פרשים חסמו אותם, והחלו עימותים קלים בין הצדדים. פרש משטרה תועד חוטף שלט חטופים ממפגינה, וזורק אותו על הרצפה. עימותים התפתחו בין מפגינים נגד הממשלה לבין תומכים בממשלה, שהתלהטו עד לאלימות בין הצדדים. נערים רעולי פנים אף תועדו משליכים אבנים לעבר המפגינים.
לפני העצרת, משפחות חטופים קיימו הצהרה לתקשורת מול שער בגין, כשברקע הדיווחים על התקדמות לקראת עסקה, ונסיעתו של נתניהו. עינב צנגאוקר, ממובילות המחאה ואימו של החטוף מתן, קראה לראש הממשלה לחתום על עסקה עוד הערב, ובטרם המראתו לארה"ב: "נתניהו – די לטרפד".
עוד אמרה צנגאוקר: "יש עסקה על השולחן מוכנה לסגירה כבר כמה שבועות. ואנחנו עומדים כאן היום, אחרי עוד שבוע מבוזבז שבו נתניהו שוב טרפד וגרר רגליים. הוא דחה דיונים, הכניס תנאים חדשים, הקשיח עמדות, וטען שלא צריכים להיות בלחץ, כי החטופים רק סובלים ולא מתים. אלה אמירות מעוותות של ראש ממשלה מנותק שלא רוצה עסקה.
"בניגוד לכל טענות הקש של נתניהו, בכירי מערכת הביטחון כבר הודיעו שאין מניעה ביטחונית לעסקה. כל המכשולים הביטחוניים הוסרו, נותרו רק מכשולים פוליטיים, פושעים ומופקרים. יש אדם אחד שעומד ביני לבין מתן - ובינינו לבין יקירינו. זה ראש הממשלה שיותר חשוב לו להציל את כיסאו מלהציל חיים. נתניהו – די לטרפד. לחטופים נגמר הזמן, ואחרי שהשגת את תמונת הניצחון שלך עם חיסול דף, חובתך להביא עסקה. צא עוד הערב לפני שאתה ממריא לארה"ב ותודיע שאתה מקבל את העסקה בלי תנאים חדשים, בלי טריקים ובלי שטיקים".
בנו של החטוף אלכס דנציג, מתי, קרא גם הוא לנתניהו לחתום על עסקה עוד בטרם טיסתו. "ראש המוסד מזהיר שלבנות בשבי אין זמן, שר הביטחון מזהיר שתכף גורלם של החטופים ייחרץ – ולראש הממשלה יש זמן לדאוג להישרדות הפוליטית שלו, על חשבון חיים החטופים. זה טירוף מערכות מוחלט. אם נתניהו יעלה על טיסה בלי להודיע שהוא מקבל את העסקה – אנחנו נשמיע קול ונזהיר בארה"ב ובכל העולם, שנתניהו הוא המכשול לעסקה, ובמשך חודשים ארוכים הוא טרפד אותה פעם אחר פעם".
יפעת קלדרון, בת דודו של עופר קלדרון החטוף בעזה, סיפרה על קריאתו לבתו סהר, ששוחררה מהשבי, להפגין. "בן דודי החטוף, עופר, אמר לבתו סהר שחזרה מהשבי 'לכי להפגנות, תילחמי' - אנחנו נלחמים להצלת בני משפחותינו, אבל זהו מאבק גם להצלת המדינה".
בעצרת המרכזית בכיכר החטופים נאמה מירב טל, שנחטפה לעזה עם בן זוגה יאיר יעקב שגופתו עדיין מוחזקת בעזה, ושני בניו, אור ויגיל, העידה ששמעה על ההפגנות ברדיו בזמן שהותה בשבי: "בתוך החושך המפחיד שכיסה את הזמן שלי בעזה, שמעתי ברדיו את ההפגנות בכיכר החטופים והקריאות שלכם כאן היו פשוט גלגל הצלה של אכפתיות ואהבה לאדם טובע בים של פחד ושנאה וזה הדבר הכי מחזק ומרגש שיכול להיות".
טל התייחסה לאמירת נתניהו מישיבת הקבינט, ואמרה: "האמירה: 'אין לחץ, הם רק סובלים, לא מתים' - זו אמירה מנותקת ועצובה. אני רוצה לתאר לך, אדוני ראש הממשלה, איך נראית דקה בשבי של מחבלים: זה מעברים בין דירות כשאני מחופשת לערבייה וקשורה בשקית ניילון על הראש עם דבק מסקנטייפ וקשה לנשום. זה לשבת בחדר חשוך כל היום בלי חשמל. בלי כלום. זה מחבל, רוצח ואנס עם נשקים עומדים לידי. זה הרעידות בגוף כל הזמן כי אתה לא יודע מה יעשו איתך. זה הצורך הנורא להתחבר ולרכוש את האמון של אותם המחבלים שרצחו את כל מה שיקר לי".
אבירם שאול, אחיו של אורון שאול, אמר: "ככל שאנחנו מתרחקים מתשעה חודשים אנחנו מתקרבים ל-10 שנים. עם יד על הלב, מישהו דמיין שאנחנו נציין תשעה חודשים ללא אחינו ואחיותינו? גם אני לא דמיינתי שאציין עשור לחטיפתו של אורון". הוא הפנה קריאה לנתניהו: "אני קורא לך ראש הממשלה, אל תיתן לרעשי הרקע להטעות אותך, אתה יודע בדיוק מה הדבר הנכון ביותר לעשות כעת. תחתום על עסקה שתשחרר את כל 120 החטופים ואת כל המשפחות מהסיוט המתמשך הזה".
לדבריו, "אלו רגעי הכרעה משמעותיים ביותר, זאת הזדמנות פז שמי יודע אם תחזור בקרוב. אין הרבה רגעים כאלה, אני אומר לכם בכנות. ציבור יקר, אנחנו צריכים אתכם איתנו ברגעים אלו, אנחנו צריכים 'לשרוף' את הרחובות - כולנו צריכים לצאת החוצה ולהצביע ברגלים בעד עסקה שתציל עשרות חטופים שנמצאים בחיים ותשיב את החללים לקבר ראוי בישראל. אחינו ואחיותינו בשבי מצפים שנעשה את זה למענם ואנחנו בטח לא אלה שנפקיר אותם בשבי. זה הזמן – עסקה עכשיו".
יזהר ליפשיץ, בנם של שורדת השבי יוכבד ליפשיץ והחטוף עודד ליפשיץ, אמר: "לזמן יש משמעות. למשפחות שיקריהן מתו בשבי - סליחה. החטופים הם הלב שלנו, כאבם כאבנו. כל אזרח שיחשוב כאילו בנו, ביתו והוריו - הם חטופים בעזה. לאחר תשעה חודשים, אחרי הצלחות מבצעיות, אנחנו עומדים שוב לקראת אפשרות של פתרון - שכולל חזרתם של כל החטופים הביתה.
"אנחנו מחזקים את רה"מ, צה"ל ומפקדיו - אל פחד. עם ישראל רוצה את החטופים ומוכן לשלם מחיר כואב. חטופים בבית זה כוח, צורך אסטרטגי לקיום - עם ישראל חי".
הפגנות נגד הממשלה ברחבי הארץ, היום
(צילום: י. חפר, דורשינוי)

לפיד בקפלן: "נתניהו, אל תיסע לוושינגטון לעשות הצגות"
(צילום: satview)

10 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד בקפלן, הערב. "נתניהו, אל תיסע לוושינגטון לעשות הצגות"
(צילום: ליאור שגב)
10 צפייה בגלריה
מחאת קפלן, תל אביב
מחאת קפלן, תל אביב
אלפים בקפלן, הערב
(צילום: יובל חן)
10 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הממשלה ברחובות
הפגנה נגד הממשלה ברחובות
הפגנה נגד הממשלה ברחובות, היום
(צילום: רובי יהב)
10 צפייה בגלריה
הפגנה בקריאה להשבת החטופים ונגד הממשלה בצומת חורב, חיפה
הפגנה בקריאה להשבת החטופים ונגד הממשלה בצומת חורב, חיפה
בצומת חורב בחיפה
(צילום: מחאת העם חיפה)
10 צפייה בגלריה
הפגנה בקריאה להשבת החטופים בצומת העוגן
הפגנה בקריאה להשבת החטופים בצומת העוגן
ההפגנה בצומת העוגן
(צילום: י. חפר)
10 צפייה בגלריה
הפגנה בקריאה להשבת החטופים ונגד הממשלה ברחבת קניון ערים, כפר סבא
הפגנה בקריאה להשבת החטופים ונגד הממשלה ברחבת קניון ערים, כפר סבא
ההפגנה בכפר סבא
(צילום: עילאי הרסגור - הנדין)
ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "הערב, 288 ימים מאז 7 באוקטובר, כשעל השולחן מונחת עסקת נתניהו שתחזיר את כל החטופים הביתה, מטה משפחות החטופים יקיים את עצרת התמיכה במשפחות החטופים בקריאה לרה"מ לאשר את העסקה לפני טיסתו לקונגרס בוושינגטון".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם בהפגנה שהתקיימה במקביל בצומת קפלן בתל אביב, שכותרתה "בחירות עכשיו". לפיד תקף בנאומו את ראש הממשלה: "נתניהו נוסע עכשיו לנאום בקונגרס, יש לו הזדמנות אחרונה לבוא לקונגרס ולהודיע שם על הבמה שהוא הולך לעסקת חטופים. אם הוא לא יודיע, בשביל מה הוא נוסע? אם אתה לא מודיע בקונגרס שאתה הולך לעסקת חטופים אל תיסע. סע לקטאר, סע לקהיר, שב במשרד שלך, עד שיצא עשן לבן. אל תיסע לוושינגטון לעשות הצגות".
במקביל, הפגנות נגד הממשלה התקיימו בשורת מוקדים ברחבי הארץ. אלפים הפגינו בצומת חורב בחיפה, כשלפני כן יצאה צעדה מהאודיטוריום במרכז הכרמל. מאות הפגינו בצומת העוגן בעמק חפר, על כביש 4. מפגינים נשאו שלטים כמו "עסקה להחזרה מיד". מאות הפגינו גם בצומת פארק המדע ברחובות. מאתיים מחו גם בצומת עמיעד, בקריאה לבחירות ולעסקה לשחרור החטופים. אלפים הפגינו גם בכיכר פריז בירושלים.
פורסם לראשונה: 18:17, 20.07.24