"חושבים שאם ישראל תסכים לסגת מציר פילדלפי יש לנו עסקה, אבל זה לא המצב ואנחנו לא שם כי יש עוד דרישות ונושאים שחמאס מעלה. הסיבה שאין עדיין הסכם היא חמאס, שרצח שישה חטופים ודורש יותר אסירים שהם יודעים שישראל לא תשחרר בשלב הראשון, כי זה לא הגיוני". כך אמרו הערב (שני) גורמים בכירים שאינם ישראלים, המעורבים בגיבוש עסקת החטופים והסכם השלום עם סעודיה.
5 צפייה בגלריה
סינוואר, ג'ו ביידן
סינוואר, ג'ו ביידן
סינוואר וביידן
(צילום: דובר צה"ל, SAUL LOEB / AFP)
את הדברים אמרו במסגרת ועידת MEAD - אירוע גלובלי א-פוליטי אשר נערך השנה לראשונה בוושינגטון ומהווה במה לדיאלוג אסטרטגי בין המזרח התיכון לארה"ב. בכירים אמריקנים שוחחו עם המתווכות - מצרים וקטאר, וביקשו מהן להגביר את הלחץ על חמאס לחזור בו מהדרישות לשחרור רוצחים נוספים בעסקה. בינתיים, התייעצויות קדחתניות מתקיימות בבית הלבן, כמו גם שיחות של ראש ה-CIA ביל ברנס עם המתווכות, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, והנשיא ביידן עצמו.
הגורמים הבכירים דיברו על תחושה של תסכול, ודחו את הנרטיב שישראל כביכול אשמה בכך שאין עסקה. "כשמסתכלים על זה ביום יום, זה נראה כאילו המגעים נכשלו - אבל אנחנו נמשיך לקדם את זה. בשבועיים האחרונים בילינו בין דוחא לקהיר ונשאנו ונתנו על חילופי האסירים. יש לך את רשימת החטופים ומולה אלפי אסירים פלסטינים. ועכשיו שישה חטופים נרצחו. וזה לא שהאנשים של חמאס בדוחא אמרו שזה בוצע בטעות. להפך. הם השתמשו ברצח הזה כתעמולה ולכן כל הפוקוס שלנו הוא על חמאס. אם חמאס, ויתכן שיעשו זאת – יבואו הנה ויגיד שהעסקה סבירה, ויישאר הנושא האחרון שנוגע לצד הישראלי – אולי אז זה יהיה הסיפור".
לדברי הגורמים, סוגיית ציר פילדלפי כלל לא מוזכרת בעסקה. "ההסכם אומר שישראל תיסוג מאיזורים צפופי אוכלוסין ויש ויכוח אם פילדלפי זה אזור צפוף אוכלוסין. בסך הכל מגזימים בחשיבות של סוגיית פילדלפי. החלק המרכזי זה חילופי האסירים", אמרו. "על זה הסכמנו כבר מזמן, אבל אז חמאס רצח שישה חטופים וזה שינה את תנאי ההסכם. ארה"ב הבהירה לקטאר ולמצרים שהם צריכים להחזיר את חמאס לנקודה אחרת כי אנו תקועים".
עוד ציינו הגורמים: "הקטארים והמצרים בטוחים שיוכלו לעשות את זה. יש אפשרות שארה"ב, קטאר ומצרים יניחו טקסט שכולם יכולים לעמוד מאחוריו. עכשיו אנחנו לא שם. מה שקרה בשבועיים האחרונים ממחיש עם מי יש לנו עסק. הסכמנו על נוסחה וחמאס שינה את התנאים. כשאתה עוסק עם ארגון טרור זה לא מפתיע. מותם של ששת החטופים שינה את תנאי העסקה, יצר מכשול גדול לסגור את זה. אנחנו לא בעסק של לשנות את ההסכם לטובת חמאס אחרי מה שעשו. הם ליוו התהליך עם תעמולה. חמאס הוא ארגון טרור שמחזיק חטופים במנהרות. זאת שערורייה. אבל העסקה זאת הדרך לשחרר החטופים ולהגיע להפסקת אש שפותחת האפשרות לעסקה בלבנון".
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
"הסעודים הבהירו שלא יוכלו להתקדם בלי הפסקת אש בעזה". בן סלמאן
(צילום: Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
עוד אמרו הגורמים: "אנחנו נתמקד בחמאס. היו נקודות שישראל אולי יכולה הייתה לעשות דברים אחרת, אבל הפוקוס חייב להיות בנושא חמאס. אם נחשוב שהתנאים סבירים – נבהיר שזה ההסכם וצריך להתקדם. בסוף היום זה מו"מ לעסקת חטופים עם חמאס. אם יסכימו לשחרר חטופים מחר לפי התנאים שהם נדיבים – זה ייגמר".
בתשובה לשאלה למה לא מפעילים מספיק לחץ על ישראל השיבו הגורמים: "לא היינו במצב שחמאס אמר כן – וישראל אמרה לא. זאת קונספציה שקרית. דיברנו עם המשפחות – הרצון שלהן והמחשבה שהדלת פתוחה רק אם ישראל תעשה משהו – זה לא המצב שבו אנו נמצאים. חמאס שלח תשובה ב-2 ביולי שכללה דרישה ל-20 שינויים. חמאס זז, אך לא היינו במצב שחמאס אומר כן. יש זמנים שאולי חשבנו שישראל יכולה לעשות קצת יותר לנוע קדימה, אבל עכשיו עם מה שקרה ב-10 הימים האחרונים - אנחנו ממוקדים בחמאס. יש עוד סכנה שחמאס מקבל סימנים שגויים כאילו כל הלחץ צריך להיות על ישראל. בסוף היום כל מה שחמאס צריך לעשות זה לשחרר חטופים".
ביחס לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה אמרו הגורמים, כי "הסעודים הבהירו שלא יוכלו להתקדם בלי הפסקת אש בעזה". לדבריהם, "האפשרות לעסקה ממש שם, והיא לא רק באינטרס של ישראל אלא באינטרס של הביטחון הלאומי האמריקאי. יש עוד הרבה דברים שצריכים להיעשות. זה מעגן את המעמד של ארה"ב במפרץ – זה מוריד הסיכוי לעימות צבאי לטווח ארוך. הנשיא ביידן הבהיר שהוא מחויב לזה".
באשר למצב באיראן אמרו הגורמים: "אין לנו ספק שהמשטר בטהרן ייפול מתישהו. העם האיראני סולד מהשלטון עד היום הזה – צריכים להטיל סנקציות, לנהל דיפלומטיה".

פומפאו: "איראן רוצה שהקונפליקט ימשיך, חייבים לשנות את זה"

בתוך כך, מייק פומפאו שכיהן כמזכיר המדינה בממשל של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, אמר היום בוועידת MEAD בוושינגטון בהתייחסו למלחמה ברצועת עזה: "צריך להתמקד בלנצח על-ידי כך שנוודא שישראל תוכל למצוא פתרון לביטחונה - הסדר ביטחוני בעזה ששונה ביסודו מזה שקיים מתחילת שנות האלפיים. צריך לשכנע את העולם שישראל צריכה לסיים את משימתה - סיפוק ביטחון הולם שימנע ממה שקרה ב-7 באוקטובר לקרות".
בתשובה לשאלה מה תעשה ארה"ב אם ישראל תחליט לפעול לבדה נגד איראן, אמר פומפאו: "יש שני תרחישים. תרחיש אחד שממשל ארה"ב יגיד לישראל שלא יעזו לפעול נגד איראן, והתרחיש השני הוא שהממשל יגיד 'לכו על זה'. ממשל ביידן יטען שזה ליצור מלחמת עולם שלישית, וממשל טראמפ יגיד שהוא פה לספק את העזרה שצריך, ואפילו לעשות יותר".
מזכיר המדינה לשעבר הוסיף: "יש הנחה אמריקנית נאיבית שאנחנו לעיתים נופלים בה, שטוענת שכולם רוצים שלום, כשעובדתית זה לא חלק מהאינטרס האיראני. האינטרס העליון של האיראנים הוא שהקונפליקט יימשך. אנחנו חייבים לשנות את זה".
פומפאו ציין עוד כי יחזור לשרת תחת טראמפ אם המועמד הרפובליקני לנשיאות ייבחר שוב. הוא ציין: "אני מהמר שמי שחי במזרח התיכון מקווה שדונלד טראמפ ייבחר שוב, בגלל הסבירות ההולכת וגוברת להיות בטוח ומוגן, ושיהיו לו חיים יותר שלווים ויציבים במזרח התיכון. זאת לעומת מה שאנו רואים היום - כאוס במזרח התיכון, מדינות המפרץ שבכנות כבר לא סומכות עלינו, האומה הישראלית סובלת, בזמן שכל מה שהנשיא וסגנו מדברים עליו הוא הדרישה להפסקת אש בזמן שסינוואר רוצח ישראלים".
הפגנה מול ביתו של אריה דרעי בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)

במקביל, מול ביתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי בירושלים נערכה הפגנה בהשתתפות משפחות חטופים בקריאה לסייע לקידום עסקה להחזרת יקיריהן משבי חמאס. לוי בן ברוך, דודו של החטוף עידן אלכסנדר, אמר: "הרב דרעי, צו השעה הוא שחרור החטופים. שום דבר אחר אינו חשוב או דחוף. אין לחטופים זמן, המסורת היהודית מצווה עלינו לפדות שבויים וחטופים ללא דיחוי".
בן ברוך אמר עוד: "כל רגע שמאחר לפדות השבויים היכן שאפשר להקדים הווי כאילו שופך דמים. העם שלנו זקוק למנהיגים אמיתיים, מנהיגים אמיצים הדוגלים במעשים תחילה ולא רק בדיבורים. אין זמן. אני מפציר בך, הרב דרעי, אנא הזדרז ועשה מעשה. אנו זקוקים למנהיגים אמיצים, אך גם זריזים. כמו שנאמר - זריזין מקדימין למצוות. אדם צריך להזדרז בקיום המצוות, ולעשותן מיד כשמגיע זמנן, ולא להתמהמה בעשייתן".
5 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של אריה דרעי בירושלים
הפגנה מול ביתו של אריה דרעי בירושלים
ההפגנה מול ביתו של ח"כ דרעי בירושלים
(צילום: שלו שלום)
5 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של אריה דרעי בירושלים
הפגנה מול ביתו של אריה דרעי בירושלים
(צילום: שלו שלום)
5 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של אריה דרעי בירושלים
הפגנה מול ביתו של אריה דרעי בירושלים
(צילום: שלו שלום)
דניאל ליפשיץ, נכדו של החטוף עודד ליפשיץ, אמר: "אני קורא לך להביא את הערך היהודי. אתה האיש שיכול להציל את החטופים, אתה יכול להיות המושיע שלהם. אני קורא לך לגלות אומץ ולהחזיר את החטופים הביתה, זה הזמן. כל העם היהודי תומך בך לקיים את מצוות פדיון השבויים. אתה האיש שתדע ללחוץ על ביבי ועל כל מי שצריך.
"אנחנו סומכים עליך הרב אריה דרעי, תביא את היהודים האלה שנמקים שם. הם מוצאים להורג. יהודים יקרים, אחים שלנו, בנים שלנו, בנותינו וסבינו, מוצאים להורג עכשיו בשבי החמאס. אנחנו מתחננים אליך, אנחנו זועקים את כאבם של אלה שלא יכולים לזעוק. תביאו אותם הביתה, תכנסו את הקבינט, תחתמו על עסקה ותעלו אותה להצבעה. זה כל מה שאנחנו מבקשים ותשנו את פני המדינה".
בהפגנה נאמה גם הדסה לזר, אחותו של החטוף שלמה מנצור. "אריה דרעי ,שמי הדסה, אני אחותו של שלמה מנצור, החטוף המבוגר ביותר בן 86 שנחטף מקיבוץ כיסופים", ציינה לזר. "שלמה נחטף לבדו מהקיבוץ, ממייסדי הקיבוץ. שלמה ניצול שואת הפרהוד, הוא עלה מעיראק והצליח לשרוד כשאמרנו 'לעולם לא עוד'. הוא עלה לארץ שלנו והוא נחטף ממדינתנו הריבונית.
"אני מבקשת ממך מצוות פדיון שבויים קודמת לכל. תחשוב שזה סבא שלך שיושב שם ונמק בגיהינום. מה הוא אוכל? מה הוא שותה? איך מתעללים בו? בבקשה אנחנו מתחננים עזור לכולם. אנא, שחררו את כל החטופים בעסקה ולא לחץ צבאי כי הלחץ הצבאי רק המית אותנו. בבקשה הצילו אותנו כבר עכשיו. ל-101 החטופים שנמקים בשבי החמאס אין זמן להצהרות ומילים ריקות, זהו זמן למעשים. זמן למנהיגות".