ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אחר הצהריים (רביעי) דיון שבו נקבע כי הנציגים שתשלח ישראל למשא ומתן שיתקיים מחר בדוחא בירת קטאר הם ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר והממונה על החטופים אלוף במיל' ניצן אלון. גם היועץ המדיני של רה"מ אופיר פלק יצטרף, בעוד שחמאס לא צפוי להשתתף בפסגה. לפי לשכת נתניהו, הוא אישר את המנדט לצוות. בינתיים, שגרירי ארה"ב, גרמניה ובריטניה בישראל קיימו מסיבת עיתונאים משותפת במטה משפחות החטופים בתל אביב במטרה לקדם עסקת חטופים, וקראו לקדם עסקה לשחרורם.
זייברט, לו ווולטרס: "קוראים לעסקה עכשיו"
(צילום: מיקי שמידט)

שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו אמר כי "הממשלה שלי מאמינה שחשוב להמשיך לעבוד עם המתווכות לפתרון והפסקת אש. הסבל של החטופים הוא סיבה מספקת לנו להיות פה, גם הסבל של המשפחות. בשם האנושיות, זה מזמן הזמן שהם יהיו בבית. זאת דחיפות ענקית כי זאת גם שאלה של יצירת יציבות באזור הזה, לא ליצור הסלמה באלימות וליצור פתח לפתרון דיפלומטי בצפון. זה יביא שקט לישראל ולאזור".
בהמשך הוסיף לו כי "המתווכים שלנו מסתובבים בעולם ועובדים מסביב לשעון. הפגישה מחר חשובה, כולם צריכים לבוא ולחפש פתרונות. זמן זה תמיד חשוב, אבל עכשיו הוא ערך. אנחנו לא יודעים כמה עוד הזדמנויות יהיו לנו להביא את זה לסיום - החזרת החטופים ואיחוד המשפחות, סיוע נוסף לאזרחים ברצועת עזה, בנייה של עתיד טוב יותר. האתגר שאנחנו ניתקל בו ב-15 באוגוסט יהיה להביא את הצדדים עם נכונות להמשיך הלאה. ארה"ב עומדת עם ישראל ועם המשפחות וקוראת לעסקה עכשיו".
2 צפייה בגלריה
דוד ברנע ניצן אלון רונן בר
דוד ברנע ניצן אלון רונן בר
ישתתפו בפסגה בדוחא. בר, אלון וברנע
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
שגריר גרמניה בישראל שטפן זייברט הוסיף כי "אני פה מתקווה ותחושה של בהילות דחופה. כל העיניים והתקווה של מיליונים בישראל ובעזה תלויות בפסגה ביום חמישי. להביא עסקה שתחזיר את החטופים, תסיים את המלחמה ותשנה את המציאות ממלחמה לשלום. עסקה לעזה תפתח אפשרות לשינוי המציאות ולפתרונות דיפלומטיים שיאפשרו לישראלים לחזור הביתה בצפון. זה לא יהיה קל, אבל זה חייב להתחיל. גרמניה מודה למתווכות ולאנשי המשא ומתן הישראלי שעובדים קשה".
על החטופים והחטופות אמר זייברט כי "אין כרגע חובה יותר דחופה מאשר להביא לשחרורם בהקדם. הסבל שלהם הוא מעל לכל דמיון, יש לנו עדויות נוראיות. אחדים מהם לא יחזרו בחיים. כל יום בשבי, במנהרות החמאס, הוא נורא לגוף ולנפש. ליווינו את המשפחות בעשרת החודשים האחרונים, אנחנו יודעים שהן סובלות מעבר לכל דמיון. ראיתי קהילות שלמות כואבות ובוכות, אבל המשפחות האלה מפגינות כוח בלתי ייאמן וממשיכות להילחם למען האהובים שלהן".
עוד הוסיף השגריר הגרמני כי "מחבלי החמאס היו צריכים לשחרר את החטופים מזמן, והיו חוסכים מהאנשים בעזה את זוועות המלחמה. אבל הם לא עשו זאת. ביטחון האנשים שלהם מעולם לא עניין אותם. אני מדבר על כל החטופים מכל המדינות. אני כמובן מדבר על אלה שבחיים, אבל גם על הגופות של אלה שנרצחו. בלי הגופות המשפחות לא יכולות לערוך לוויה".
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים בהשתתפות שגרירויות ארה"ב, גרמניה ובריטניה במטרה לקדם עסקת חטופים
מסיבת עיתונאים בהשתתפות שגרירויות ארה"ב, גרמניה ובריטניה במטרה לקדם עסקת חטופים
הזהירו גם את איראן: "אם תבחר לסכן את המו"מ - תישא באחריות"
(צילום: יובל חן)
זייברט סיכם, ואמר: "גרמניה קוראית לכולם להימנע מפעולות שעלולות להסלים את המצב. אנחנו מתייחסים לטהרן וגם לחמאס שירה רקטות, וגם לעלייה להר הבית בתשעה באב. הממשלה שלי חושבת שזה לא מתאים. נראה שהשיקום לאזור יהיה ארוך, אבל הוא צריך להתקדם".
בהמשך אמר שגריר בריטניה בישראל סיימון וולטרס כי "כמו חבריי אני מגיע עם החטופים במחשבותיי. גם בסיוטים הגרועים שלנו לא האמנו שנהיה כאן 10 חודשים אחרי. אני רואה את עמידות המשפחות ואנחנו עומדים לצידן בסבל שלהן עד שאהוביהן יחזרו. כפי שראש הממשלה שלי אמר, אנחנו לא יכולים לחכות יותר. עכשיו זה הזמן לעסקה שתחזיר את החטופים ושלעזה יהיה סיוע. אנחנו מודאגים מהמצב המתוח. אם איראן תבחר לסכן את המשא ומתן היא תישא באחריות לכך. אנחנו בצומת קריטי. לטובת האזור אנחנו צריכים עסקה שתוביל למציאות חיובית יותר".
בסוף דבריו אמר וולטרס כי "המסר של ממשלת בריטניה ברור: חייב להיות חידוש מיידי של המשא ומתן. הגיע הזמן להחזיר את החטופים ולסיים את הלחימה בעזה. נמשיך לעשות כל מה שאנחנו יכולים כדי להחזיר אותם הביתה".
לפי רשת "אל-ג'זירה", הפסגה בקטאר עשויה להימשך יומיים.