המחלוקת שעליה דווח הלילה (בין שישי לשבת) ב"ניו יורק טיימס" סביב מתקפה אפשרית בלבנון בצל כניסה קרקעית לעזה, מגיעה על רקע התגרויות חוזרות ונשנות של חיזבאללה בגבול הצפון בימים האחרונים. עשרות טילי נ"ט נורו לעבר מוצבי צה"ל ויישובים ישראליים, ובשורות הצבא נפלו בגבול הצפוני שבעה קצינים וחיילים מאז פרוץ הלחימה, לצד אזרח ישראלי שנהרג. בחיזבאללה, מנגד, מנו מפרוץ הלחימה 13 הרוגים בגבול - נכון ללפני שלושה ימים, אז פורסם הדיווח האחרון של ארגון הטרור בעניין הרוגים בלחימה.
תיעודים שפרסם חיזבאללה בימים האחרונים

הבוקר, כפי שארגון הטרור נוהג לעשות בכל פעם שהוא יורה לעבר מוצבי צה"ל, הוא פרסם תיעוד של פגיעה במוצבים ואמצעי איסוף מודיעין של צה"ל - ושל ירי נ"ט לעבר קבוצת חיילים באזור רמים. בימים האחרונים פגע חיזבאללה בכמה וכמה מוצבים של צה"ל בגבול לבנון, ובתגובה תקף צה"ל עמדות תצפית של הארגון בגבול ומטרות נוספות. הלילה פגע צה"ל במתחמים צבאיים ששימשו את הארגון לצרכים מבצעיים, בתשתיות טרור ובמשגר נ"ט שכוון לישראל.
ראש המועצה המבצעת של חיזבאללה, האשם ספי א-דין, אמר היום בטקס זיכרון בדרום לבנון כי "האויב עדיין כובש את אדמתנו, מאיים על קיומנו ורוצה לנקום את תבוסתו ב-2006. המאבק שלנו היום הוא למען מטרה נכונה והגנה על המולדת. מה שקורה היום בעזה לא קשור רק לעזה ולפלסטין".
תקיפות צה"ל בלבנון הגיעו לאחר כמה תקריות ביממה האחרונה בגבול הצפון. צה"ל התיר הבוקר לפרסם כי עומר בלוה, לוחם צה"ל במילואים, נהרג מירי נ"ט בנטועה. סמ"ר במיל' בלוה, בן 22 מהרצליה, היה מפקד כיתה בחטיבת אלכסנדרוני. שני לוחמים נוספים במילואים נפצעו באורח בינוני כתוצאה מהפגיעה, ואחר נפצע באורח קל. השלושה פונו לטיפול בבית החולים.
אתמול התרחשו לא פחות משמונה תקריות לאורך כל גזרת גבול לבנון, כולל ארבעה חיסולי חוליות וסיכול מחבל שחדר לארץ, פתח באש לעבר לוחם מילואים סמוך למושב מרגליות ופצע אותו באורח קשה. בתגובה לרצף האירועים החמורים, צה"ל תקף שורת יעדי חיזבאללה בלבנון - גם לאורך הלילה. סמוך לשעה 04:15 לפנות בוקר פרסם דובר צה"ל הודעה שלפיה "כלי טיס של צה"ל תקפו בשעות האחרונות שורת מטרות צבאיות של ארגון הטרור חיזבאללה, בתגובה לירי טילי הנ"ט ולשיגורים לשטח ישראל אמש. בין המטרות שנתקפו, שורת מתחמים צבאיים ששימשו את הארגון לצרכים מבצעיים ותשתיות טרור. בנוסף, כוח צה"ל תקף משגר נ"ט שמוקם במרחב הגבול וכוון לעבר ישראל. צה"ל ערוך ומוכן לכלל התרחישים בגזרות השונות וימשיך לפעול למען ביטחון אזרחי ישראל".
2 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
גלנט, נתניהו וביידן. אחד תמך ב"הפתעה" לחיזבאללה, היתר לא
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
2 צפייה בגלריה
Um el-Tot דרום לבנון עשן הפגזה צה"ל חרבות ברזל
Um el-Tot דרום לבנון עשן הפגזה צה"ל חרבות ברזל
עשן עולה בדרום לבנון אחרי תקיפת צה"ל. בחיזבאללה מדווחים על 13 הרוגים מפרוץ הלחימה
(צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
מאז פרוץ הלחימה בצפון, במקביל למתקפת הטרור של חמאס, פינתה ישראל שורת יישובים בגבול עם לבנון - כולל את העיר קריית שמונה. פינוי העיר הגיע אחרי מטח של יותר מ-30 רקטות ששוגר מלבנון, ועליו לקח אחריות חמאס. אלא שדובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר כי "הירי בוצע באישור חיזבאללה, כמו כל יתר הפעולות הפלסטיניות שיצאו מלבנון".
לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", בארה"ב חוששים מפני הרחבת הלחימה ללבנון בזמן שבדרום מתנהלת לחימה, ודואגים שפתיחת חזית נוספת תגרור גם את איראן ואת וושינגטון למלחמה. עמדות שונות התגלו בקרב שר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו. גלנט הביע תמיכה במיקוד המאמץ הצבאי נגד חיזבאללה ש"מהווה איום גדול יותר מחמאס", כלשון הדיווח - אולם הצעתו נדחתה, גם בלחץ ארה"ב.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבהיר בשיחתו עם קבינט המלחמה השבוע את הסכנות הטמונות במלחמה דו-חזיתית. ביידן העלה שאלות קשות סביב השלכות אפשריות של עימות רחב היקף מול חיזבאללה - ולעת עתה נתניהו נמנע מהבעת תמיכה במתקפה גדולה על חיזבאללה, למרות עמדת גלנט ובכירים נוספים בצבא. בדיון הפנימי, לפי ה"ניו יורק טיימס", נתניהו הביע תמיכה מסוימת בפגיעה בחיזבאללה. בעיתון האמריקני נטען כי בצה"ל הציעו "פעולת הסחה" בדמות העמדת פנים של כניסה קרקעית לעזה - לטובת מתקפה רחבה בצפון, אך נתניהו עיכב את הוצאתה לפועל של התוכנית.
הצעתו של גלנט הגיעה גם על רקע דחיקה של ראשי הרשויות בצפון בגורמי הביטחון והממשלה להגיב במתקפה נחרצת על חיזבאללה בגבול הצפון - ולפעול להרחקת האיום. "אנחנו עומדים מול איום קיומי על המדינה", אמר אביחי שטרן, ראש העיר קריית שמונה לפני כשבועיים. "תגובה רפה כלפי האויבים שמבקשים להשמיד אותנו, מדרום ומצפון, משמעותה סוף מדינת היהודים. זו ההזדמנות להכריע, ואנחנו פה בעורף חסונים וערוכים ונותנים את הגיבוי המלא לצה"ל להתעסק בחזית הלחימה".