5 צפייה בגלריה
האחיות מאיה אסתר ורינה מרים די
האחיות מאיה אסתר ורינה מרים די
האחיות רינה מרים ומאיה אסתר די
(באדיבות המשפחה)
האחיות מאיה (20) ורינה (16) די מאפרת נרצחו בפיגוע שלשום (שישי) בבקעת הירדן, וגורלן נקשר עם זה של אחיה של רנה שנרב שנרצחה בפיגוע ב-2019 - שהכיר את מאיה ופגש אותה במקרה רק לפני כשלושה שבועות. "היא ניגשה אליי וסיפרה לי שלמדה במדרשה בלוד, שם אני גר, ושגם לה יש אחות בשם רינה", סיפר. אמן של הנרצחות שנפגעה גם היא בפיגוע עדיין מאושפזת במצב אנוש. המחבלים טרם נתפסו.
"לפני שלושה שבועות הלכתי לבקר בכפר הנוער שהדרכתי בו, 'נווה עמיאל' שהיו בטיול באזור ירוחם", סיפר דביר, אחיה של רנה שנרב ז"ל. "מאיה עשתה שנת שירות לאומי בירוחם, ובמקרה נפגשנו והתחלנו לדבר על זה שהיא למדה בלוד אצל שכנה שלי. ככה היא סיפרה לי על רינה אחותה שהיא בת 16, ושהיא באולפנה בקריית ארבע ושרנה אחותי נוכחת אצלם בבית. היא אפילו הייתה אצלנו כמה פעמים בבית, כשהיא הייתה בכל מיני פרויקטים שקשורים לאחותי".
5 צפייה בגלריה
מאיה די שנרצחה בפיגוע בצומת חמרה
מאיה די שנרצחה בפיגוע בצומת חמרה
מאיה די ז"ל (מימין) עם אחיה של רנה שנרב ז"ל. נפגשו במקרה לפי כשלושה שבועות
5 צפייה בגלריה
רינה שנרב ז"ל
רינה שנרב ז"ל
רנה שנרב ז"ל
(באדיבות המשפחה)
"היא סיפרה לי על הדברים שהיא עצמה עשתה, וזה לימד אותי על הדמות המיוחדת הזאת", המשיך דביר. "היה לה חשוב לשתף אותי בפרויקטים. היא סיפרה לי על התקופה שלה במדרשה, ועל החשיבות של המדרשה להיות שם בלוד. זה לא היה מפגש ארוך מדי. עשינו תמונה ושלחנו אותה לנעמה פרנקל, ראש המדרשה בלוד".
דביר סיפר על יום הפיגוע שלשום: "שמעתי ביום שישי שהיה פיגוע, והבנו לאט לאט שכנראה אנחנו מכירים את מי שנרצח. חברה של רנה אחותי שלחה הודעה לאמא שלי שמדובר בחברה שלה, ושיש שם אחת שלאחותה קוראים רינה. ברגע שהבנתי מה הגילאים ושמעתי את השמות הבנתי מה הסיפור. זה מעגל שלא נסגר ורק מתווספים לו עוד סיפורים, מעגל השכול. לצערנו עוד משפחות נכנסות לתוך הדבר הזה. יש מקרים שהדמיון אפילו במראה קיים. הן ממש מזכירות לי את רנה שלנו. בחיוך, בעיניים. ורנה שלנו היתה באותו הגיל כמו רינה די".
5 צפייה בגלריה
מאיה די שנרצחה בפיגוע בצומת חמרה
מאיה די שנרצחה בפיגוע בצומת חמרה
"הייתה ילדה חולמת, מלאה באנרגיות". מאיה די מחלקת גלוית חג שמח בירוחם
שנרב אמר כי חשב בזמנו שהם יהיו המשפחה האחרונה במעגל השכול. "חשוב לספר ולהגיד את זה בקול שהסיפור הזה לא נגמר, אבל צריך להגיד שאנחנו נלחמים בזה ולא מקבלים את זה כשגרה. בגישה שלי צריך שהשכול יניע אותנו ולגרום לכאב להזיז בנו דברים. אני רואה את רינה ומאיה, אלו שתי דמויות שאתה לא יכול להישאר אליהן אדיש. מאתמול אני מסתכל להן בעיניים".
מאיה די ז"ל למדה באולפנת נווה חנה ולאחר מכן במדרשת לינדבאום בלוד. היא עשתה כאמור שירות לאומי במדרשית אמית קמה בירוחם. לורין אלנקווה, רכזת חברתית שהייתה אחראית על מאיה במדרשית, סיפרה כי מאיה הייתה מלאת אנרגיות של עשייה, שהקשר האישי מול הבנות היה לה משמעותי מאוד ושרוב השעות שלה היו פרטניות לסיוע לתלמידות.
5 צפייה בגלריה
מאיה ורינה די שנרצחו בפיגוע בצומת חמרה ומשפחתם
מאיה ורינה די שנרצחו בפיגוע בצומת חמרה ומשפחתם
"שתי דמויות שאי אפשר להישאר אליהן אדיש". מאיה ורינה די ז"ל (למעלה) עם בני משפחתן
(מתוך פייסבוק)
"הייתה בה, באופן בולט ומיוחד, הכרת הטוב גדולה מאוד כלפי כל תחנה בחייה", סיפרה לורין. "היא אהבה את המקומות שמהם היא מגיעה, הם הסבו לה גאווה גדולה. היא אהבה מאוד את המשפחה, את אפרת, את האולפנה שלה ואת השנה במדרשה. על כל מקום כזה היא הייתה מדברת בחיוך גדול. מאיה הובילה את קבוצת תיקון עולם בקמה והתמקדה בעולם המוגבלויות ובעלי צרכים מיוחדים, ועשתה זאת עם הרבה אהבה ולב גדול".
בימים שלפני הפיגוע מאיה די נשארה במיוחד בירוחם, היכן שעשתה שירות לאומי, כדי לחלק גלויות חג שמח לקשישים בעיירה, למרות שהייתה בחופשה. "היא שאלה איפה היא יכולה לעזור", סיפרה לורין. "אמרתי לה שיש בנות במדרשיה שהכינו גלויות חג שמח לוותיקים של ירוחם שלא הספקנו לחלק, ושאלתי אם היא תוכל לעשות את זה במהלך החופשה. היא אמרה שלפני שהיא תיסע היא תעשה את זה. היא הגיעה למרכז יום לקשיש וחילקה להם את הגלויות".
לורין הוסיפה: "היא היה ילדה חולמת, מלאה באנרגיות. היא ממש אהבה כל מקום שהיא הגיעה ממנו. את המשפחה שלה, את מדרשת לינדנבאום בלוד. היא לא הסכימה אף פעם להיכנע לקושי או להגיד משהו לא טוב על הבנות. תמיד היא ניסתה להראות זווית טובה יותר על הבנות".
תפילה לרפואת אם המשפחה בבית כנסת באפרת
(צילום: אריה סביר TPS)

בבית החולים הדסה עין כרם ממשיכים הרופאים להילחם על חייה של אמן של מאיה ורינה, לאה (לוסי), שנפצעה באורח אנוש בפיגוע הירי בבקעה. היא מונשמת ומורדמת ביחידה לטיפול נמרץ, לאחר ששלשום בלילה עברה ניתוח אורתופדי דחוף. משפחתה שוהה לצידה, ובבית כנסת באפרת מתפללים לרפואתה.
המשפחה מאפרת הייתה בדרכה לטיול משפחתי בשתי מכוניות. ברכב אחד נסעו האם שנפצעה אנושות בפיגוע יחד עם שתי הבנות שנרצחו, וברכב אחר, שנסע לפניהן, נסע אב המשפחה עם שני ילדים נוספים. על הפיגוע שמע האב בדיווחים בתקשורת - ואז הוא ביצע פניית פרסה וחזר לזירה, שם פגש אנשי ביטחון שבישרו לו את הבשורה הקשה.
"בשם כל אזרחי ישראל אני שולח תנחומים למשפחת די מאפרת על רצח שתי האחיות הנפלאות, רינה ומאיה זכרן לברכה, בפיגוע הקשה בבקעה", כתב אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ברגעים אלה אם המשפחה נאבקת על חייה, ויחד עם כל עם ישראל אני מתפלל לשלומה, וכולנו שולחים תנחומים וחיזוק למשפחה היקרה הזאת ברגע יגונה הקשה. כוחותינו פועלים בשטח במרדף חם אחרי המחבלים. זו רק שאלה של זמן, ולא הרבה זמן, שאנחנו נבוא איתם חשבון כפי שבאנו חשבון עם כל המרצחים, בלי יוצא מן הכלל, בחודשים האחרונים".