4 צפייה בגלריה
רזא כורש עלי פהלוי
רזא כורש עלי פהלוי
רזא כורש עלי פהלווי
רזא כורש עלי פהלווי, בנו של השאה האיראני רזא פהלווי שהודח במהפכה האיסלאמית ב-1979, יגיע היום (שני) לביקור היסטורי בישראל וישתתף בטקסי יום הזיכרון לשואה לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא יצחק הרצוג.
על אף שיש באיראן מי שזוכר את משפחת פהלווי כסמל לעריצות, לשחיתות ולקצירת רווחים על חשבון האזרח הפשוט, רזא פהלווי נתפס עדיין כתקוותם של איראנים ליברלים רבים, והוא עצמו מאמין שההמונים שם עדיין מתייחסים בהערצה לשושלת שאליה הוא משתייך. בשנה האחרונה מגיעים מאיראן דיווחים על ביטויים פומביים של חיבה וגעגוע לשאה ולמשטרו החילוני, כשברקע המצוקה הכלכלית והחברתית - גם אם לעת עתה נראה שמשקלם של הביטויים האלה אינו גדול.
בנו של השאה, שמתגורר כיום בארצות הברית, יגיע לישראל כאורח של שרת המודיעין גילה גמליאל. הוא ישתתף כאמור בעצרת הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה מחר ביד ושם, שם יתייחסו הנשיא וראש הממשלה לאיומי ההשמדה מצד איראן.
4 צפייה בגלריה
דגל איראן הישן מ תקופת ה שאה הפרסי
דגל איראן הישן מ תקופת ה שאה הפרסי
הדגל האיראני הישן מתקופת השאה. באיראן יש עדיין רבים שרואים בו סמל לעריצות ושחיתות
(צילום: shutterstock)
בשנת 2019 אמר רזא פהלווי ל-ynet כי "באיראן העתידית הדמוקרטית שאני רואה בחזוני נחזור להיות חברים". לדבריו, "באופן עקרוני נפתח יחסים עם כל המדינות הידידותיות על בסיס של כבוד הדדי, בניגוד למשטר הנוכחי, שמחרחר מלחמות מאז עלייתו לשלטון".
אביו של רזא פהלווי, מוחמד רזא פהלווי, נמלט מאיראן ב-16 בינואר 1979 בצל הפגנות הדמים בטהרן ובערים אחרות. ההמונים יצאו באותם ימים לרחובות כדי למחות נגד משטרו המושחת, שדיכא באכזריות את מתנגדיו. אחרי חודשים של עימותים, כשהצבא מגלה סימני חולשה והשאה החולה בסרטן נראה כמי שאינו מתפקד, נמלט השאה למצרים – והאייתוללות עלו לשלטון בראשות מנהיג הפלח הדתי של האופוזיציה רוחאללה חומייני.
4 צפייה בגלריה
מוחמד רזא שאה פהלווי, השאה האחרון ביראן
מוחמד רזא שאה פהלווי, השאה האחרון ביראן
מוחמד רזא שאה פהלווי, השאה האחרון של איראן. בנו ממשיך את דרכו
(צילום: ap)
הבן רזא פהלווי היה באותה העת בארה"ב: שנתיים לפני כן, בהיותו בן 17, נסע ללימודים באמריקה, ושם נשאר עד עצם היום הזה. ב-1980, כשמלאו לו 21, מת אביו השאה במצרים, ורזא פהלווי נטל לעצמו את תפקיד ראש בית המלוכה. מאז הקדיש מהגלות את חייו לפעילות נגד המשטר הדתי בטהרן.
על אף דמותו השנויה במחלוקת של השאה באיראן, השרה גמליאל התגאתה בהגעתו של הבן לישראל ואמרה: "אנחנו עושים היום את הצעד הראשון כדי לבנות מחדש את הקשרים בין העמים". היא כינתה את פהלווי "יורש העצר האיראני", והוסיפה כי היא "מעריכה את החלטתו האמיצה לבקר לראשונה בישראל. הוא מסמל מנהיגות אחרת מזו של משטר האייתולות ומוביל ערכים של שלום וסובלנות, בניגוד לקיצוניים ששולטים באיראן".
4 צפייה בגלריה
 גילה גמליאל
 גילה גמליאל
השרה גילה גמליאל. "מעריכה את החלטתו האמיצה לבקר לראשונה בישראל"
(צילום: יריב כץ )
פהלווי עצמו צוטט גם הוא בהודעת משרד המודיעין: "העם האיראני שואף לממשלה שתכבד את מורשתו, עם שמירה על זכויות אדם וכיבוד המגוון הדתי והתרבותי, בין היתר באמצעות שיקום יחסי השלום והידידות עם ישראל ושכנותיה האחרות של איראן. מיליוני בני ארצי עדיין זוכרים שחיו לצד חבריהם ושכניהם היהודים-איראנים לפני שהמהפכה האיסלאמית קרעה לגזרים את מרקם החברה שלנו. הם דוחים את המדיניות האנטי-ישראלית והאנטישמית הרצחנית של המשטר וכמהים לחילופי תרבות, מדע וכלכלה עם ישראל. איראן דמוקרטית תבקש לחדש את קשריה עם ישראל ועם שכנינו הערבים. לדעתי, היום הזה קרוב מתמיד".
מלבד טקסי יום השואה, פהלווי ייפגש עם גמליאל ועם גורמים נוספים; יבקר במתקן התפלה במטרה ללמוד על טכנולוגיות המים המתקדמות של ישראל, כמענה אפשרי לתשתית המים הקורסת באיראן; יבקר בכותל המערבי; יבקר במרכז הקהילה הבהאית; יתארח במפגש עם בכירים בקהילת יוצאי איראן בישראל ויקיים פעילויות נוספות.
פורסם לראשונה: 21:40, 16.04.23