2 צפייה בגלריה
ארז שחייני ואלמנתו דנה
ארז שחייני ואלמנתו דנה
סא"ל ארז שחייני ואלמנתו דנה
(באדיבות המשפחה)
"אוהבת עד השמיים וחזרה, עד אינסוף". כך הסתיים ההספד של דנה, אלמנתו של הטייס סא"ל ארז שחייני, שנספה בהתרסקות מסוק העטלף שלשום מול חופי חיפה, ביחד עם רס"ן חן פוגל.
"אהוב שלי, יושבת על מיטתנו, מסתכלת מסביבי", אמרה האלמנה דנה בהספד הכואב שלה אתמול בחלקה הצבאית בבית העלמין שבמועצה האזורית משגב. "בצד שלך מובי דיק, כי כמובן שאתה במשימת השלמה של 100 ספרי החובה. לאיזה עמוד כבר הגעת שם? קוראת על הכריכה 'מובי דיק נחשב לרומן האמריקאי הגדול בכל הזמנים'. אני בוחרת לאסוף נקודה של אור - הספר האחרון שקראת בו הוא הרומן האמריקאי הגדול בכל הזמנים. הקלה.
תיקי הטייסים שנהרגו באסון המסוק נמצאו בחוף קרית ים
(צילום: אורן אופיר)

"הכרנו בגיל 18, לפני 20 שנה. היינו עם חולצת תנועה ושרוך אדום, אהוב שלי. כל הסיפור הזה של טיסה קרה לנו במקרה. כמובן שהעיניים שלך היו הדבר הראשון שראיתי. המחשבה היצירתית שלך הייתה הדבר השני, עת אנחנו מנווטים ברחובות נווה נוי בבאר שבע, טרום עידן הווייז.
"זהו, התרשמתי. זה היה מספיק. בדרך היה חיזור היו הודעות עם שירים כי כל מה שקשור למילים זה אתה. והיום ב-Fast Forward לכאן, אני עומדת פה לצדך או מעליך ואומרת משפטים שרק אתה מבין. כי זה סיפור גדול, אבל זה בעיקר גם הסיפור הקטן שלך ושלי ושל 20 שנה ביחד, אהוב. כי זה גם עוד רגע של שנינו, עוד שנייה אחת קטנה.
"אתה יודע אפילו טוב ממני את תחושותיי ברגע הזה כי 'להבין בלי שאצטרך להסביר' זה עכשיו. תודה אהוב, על תמר, עומרי ואלון. מבטיחה לעשות כמיטב יכולתי. אוהבת עד השמיים וחזרה, עד אינסוף".
קברו של סא"ל ארז שחייני ז"ל
(צילום: אביהו שפירא)

סא"ל שחייני הותיר אחריו את האלמנה דנה, שלושה ילדים – תמר (11), עומרי (8) ואלון (5) - והורים דואבים. "ארזון שלנו האהוב, זה לא הוגן! ההסכם היה שאנחנו כותבים ברכות והספדים ואתה מקריא!", ספדו לו הוריו מירי ודודו ואחיו איל ואלה. "החזק מבינינו, שמצליח להמשיך לדבר בלי להתרגש ובלי לבכות. בחיוך כובש, ובדיקציה מושלמת, מקריא את המילים בשפה העברית בה כל כך אהבת להשתעשע. מה נעשה עכשיו?
"ילד פלא שלנו, עם כנפיים. שחוק בעיניים וצליל מנדולינה בלב. נהנה מעשייה: טיסה, אקסטרים או סתם טיול בטבע. איש של טוב ושל אנשים שהעולם לו מגרש משחקים. לשם גם כיוונת את דנה והילדים.
"המילים שכה אהבת מתנכלות לנו עכשיו. נשתדל לחבק את החיים, כמו שאתה ידעת, לראות את הטוב. גם כשבלב שחור. מבטיחים על דנה והילדים לשמור ולאור ערכייך ואישיותך איתן לצעוד. אוהבים עד אין קץ".
הרמטכ"ל בביקור אצל הפצוע רון בירמן בבית החולים רמב''ם בחיפה
(צילום: עידו ארז)

2 צפייה בגלריה
רביב פז
רביב פז
רביב פז שמצא את תיקי הטייסים
אתמול ליוו למנוחות אלפי בני משפחה, חברים, עמיתים לשירות ובכירים בחיל האוויר את סא"ל שחייני, שהיה מפקד המשימה והטייס הבכיר, כאשר פוגל שלצידו אחז בהגאים כמטיס העטלף. בזכות תגובתם המהירה של סא"ל שחייני ורס"ן פוגל הצליח קצין הסיור הימי שהיה עמם, סרן רון בירמן, לחלץ עצמו - ובכך ניצלו חייו.
בירמן לא הצליח לחלץ גם את שחייני ופוגל והתקשר למפקד הטייסת מהטלפון הנייד שלו, בעודו במים ומאות מטרים מחוף מבטחים. זה עדכן אותו שהוא מודע לאירוע מאחר שהמסוק היה תחת מעקב צמוד של יחידת הבקרה של חיל האוויר, שזיהתה את היעלמותו.
היום ביקר הרמטכ"ל אביב כוכבי את בירמן, ואמר כי "הוא עשה את כל המאמצים להציל את החברים שלו, לצערנו זה לא הצליח. הם עשו את כל המאמצים להנחית את המסוק בצורה הכי טובה - וזה כנראה מה שעזר לרון להישאר בחיים. הוא איש יוצא מן הכלל, ואשרינו שיש לנו קצינים כאלה".
מוקדם יותר היום מצא רביב פז מקריית ביאליק את תיקי הטייסים במהלך ריצת בוקר בחוף איינשטיין בקריית ים. לדבריו, "במרחק של כשני מטרים מהמים ראיתי שלושה תיקים שחורים. אני כבר רגיל לראות דברים שנפלטים מהים אל החוף, אבל התיקים האלו משכו את תשומת לבי. הסתכלתי יותר מקרוב על אחד התיקים, וראיתי שכתוב השם: שחייני. ישר קפץ לי לראש וללב שם משפחתו של הטייס שנהרג בתאונת המסוק. עשיתי מיד אחת ועוד אחת - הם התרסקו באזור חיפה, והתיקים נסחפו בים והגיעו לחוף".
ליאור אל-חי ויואב זיתון השתתפו בהכנת הכתבה