סגן מנהיג חמאס בעזה, חליל אל-חיה, אמר הערב (ראשון) לרשת "אל-ג'זירה" הקטארית כי "ללא נסיגה ישראלית מציר פילדלפי, פרוזדור נצרים ומעבר רפיח לא תהיה עסקה". אל-חיה טען כי "נתניהו דחה את כל הגמישות שהפגנו בנוגע למספר האסירים שלנו שאמורים להשתחרר מדי יום במסגרת העסקה".
2 צפייה בגלריה
חליל אל חיה
חליל אל חיה
"נתניהו דחה את הגמישות שהפגנו". אל-חיה
ישראל, ככל הידוע, הסכימה לפשרות בציר נצרים ולדילול כוחות בפילדלפי. לפי שעה, שאלת הנוכחות הישראלית בגבול עם מצרים נותרה סלע המחלוקת בדרך לעסקה - לצד זהותם של החטופים שישוחררו בשלב א', והשאלה כמה מהם בחיים. ידוע למשל כי כרמל גת, הרש גולדברג-פולין ועדן ירושלמי היו מיועדים להשתחרר בשלב הראשון של העסקה, בפעימה שהוגדרה הומניטרית - אך נרצחו ביום חמישי או שישי על-ידי חמאס ברפיח. לצידם, נרצחו גם החטופים אלמוג סרוסי, אורי דנינו ואלכס לובנוב.
בשעות אחר הצהריים שרים שהשתתפו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני תקפו את שר הביטחון יואב גלנט על כך שקרא להצביע מחדש על הנוכחות בציר פילדלפי, ולבטל את ההחלטה שהתקבלה ביום חמישי בלילה - שאליה התנגד. גלנט ענה לשרים: "אני שומע את התדרוכים שאתם מוציאים עליי ועל הכניעה שלי. אני מציע לדוברים פה לעשות כמוני בנושא הטרור ואז לדבר. אני רק מזכיר לכם שאני דחפתי לתמרון ואמרתי שרק לחץ צבאי אפקטיבי".
2 צפייה בגלריה
הפגנת ענק בקריאה להשבת החטופים בתל אביב
הפגנת ענק בקריאה להשבת החטופים בתל אביב
רבבות בהפגנה בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ענה לגלנט: "אני רוצה לשחרר את כל חטופינו לא פחות ממך. אני נפצעתי כדי לשחרר חטופים. אני מאמין שהדרך שאני מוביל, של עמידה איתנה ותקיפה, היא הדרך הנכונה. משהחלטנו החלטה סופר-צודקת, עכשיו נבוא ונבטל? צעד כזה יעביר מסר מסוכן לחמאס שרצח חטופינו משתלם. זה יוביל לדרישות לעוד ועוד ויתורים שיסכנו את ביטחון ישראל. נידרש לצאת מהפרימטר, לבצע נסיגה מוחלטת מהרצועה ולהחזיר את שלטון חמאס. לכן אני מתנגד לכך בכל תוקף. אמרתי כן לאמריקנים ב-27 במאי וב-16 באוגוסט. יש גמישויות במשא ומתן אבל לא על דבר עקרוני כמו ציר פילדלפי שהוא צינור החמצן של החמאס. מה שאתה מציע זה לסגת מפילדלפי, ויבריחו משם את החטופים לסיני ואז לאיראן. ארה"ב הסכימה, אז למה אתה מתנגד?".
בשעות הערב מחו יותר מ-100 אלף איש, או כ-280 אלף לפי הערכה של Crowd Solutions, בהפגנת הענק בקפלן-בגין בתל אביב בעקבות הירצחם של ששת החטופים ברפיח. לצידם, השתתפו במחאות שונות ברחבי הארץ עוד רבבות בני אדם, וברכבת ישראל ובכבישים נצפו עומסים חריגים. במחאות רבות נחסמו צמתים מרכזיים, וכך קרה גם בסיום ההפגנה בתל אביב - אז ירדו אלפים רבים של מפגינים לאיילון וחסמו אותו. עשרות בני אדם נעצרו במחאות הללו, בדרישה מהממשלה להגיע לעסקה שתשיב את כל 101 החטופים שנותרו הביתה. כל העדכונים מליל המחאות הסוער - כאן.