צה"ל הודיע אמש (שלישי) כי פואד שוכר, סייד מוחסן, שכונה "המפקד הצבאי הבכיר ביותר בארגון חיזבאללה וראש המערך האסטרטגי של הארגון", חוסל בתקיפה של מטוסי F-35 בדאחייה בביירות. לפי צה"ל, הוא שימש יד ימינו ויועצו לענייני תכנון וניהול מלחמה של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה.
זירת התקיפה בדאחייה בביירות
(צילום: רויטרס)

8 צפייה בגלריה
פואד שוכר חאג' מוחסן
פואד שוכר חאג' מוחסן
פואד שוכר
8 צפייה בגלריה
בכיר חיזבאללה פואד שוכר, המכונה חאג' מוחסן
בכיר חיזבאללה פואד שוכר, המכונה חאג' מוחסן
(צילום: דובר צה"ל)
"הוא ניהל את הלחימה של חיזבאללה נגד מדינת ישראל מאז 8 באוקטובר, והיה אחראי לרצח הילדים במג׳דל שמס ולרצח של אזרחים ישראלים וזרים רבים לאורך שנים", נמסר מצה"ל. "כראש המערך האסטרטגי של ארגון הטרור חיזבאללה, היה אמון על מרבית אמצעי הלחימה המתקדמים ביותר של חיזבאללה ובפרט הטילים המדויקים, טילי שיוט, טילי חוף-ים, רקטות לטווח ארוך וכלי טיס בלתי מאוישים".
בצבא ציינו כי הוא גם היה אחראי על בניין הכוח, התכנון וההפעלה של כלל מתווי הטרור נגד ישראל. הוא הצטרף לחיזבאללה בשנת 1985, ומאז ביצע מגוון תפקידים בכירים בארגון. במסגרת תפקידו היה חבר מועצת הג׳יהאד, הפורום הצבאי הבכיר של ארגון הטרור חיזבאללה.
בשנות ה-90 קידם פיגועים נגד כוחות צה״ל וצבא דרום לבנון, ובשנת 2000 היה מעורב באופן ישיר בחטיפת גופותיהם של שלושת החיילים סמ"ר בנימין אברהם ז״ל, סמ"ר עדי אביטן ז״ל וסמ"ר עומר סואעד ז״ל, אשר נהרגו על-ידי מחבלי חיזבאללה בעת שסיירו לאורך גדר המערכת סמוך לאזור הר דב. מאז תכנן והכווין מתווי טרור התקפיים רבים שפגעו בחפים מפשע.
דובר צה"ל: חיזבאללה גורר את לבנון והמזה"ת להסלמה
(צילום: דובר צה"ל )

8 צפייה בגלריה
תקיפה בדאחייה בביירות
תקיפה בדאחייה בביירות
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
8 צפייה בגלריה
תקיפה בדאחייה בביירות
תקיפה בדאחייה בביירות
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
אפרת אברהם ליבנה, אחותו של בני אברהם, סיפרה ל-ynet כי הערב התקשר אליה קצין הנפגעים של חיל ההנדסה בכדי להודיע לה כי חוטפו של אחיה חוסל. "כל שיש לי לומר הוא אל תשמח בנפול אויבך. אחי נהרג לפני 24 שנים ולצערי שום דבר לא יחזיר אותו לחיים. עם כל הכבוד שחיסלו אותו מה שיותר חשוב שהגזרה הצפונית לא תתלקח, כי יש לנו הרבה חיילים בסדיר ובצו שמונה בצפון ששומרים על המדינה והחיים שלהם יותר חשובים מכל דבר אחר", אמרה. אני מאמינה בהסכמים מדיניים והפסקת אש, אני בעד לפתור מלחמות בהסכמים מדיניים ולא בחיסולים ועדיף שנעשה זאת מוקדם ממאוחר וכך נוכל לחזור ולשקם את עצמנו אחרי כל מה שחווינו בעשרת החודשים האחרונים".
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי מסר הצהרה לאחר החיסול ואמר: "חשוב שהציבור ידע אין שינוי במדיניות פיקוד העורף. אני מזכיר שיש לנו מערכות הגנה טובות מאוד, אבל ההגנה אינה הרמטית לכן יש להקפיד לשמור על ההנחיות. אנו מבקשים מהציבור לגלות ערנות".
הוא הוסיף: "פנינו אינן למלחמה אך אנו ערוכים אליה היטב. ב-8 באוקטובר חיזבאללה פתח במלחמה. אנו נלחמים בנחישות, פוגעים בתשתיות של חיזבאללה. הוא ארגון טרור שלא בוחל ברצח אזרחים באשר הם. חיזבאללה גורר את לבנון וכל המזרח התיכון להסלמה".
שר הביטחון יואב גלנט אמר כי שוכר היה "רמטכ"ל חיזבאללה". "הוא חוסל בפעולה קטלנית, מדויקת ומקצועית. ידיו מגואלות בדמם של ישראלים רבים, והלילה הוכחנו שהדם הזה איננו הפקר וכי אין מקום אליו נירתע מלהגיע, כדי לגבות מחיר כבד על פגיעה בישראל. תודתי והערכתי העמוקה לצה״ל - לרמטכ״ל, למפקדים ולמבצעים - אנשי חיל האוויר והמודיעין. יכולתכם מקנה לנו ביטחון וגאווה, בזכותכם אנו יכולים לעמוד איתן נגד אויבינו ולהבטיח את המשך קיומנו".
8 צפייה בגלריה
תקיפה בדאחייה בביירות
תקיפה בדאחייה בביירות
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
8 צפייה בגלריה
תקיפה בדאחייה בביירות
תקיפה בדאחייה בביירות
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
8 צפייה בגלריה
תקיפה בדאחייה בביירות
תקיפה בדאחייה בביירות
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
בשבועות האחרונים חיזבאללה ניהל מידור גבוה ביותר, כולל ביקורות ביטחון מידע על אנשיו והוראה ישירה של נסראללה לכל פקודיו להפסיק להשתמש בטלפונים חכמים. העובדה שאמ"ן לא רק גילה את מיקומו המדויק של שוכר בדאחייה, אלא גם השיג BDA (הערכת נזקי לחימה, י"ז) מלא תוך ארבע שעות מהתקיפה למרות מאמצים גדולים של חיזבאללה, לפי נוהל סדור, לטשטש את תוצאות ההפצצה ולהעלים את היעד - נחשבת להישג מודיעיני כפול וחדירות גדולה של צה"ל לצמרת צבא הטרור.
שוכר נחשב לחיסול המשמעותי ביותר במלחמה בצפון, מקביל לראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף בעזה, ולמעשה האיש הקרוב ביותר לנסראללה. בפועל, הוא נתפס כשני בחשיבותו בארגון, וגם המפקד על כל המערכים האסטרטגיים של חיזבאללה. קשה לחזות בינתיים כיצד ארגון הטרור השיעי יגיב. במהלך ישיבת הקבינט השרים לא עודכנו על היעד הזה, ונמנעו מלעדכן אותם גם לפני ביצוע הפעולה - מחשש להדלפות.
לפי מקור בכיר שצוטט ברשת CNN, ישראל עדכנה את ארה"ב לפני התקיפה בביירות. המקור אמר כי הדברים הועברו "דרך ערוצי אבטחה", אך לא צוין מתי המידע נמסר. הבית הלבן מסר כי ארה"ב לא מאמינה שמלחמה בין חיזבאללה לישראל היא "בלתי נמנעת".

5 מיליון על ראשו

ארה"ב הציעה בשנת 2017 פרס של חמישה מיליון דולר למי שילכוד את פואד שוכר. תחקיר שפורסם באותה שנה, שפך אור על פועלו של האיש שפעל בארגון הטרור יותר מ-30 שנה.
כניסתו של שוכר לרשימת המבוקשים של מחלקת המדינה האמריקנית נעשתה אז נוכח העובדה שהוא נחשב ליועץ בכיר של מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, בענייני צבא. שוכר שימש כמפקד הצבאי הראשון במעלה של הארגון בדרום לבנון ובמקביל חבר בגוף הצבאי הבכיר, "מועצת הג'יהאד".
הוא נולד בא-נבי שית בבעלבכ, בקעת הלבנון. האמריקנים טענו שמילא תפקיד מרכזי בביצוע הפיגוע נגד אנשי חיל הנחתים האמריקנים בביירות ב-1983, שבו נרצחו 241 חיילים אמריקנים.
בתחקיר "אינטלי טיימס" נחשף כי שוכר היווה חלק מקבוצת הליבה בתחילת דרכו של חיזבאללה, ופעל לצד עימאד מורנייה, מוסטפא בדר א-דין ומוסטפא שחאדה. שוכר הגיע לגדולה דרך המסלול הצבאי, ואחראי גם למבצעים נגד ישראל.
שוכר כאמור יליד הכפר א-נבי שית, אותו כפר שבו נולד עבאס מוסאווי, מזכ"ל הארגון בשנים 1991–1992 - אז חוסל בידי ישראל והוחלף על-ידי נסראללה. לאורך השנים עלה שמו של הכפר כאחד מבסיסי הכוח המרכזיים של חיזבאללה המשמש גם לאחסון אמצעי לחימה שמוברחים מגבול סוריה.
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 00:03, 31.07.24