בית משפט השלום לתעבורה בתל אביב הרשיע לפני כשלושה שבועות את תאמר בשיתי (34), נהג אוטובוס של חברת "קווים" מהכפר ענאתא במזרח ירושלים, בגרימת מוות ברשלנות של הבטו קבדה ז"ל בתל אביב בפברואר אשתקד. לאחר שגזר עליו בית המשפט שנת מאסר אחת בלבד בפועל בגין דריסתו למוות של המנוח, וטרם התחיל לרצות את עונשו - הכולל גם פסילת רישיון למשך שמונה שנים - נתפס בשיתי לפני כארבעה ימים נוהג בשלילה. הוא נעצר, ובתחילת השבוע הגישה נגדו המשטרה כתב אישום בגין נהיגה בזמן פסילת בית משפט ונהיגה ללא ביטוח.
לפי כתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז תל אביב בגין מותו של קבדה, בזמן שהתקרב לצומת הרחובות יסוד המעלה ולוינסקי, נהג בשיתי במהירות גבוהה שאינה תואמת את תנאי הדרך. באותה העת, המנוח חצה באיטיות את הכביש בצומת, בתחום מעבר החציה ובחסות אור ירוק להולכי רגל. עם הגיעו של הנאשם אל קו הצומת, התחלף אור הרמזור בכיוון נסיעתו לכתום. בתוך כך, בשיתי המשיך בנסיעה ופנה ברציפות ימינה. הנאשם פגע בעוצמה במנוח, שהוטח לעבר הכביש ופונה לבית החולים. כעבור שלושה ימים מת קבדה מפצעיו.
2 צפייה בגלריה
קו מספר 59 במסלול אור יהודה- תל אביב שבו נסעה החולה שנדבקה בקורונה
קו מספר 59 במסלול אור יהודה- תל אביב שבו נסעה החולה שנדבקה בקורונה
נהג האוטובוס הורשע בגרימת מוות ברשלנות. אילוסטרציה
(צילום: עמית הובר)
לאחר שהודה והורשע במסגרת עסקת טיעון - בכתב אישום מתוקן בעבירת גרימת מוות ברשלנות - גזרה השופטת שני שטרן שנת מאסר אחת בלבד על בשיתי, שמונה חודשי מאסר על תנאי ופסילת רישיון לתקופה של שמונה שנים. זאת בתנאי שלא יבצע בשנית את העבירה שבה הורשע, או עבירה של נהיגה בזמן פסילה, במשך שלוש שנים.
יש לציין כי העונש על עבירה של גרימת מוות ברשלנות עשוי להגיע לשלוש שנות מאסר. בתוך כך, הפרקליטות טענה לגזר דין של 24-12 חודשי מאסר בפועל, אך ביקשה לבסוף 16 חודשים בלבד.
השופטת שטרן קבעה בגזר הדין כי "כתב האישום מציין כי בשיתי נכנס לצומת באור צהוב והתעלם ממעבר החציה ותחומו. הנאשם הודה, ברוב הגינותו, כי מבטו היה מופנה לילדים שרכבו על אופניהם בכיוון ההפוך מהמנוח. תשומת ליבו הייתה נתונה לאותם ילדים, תוך שהוא מוודא שהם לא פוגעים באוטובוס. הנאשם המשיך לעברו של מעבר החציה במהירות גבוהה, ולא ראה את המנוח שהספיק לחצות בהליכה איטית 9.3 מטרים".
2 צפייה בגלריה
שועפט
שועפט
נתפס במחסום שועפט
(צילום: יואב דודקביץ')
עוד פסקה השופטת שטרן כי "הנאשם הפר שתי חובות זהירות מוגבלת: האחת - המוטלת עליו מכוח נהיגתו באוטובוס ציבורי, והשנייה - מעצם כניסתו לתחום מעבר החציה. בנסיבות אלו, לא ניתן לקבל את עמדת ההגנה שלפיה רף הרשלנות הוא בינוני-נמוך, ואני קובעת כי הוא גבוה. במקום שבו רף הרשלנות גבוה, עתירתה של ההגנה לריצוי עונש המאסר בעבודות שירות אינו מצוי במתחם העונש ההולם".
היא הוסיפה: "עם זאת, נדמה שהנאשם תולה את האשם לתאונה בגורמים חיצוניים - קשיים בחברה המעסיקה, השעות המרובות ורוכבי האופניים - ולא ברשלנותו הברורה. לא נעלמה מעיניי הערת שירות המבחן כי אי-לקיחת האחריות המלאה היא ככל הנראה מנגנון הגנה. אולם, לא ניתן להתעלם מהערת שירות המבחן כי התנהגות זו עלולה להוביל להישנות העבירות".
לבקשתו של בשיתי, עיכבה השופטת את ביצוע גזר דינו, וביום ראשון האחרון הוא נעצר כאמור במחסום שועפט כשהוא נוהג ברכב פרטי - מפר ביודעין את הפסילה שנגזרה עליו שלושה שבועות קודם לכן. בתוך כך, השבוע הוגש נגדו כתב אישום בגין נהיגה בזמן פסילת בית משפט ונהיגה ללא ביטוח, וכן בקשה למעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.
פקד חנוך גסנר, קצין החקירות בימ"ר אגף התנועה של מחוז ירושלים, מסר: "הנהג הוכיח במעשיו כי יש בנהיגתו משום סכנה לשלום הציבור. בשל חומרת מעשיו, ולאחר חקירתו ביחידתנו, הוגש כתב אישום מהיר - והחשוד יישאר בשלב זה מאחורי סורג ובריח. נמשיך לפעול נגד עברייני תנועה באשר הם, במטרה למצות עמם את הדין ולהגביר את ביטחון הציבור ומשתמשי הדרך".