על רקע הדיונים המתמשכים בנוגע לתגובה ישראלית אפשרית על המתקפה האיראנית והלחץ של ארצות הברית להימנע ממלחמה אזורית, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הדגיש היום (חמישי) בריאיון ל-ynet כי התגובה חייבת להיות לא פרופורציונלית וכי התגובה האחראית ביותר למתקפה האיראנית, זו תגובה לא אחראית כמו שמצפות חלק מהמדינות, בעלות הברית של ישראל.
האיומים של גלנט על איראן
(צילום: אלעד מלכה)

"אני מסתכל על השיח בנושא התגובה הישראלית, גם בקהילה הבינלאומית וגם בתקשורת הישראלית והמוטיב הכללי הוא שצריך להגיב באחריות ופרופורציה", אמר ליברמן. "ואני רוצה להגיד חד וחלק: הכי בלתי אחראי זו תגובה פרופורציונלית. תגובה אחראית במקרה הזה תהיה המעשה הבלתי אחראי". לדבריו, "ישראל חייבת בתגובה מקסימלית ולא פרופורציונלית כי אחרת אנחנו מנציחים את הפינג פונג עם איראן".
למערכת הביטחון ולדרג המדיני יש שלל שיקולים בהם תעדוף הזירות והתנהלות שלא תגרור למלחמה אזורית. "אנחנו מנהלים מלחמת התשה מול חמאס ומלחמת התשה מול חיזבאללה. אנחנו לא בנויים למערכות התשה כאלה ובטח כשמוסיפים את איראן למשוואה הזאת. צריך להבין על מה מדובר. השטח באיראן גדול בהרבה. יש אלפי קילומטרים מעיר לעיר בשעה שאצלנו הכול צפוף והתוצאות יכולות להיות הרסניות".
מה אתה מציע? אם היית יושב בקבינט? "אנחנו חייבים לפעול בשני גלים אפילו ביום אחד או על פני יומיים ולהוריד את המטרות המרכזיות שלהם. לחלק אותם לחמישה יעדים ולפעול".
איזה יעדים? "קודם כל חייבים לפגוע במערכות הנ"מ שלהם כיעד ראשון. היעד השני מתמקד בכל המפעלים העוסקים בייצור טילים ומשגרים והיעד השלישי - מתקני אנרגיה, מסופים למיניהם וכמובן גם את הנמל העיקרי שלהם. הקבוצה הרביעית שבה צריך לפגוע היא מרכזי פיקוד ושליטה של הצבא ושל משמרות המהפכה והיעד החמישי כל אתרי הגרעין".
אתה מתאר מציאות שתגרור למלחמה אזורית שיכולה לצאת משליטה. זה בדיוק מה שבמערכת הביטחון ובדרג המדיני מנסים להימנע ממנו. "כשאתה מגיב בצורה מקסימלית, אף אחד לא יתעסק איתך אחרי זה. לא רק שלא יתעסקו, מדינות האזור ירצו לכרות איתנו ברית. לעבור ממצב של חולשה למצב של עוצמה. בשנים האחרונות יש לא מעט מקרים של מדינות שספגו מכות מהאיראנים ואף אחד לא בא לעזרתן. התעלמות מוחלטת".
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ח"כ ליברמן
(צילום: קובי קואנקס )
היית שר ביטחון, יש לנו יכולות להתמודד עם מה שאתה מתאר? "יכולים. חד וחלק. בעבר גם האמריקנים התנגדו להתקפה שלנו בעיראק והיא למזלנו קרתה בכל זאת. אני יכול להבין את ההתנגדות האמריקנית, אבל יש לנו סדר יום משלנו וסדר עדיפויות שונה לחלוטין. אצל האמריקנים יש סדר יום שמורכב מסין, ממלחמת רוסיה אוקראינה ואח"כ המסתננים ממקסיקו. אצלנו, לעומת זאת, סדר היום בשלושת הסעיפים הראשונים הוא: איראן איראן איראן. אנחנו חייבים לפעול על-פי סדר היום שלנו".
לאחרונה צרפת קראה לאמברגו נשק ולמרות שהיא לא משמעותית מבחינת הייצוא לישראל, המסר שלה מהדהד. אנחנו מכירים גם את הקשיים עם ארצות הברית, בסוף יש מרחב תמרון צר מאוד וברור שאי-אפשר לעשות מה שרוצים. "דה פקטו אמברגו נשק כבר קיים. אגב גם שיתוף פעולה מדעי כבר תחת אמברגו בלי להכריז רשמית אבל קיים דה פקטו. אני טוען שבפעולה התקפית חזקה וטובה נייצר קואליציה חדשה".
המחירים יהיו עצומים. "אין לנו ברירה. לפי הדוחות של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מ"א) תוך שנתיים איראן מגיעה לנשק גרעיני. האם אנחנו יכולים להתקיים לצד איראן גרעינית? התשובה היא חד-משמעית לא. אנחנו במלחמת אין ברירה".
אם ישראל תיכנס למערכה מהסוג שאתה מתאר שצריכה להיות פה, תיכנס לממשלה לגבות את פעילותה? "אני לא מאמין בממשלה הזאת. בשום דבר. כל מה שניסינו הם לא מוכנים. את כל החוקים החשובים שלנו הם מטרפדים. חוקים ימניים טובים וחשובים. אבל זה לא רק זה. הם לא מקבלים החלטות ברורות בנושא הגיוס למשל. לא הגיוני שאנשים מקבלים צו מילואים בפעם השלישית ובמקביל הממשלה מובילה חוק השתמטות. מה עושים במקום להקל? עוד מכבידים בימי מילואים על מי שמשרתים וגוזרים גזירות בתקציב החדש. הרי במי הוא פוגע? הפגיעה המתוכננת היא מקרנות השתלמות ופנסיה. קחו את זה מכספים קואליציוניים. למה נוגעים במעמד הביניים. הרי מי זקוק לקרן השתלמות? מי ש"תורתם אומנותם" אין להם קרן השתלמות וגם העשירים לא כי הם לא צריכים את זה. זה כן קריטי לזוגות ומשפחות צעירות. למשפחות שאחד מבני הזוג חוזר ממילואים. פגיעה ישירה במעמד הביניים. מה יש לי לחפש בממשלה כזאת?".