חריגה מהצו בהפעלת רוגלה נגד עד המדינה: הפרקליטות פרסמה היום (רביעי) מענה מלא לעניין השימוש בתוכנות ריגול בתיקי ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. מההודעה שנמסרה לשופטי נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים עולה כי בבדיקה התברר שהוצאו צווי האזנת סתר לעד המדינה שלמה פילבר ולנאשמת איריס אלוביץ', רעייתו של בעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ' שגם הוא נמנה עם הנאשמים. עוד עולה מההודעה כי התוצרים שנשאבו מהאזנת הסתר לפילבר לא הניבו חומרי חקירה רלוונטיים לתיק ולא הגיעו ליחידה החוקרת. ניסיון הפעלת המערכת לאלוביץ' לא צלח.
4 צפייה בגלריה
שלמה פילבר בנימין נתניהו
שלמה פילבר בנימין נתניהו
בנימין נתניהו ושלמה פילבר. האחרון נחשב עד קריטי, ועבר שיחות ריענון לקראת עדותו
(צילום: מוטי קימחי, אלכס קולומויסקי)
בתגובת הפרקליטות לבקשות הנאשמים לבדוק שימוש שנעשה בתוכנות רוגלה במסגרת חקירת תיקי האלפים נאמר כי "לבקשת התביעה ערכה המשטרה בדיקה מקיפה ביחס לכ-1,500 טלפונים המשויכים לכ-200 גורמים המעורבים בתיקי האלפים ותיקים הקשורים אליהם.
"לגבי תיקי החקירה של פרשות 1000 ו-2000 ושאר התיקים הקשורים אליהם – בבדיקה התברר כי לא הוצאו צווים להאזנת סתר לתקשורת בין מחשבים ולא נעשה שימוש במערכות טכנולוגיות מסוג 'רוגלה' ביחס למעורבים בתיקים. כמו כן, מבדיקתה של היחידה החוקרת ברשות ניירות ערך עולה כי לא עשתה מעולם שימוש במערכת טכנולוגית כזו, וכך גם בתיק זה".
4 צפייה בגלריה
שאול ואיריס אלוביץ'
שאול ואיריס אלוביץ'
בעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ' ורעייתו איריס
(צילום: אוראל כהן)
הפרקליטות ציינה כאמור בהודעתה לבית המשפט כי אכן הוצאו צווי האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים לפילבר ולאלוביץ', ומציינת בהקשר זה כי "בעקבות מתן הצווים השיפוטיים ולצורך מימושם, הופעלה מערכת טכנולוגית שבשימוש המשטרה לצורך ביצוע האזנות סתר לתקשורת בין מחשבים". ניסיון הפעלת המערכת בעקבות הצו לא צלח בעניינה של אלוביץ'.
במקרה של פילבר הניבה המערכת תוצרים למשך מעט יותר מיממה. "בחינת כלל התוצרים מהאזנת סתר של פילבר לא הניבה כל חומר חקירה העשוי להיות רלוונטי בתיק", אמרו בפרקליטות. "על פי הבדיקה, בצד הפקת התוצרים בהתאם לצו, ביצעה המערכת פעולות מסוימות, הכוללות העתקה של רשימת אנשי הקשר והעתקה של מספר פריטי מידע נוספים שהיו אגורים בטלפון הסלולרי של פילבר, שלא פורטו במפורש בבקשה למתן צו. על פי הבדיקה הפרטים הרלוונטיים שמורים במסד הנתונים של המערכת אך לא הועברו לעיון היחידה החוקרת".
עוד ציינה הפרקליטות כי "בדיקת המשטרה העלתה שצו האזנת סתר מיוחד הוצא ביחס לאחד העדים בתיק, אולם במסגרת תיק חקירה אחר ונפרד בו היה חשוד. גם במקרה זה, הצו לא מומש. נוכח ממצאי בדיקת המשטרה, עמדת התביעה היא שנכון וראוי להמשיך את שמיעת ההוכחות בתיקי האלפים כסדרה, ואין כל עילה לדחות את המשך המשפט".
בפרקליטות הודיעו כי הבדיקות נערכו במערכות המשטרה, ובשלב מסוים נעשתה אף בדיקה מצליבה של נתונים מסוימים מול בסיס הנתונים של שרת חברת NSO שהונגש באמצעות נציגי החברה לגורמים במשטרה. "בדיקה זו הושלמה אתמול, 15 בפברואר 2022, ולא העלתה ממצאים נוספים כלשהם מעבר למפורט במסמך זה".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נכנס לאולם לקראת הדיון
בנימין נתניהו נכנס לאולם לקראת הדיון
נתניהו בבית המשפט
(צילום: AFP)
הפרקליטות פירטה עוד בעניינו של פילבר כי "מבדיקות המשטרה עולה כי במסגרת מימוש הצו בעניינו של פילבר בוצעו פעולות מסוימות, נוסף על האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים, במועדים הקבועים בצו, הכוללות גם העתקה של רשימת אנשי הקשר ושל מספר פריטי מידע נוספים שהיו אגורים בטלפון הסלולרי.
"על פי ממצאי המשטרה, איש היחידה החוקרת שהפיק את האזנות הסתר, המפיק, בחן את תוצרי ההאזנה שנתקבלו כתוצאה מהפעלת המערכת בטווח הזמנים הנקוב בצו הרלוונטי בלבד, ולא עיין בנתונים העודפים שנקלטו על ידי המערכת. העובדה שבמסגרת מימוש הצו באמצעות המערכת נאספים נתונים עודפים לעיל לא פורטה בבקשה למתן צו שהוגשה לבית המשפט, ולא הובאה לידיעת באת כוח המאשימה עד למועד הבירור הנוכחי".
בשולי הדברים, הפרקליטות השיבה גם לטענת ההגנה בדיון האחרון שהתקיים במשפט, ולפיה תכתובות שהוצגו ליועצת המשפטית של משרד התקשורת עו"ד דנה נויפלד, בינה ובין פילבר, הופקו תוך חריגה מתקופת תוקפו של הצו נגד עד המדינה, שהתיר לתפוס ולערוך בהם חיפוש ב-30 יום.
"בתגובה הוזכר שטענות הנאשמים בעניין זה כבר הועלו ב'בקשה לפסילת ראיות' בעבר', ציינו היום בפרקליטות, "אז נאמר שבניגוד לנטען, חקירת פרשת 4000 לא הייתה חקירה שונה ונפרדת מתיק בזק שבמסגרת חקירתו הוצא הצו, אלא תולדה נמשכת שלה ולכן לא נדרשו צווי הרחבה לצווים שניתנו במסגרת חקירת תיק בזק".
למעשה, הפרקליטות מציינת כי טענות הסנגורים על כך שהתכתבויות ספציפיות בין פילבר ליועצת המשפטית של משרד התקשורת הן ראיה תקפה, והטענה כי אסור לעשות בהן שימוש לא סבירה.
4 צפייה בגלריה
יהודית תירוש
יהודית תירוש
התובעת עו"ד יהודית תירוש
(צילום: מוטי קמחי)
מסביבת נתניהו נמסר בתגובה להודעת הפרקליטות: "אנו דוחים על הסף את טענות הפרקליטות והמשטרה. לא ייתכן שהחוקרים יחקרו את החוקרים בלי שאף גורם נחקר באזהרה ובלי לחשוף לציבור את המידע שהושג בריגול לא חוקי. כשלפי הסקרים 75% מהציבור לא מאמין למשטרה, אי אפשר שהמשטרה תבדוק את עצמה ושהפרקליטות תאמץ את טענות המשטרה כאילו היו תורה מסיני.
"המשטרה כבר נתפסה בשקר כשטענה רק לפני ימים אחדים שלא ביצעה שום ריגול. ההודאה המטלטלת של המשטרה עכשיו, שהיא ריגלה 'רק' נגד מומו פילבר ואיריס אלוביץ׳ היא רעידת אדמה. נראה שזהו קצה הקרחון בהיקף הריגול המשטרתי נגד אזרחי ישראל. לכן, רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לחשוף את היקף הריגול המשטרתי הבלתי-חוקי ולהגיע לחקר האמת".
עורכי הדין בעז בן צור ועמית חדד, סנגוריו של נתניהו, אמרו: "אין ערך ממשי לבדיקה של המשטרה, כשהיא זו שכשלה והפרה את החוק. הפרקליטות מודה כי בהליך זה בוצעו פעולות בלתי חוקיות. גם לאחר שבועות ארוכים עדיין לא ניתן לבית המשפט גילוי מלא - כפי שנדרש - ביחס לשימוש בכלי פריצה וריגול. למשל - מה בדיוק המידע הפרטי והאישי שנשאב שלא כדין ממר פילבר, שהוא עד מהותי במשפט.
"לא ניתן להשלים עם מצב שבו מתבצעות פעולות בלתי חוקיות, אך טיבן והיקפן מוסתר במשך שנים מההגנה ומבית המשפט שדן בהליך. במועד קרוב יוגשו לבית המשפט בקשות לשם גילוי כל הנתונים הרלוונטיים, עד למיצוי העניין. מכל מקום, התנהלות זו של המשטרה, הטעונה ליבון ובירור עובדתי, היא נדבך נוסף המצטרף למכלול מטריד של פעולות חקירה פסולות ובלתי חוקיות שבוצעו כלפי עדים ונחקרים בהליך. כל אלה התבררו ומתבררים בבית המשפט".
עו"ד ז'ק חן, סנגורם של שאול ואיריס אלוביץ', מסר בתגובה: "הפרקליטות מודה שנעשה שימוש לא חוקי בכלי המשחית של תוכנת ריגול נגד עד המדינה המרכזי בתיק, מר שלמה פילבר, וניסיון לעשות כן נגד הגברת אלוביץ'. מעשים לא חוקיים אלה הוסתרו לא רק מההגנה, אלא אף מבית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון שדנו בבקשות ההגנה לגילוי חומר חקירה.
"מכיוון שנתון חמור זה היה בידיעת המשטרה כל העת ולא גולה להגנה וכפי שנטען גם לא לתביעה, לא ניתן לסמוך עוד על דברים 'שנמסרו' לפרקליטות מהמשטרה בדבר הבדיקה שנערכה על ידה ובמעורבותה, כפי שמציינת התביעה בהודעתה. בכוונתנו לפנות בבקשות מתאימות לבית המשפט לצורך המשך בירור עד לחשיפה מלאה של כל מה שבקשו להסתיר מאתנו ומבית המשפט.
"כבר עכשיו, מתוך מה שנחשף ומודה בו הפרקליטות, שמצטרף לעוולות רבות ובלתי נתפשות שנגרמו לעדים וחשודים בתיק כפי שהתברר במשפט – ניתן לקבוע שבחקירת פרשה זו, המשטרה לא בחלה בשום דרך, אסורה ככל שתהיה, כדי לגרום להעמדה לדין של הנאשמים ויהי מה".

ההודעה המוקדמת שהביאה לעצירת הדיונים במשפט

בהודעה שמסרה מוקדם יותר השבוע הפרקליטות לבית משפט, הודעה שהייתה חלקית ביחס לזו שהתפרסמה היום, נכתב כי "בבדיקות שנערכו עד כה לא נמצאו האזנות ללא צו שבוצעו במסגרת חקירות ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו". למעשה, הפרקליטות ציינה בתגובתה כי לחיפושים הוצאו בהתאם צווים, אך היא לא שללה אפשרות של חריגה מהצו. עם זאת, נטען כי לא הופקו מכך חומרי חקירה בתיק.
"לפי המידע שנמסר על ידי הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל, הבדיקות העלו כי לא בוצעו פעולות לגבי גורמים שלא הוצא צו בעניינם, וכן כי לא קיימים חומרי חקירה נוספים בתיק, למעט חומרים הנוגעים לשיטות ואמצעים של משטרת ישראל", נאמר עוד בתשובת הפרקליטות לשופטי נתניהו.
למה הפסיקו את משפט נתניהו? הפרשן המשפטי ד"ר מתן גוטמן על סערת פגסוס
(צילום: משי בן עמי)

בפרקליטות גם ביקשו להסיר את החיסיון, והסבירו כי "לצורך השלמה סופית של תהליך הבדיקה, וכן לצורך פנייה למשרד לביטחון הפנים בבקשה לצמצום ועדכון תעודת החיסיון הקיימת בתיק, על מנת שניתן יהיה להביא לפני בית המשפט הנכבד והנאשמים את הפרטים הרלוונטיים, בין היתר ביחס לאופן השימוש בצווים שהוצאו, נדרש פרק זמן קצר נוסף להשלמת התהליך". הסרת החיסיון תאפשר מתן הסברים מפורטים לבית המשפט בנוגע למה שנעשה.
בעקבות ההודעה החלקית של הפרקליטות ובקשת ההארכה בתחילת השבוע, החליטו שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים לדחות את כל הדיונים שהיו אמורים להיערך השבוע במסגרת משפטו של ראש האופוזיציה נתניהו.
במקביל, המדינה ממשיכה להתכונן לעדותו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר. הוא עבר לאחרונה שיחות ריענון בפרקליטות לקראת עדותו. ההערכה היא שהסנגורים ינסו לדחות את עדותו ככל שניתן, מאחר שפילבר נחשב לעד קריטי להוכחת או הפרכת עבירת השוחד שמיוחסת לנתניהו בתיק 4000. בעניינו של פילבר, ביקשו פרקליטי נתניהו לקבל רשימה עדכנית של חומרי החקירה והחומר שנאסף בתיק. הסנגורים טענו כי אלה טרם הועברו להגנה, לרבות חומר מודיעיני.