3 צפייה בגלריה
 צילום הכנסת ה 25
 צילום הכנסת ה 25
נתניהו, סמוטריץ' ודרעי
(צילום: עמית שאבי )
תיק האוצר היה ונותר סלע המחלוקת בשיחות המשא ומתן בגוש נתניהו, והגורם שבגללו לא מתקדמים ההסכמים הקואליציוניים ואף לא מושבעת ממשלה מהר כמו שתכנן יו"ר הליכוד. היום (רביעי) הודיעו בליכוד על ביטול כל פגישות המו"מ עם הצוותים, בטענה שבלי הסכמות על תיק האוצר ממילא לא ניתן להתקדם. זאת כשברקע תדרוכים הדדיים של הליכוד והציונות הדתית, ופגישה אחת בת 20 דקות בין נתניהו ליו"ר ש"ס אריה דרעי, שבמהלכה לא נרשמה התקדמות.
בהנחה שיו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' יעמוד במילתו ולא יתפשר על פחות מאחד התיקים הגדולים, בפני נתניהו יש כמה אפשרויות - וכרגע נראה שאף אחת מהן לא ממש טובה מבחינתו.
3 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו ו בצלאל סמוטריץ'
פגישת בנימין נתניהו ו בצלאל סמוטריץ'
יוותר לו על הביטחון? פגישתם של נתניהו וסמוטריץ', אתמול
האפשרות הראשונה היא להגיע להסדר עם יו"ר ש"ס אריה דרעי ולפיו סמוטריץ׳ יקבל את תיק האוצר, ודרעי מצידו יחזור לבקשתו המקורית והמוכרת בממשלות הימין עד כה: תיק הפנים, תיק הדתות ועוד שני תיקים שעליהם יוחלט, בהם ככל הנראה התיק לפיתוח הנגב והגליל. במקרה כזה, סמוטריץ׳ יוותר על משרד הדתות ובעצם בידי הליכוד יישאר תיק הביטחון כפי ששאף נתניהו, שמייעד אותו ככל הנראה לשר לשעבר יואב גלנט.
האפשרות השנייה והפחות ריאלית היא שנתניהו ישאיר את תיק האוצר לדרעי ויקבל את דרישת סמוטריץ׳ לקבל תיק בכיר אחר - תיק הביטחון. במקרה כזה תיק הפנים יישאר בליכוד, אולם המפלגה הגדולה ביותר בכנסת בפער עדיין תישאר רק עם אחד מתוך שלושת התיקים הגדולים. הדבר עשוי ליצור מרמור גדול מאוד במפלגתו של נתניהו, שממילא אחרי המו"מ הקואליציוני תישאר אמנם עם לא מעט תיקים - אך מעט מהם בכירים עבור חברי הכנסת הוותיקים שם. במצב כזה נשאלת השאלה מה יעשה נתניהו עם בכירי המפלגה שמצפים לעשייה משמעותית בממשלה שתקום, בהם ישראל כץ, יולי אדלשטיין, ניר ברקת ואלי כהן.
אריה דרעי ורעייתו במשדר המיוחד של ynet
(צילום: סנטרל הפקות)

האפשרות השלישית היא שנתניהו יצליח לשכנע את סמוטריץ' ודרעי לרדת מהדרישות לתיקים בכירים מאוד ויצליח להשאיר את תיק הביטחון ותיק האוצר בליכוד. מהמאבק של סמוטריץ' ודרעי על תיק האוצר שואף נתניהו להגיע למצב שבו בגלל ש"שניים רבים" - בסופו של דבר שניהם יוותרו. במצב האידיאלי מבחינתו נתניהו, סמוטריץ' יסכים לקבל את תיק המשפטים והחינוך, ודרעי יחזור לתיקים הרגילים שבהם כיהן בממשלות הקודמות.
ישנה גם אפשרות רביעית, אך היא מאוד לא ריאלית, שבה נתניהו ישביע ממשלה ללא הציונות הדתית, ויסביר זאת בכך שהוא לא רוצה שהמפלגה של סמוטריץ' תפיל אותה בכך שתכשיל את פעולותיה במהלך הקנדציה. כך תוכל ממשלת נתניהו להתחיל למשול, ואת משבר סמוטריץ' לפתור תוך כדי תנועה.
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין, ניר ברקת, ישראל כץ
יולי אדלשטיין, ניר ברקת, ישראל כץ
ברקת, אדלשטיין וכץ. אילו תיקים יקבלו חברי הכנסת מהליכוד?
(צילום: דנה קופל, הדר יוביאן, שאול גולן)
מדובר כמובן באפשרות פחות נוחה מצד נתניהו וסמוטריץ', מכיוון שציבור ימני גדול במדינה מצפה לראות את השותפות ביניהם, כפי שבאה לידי ביטוי בבחירות האחרונות, גם בממשלת הימין שתקום. העובדה שמאבקים על תפקידים יובילו לממשלה ללא הציונות הדתית בשלב הראשון עשויה להיות מכה כואבת עבור מצביעי ימין רבים מגוש נתניהו, דבר שהוא מנסה להימנע ממנו.
נתניהו ודרעי נפגשו כאמור בצהריים כדי לדון בשאלת תיק האוצר בממשלה הבאה. בפגישה, שהסתיימה תוך 20 דקות, דרעי הבהיר לנתניהו כי הוא איתן בדעתו לקבל את התיק שאותו דורש יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' - במקרה שלא יקבל את תיק הביטחון. בסיום הפגישה אמר נתניהו: "קצת סבלנות, בעזרת השם נקים ממשלת ימין".