ד"א מוהנדא מספר על הטיפול בפצועים
(צילום: אריק מרמור)

הרופא הערבי שהציל את חייהם של שניים מהפצועים בפיגוע: ד"ר נדאל מוהנא, מנהל מחלקת אף-אוזן-גרון בבית החולים איכילוב, נסע אמש (חמישי) עם בני משפחתו וכבר היה בכניסה לעיר מגוריהם, אום אל פחם - אבל אז קיבל טלפון ממנכ"ל איכילוב רוני גמזו, שביקש ממנו לשלוח בדחיפות רופא אף-אוזן-גרון לבית החולים, בעקבות הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב, שבו נרצחו שלושה בני אדם.
"היה לי ברור שאת המשימה הזו אני מוביל והראשון לעמוד על הרגליים בהיותי מנהל המערך לאף אוזן גרון כאן באיכילוב ולהתייצב בשערי בית החולים", סיפר ד"ר מוהנא. "הורדתי את משפחתי וטסתי לתל אביב. כשהגעתי, הייתה כבר פצועה בחדר ניתוח שהייתה בסכנת חיים מיידית. יחד עם צוות מנתחים ומרדימים מקצוען הצלחתי לעצור את הדימום ולייצב אותה והיא יצאה מכלל סכנה. דקות אחרי, הורדתי לחדר ניתוח פצוע נוסף מפציעה בפנים ובניתוח מורכב עצרו את הדימום וגם הוא כעת מתאושש".
3 צפייה בגלריה
נדאל מוהנא
נדאל מוהנא
ד"ר נדאל מוהנא
(צילום: אריק מרמור)
מוהנא הביע בדבריו תקווה לעתיד של דו-קיום. הוא הזכיר כי שני המחבלים שרצחו שני שוטרי מג"ב בחדרה בחודש שעבר, יצאו מהעיר שלו אום אל פחם, ואמר כי הם ביצעו "פיגוע נורא". לדבריו, "חשוב לי דווקא ביום זה לשמש דוגמה אחרת. 99% אחוז מתושבי אום אל פחם ומהמגזר הערבי תומכים בדו-קיום ונגד אלימות והרג. זו לא דרכנו וזה מנוגד לאיסלאם. אל תתנו לקומץ לפגוע במרקם העדין של החברה הישראלית".
הרופא הוסיף, בפוסט ששיתף בית החולים איכילוב: "עבורי להציל חיים זה טבעי, השליחות שלי ומובן מאליו. זה אלף-בית באנושות. כי ככה חונכתי בבית – באום אל פחם. אני מייחל לימים שקטים ובטוחים למען כולנו, החברה הישראלית כולה, יהודים וערבים כאחד".

"הזיה ישראלית מאחדת"

בפיגוע הירי בבר האילקה נרצחו שלושה בני אדם ונפצעו עוד 14 איש, בהם שלושה במצב קשה. לצד הרופאים שפעלו להצלת חיי הפצועים, גם התושבים באזור הפיגוע נחלצו לסייע להמוני הישראלים שמצאו עצמם תקועים באזור, בשעה שבה המצוד אחר המחבל היה בעיצומו, עם מאות שוטרים וחיילים שלקחו חלק בסריקות אחריו. המשטרה, נזכיר, קראה באותן שעות לתושבים להסתגר בבתים, והתחבורה הציבורית במרכז העיר אף הושבתה לזמן קצר.
אחד מאותם תושבים הוא צחי, בן 39 שמתגורר בצמוד לכיכר רבין, מעל בר שכונתי. "מיד אחרי הפיגוע התחילו סריקות אחרי המחבל, עם שוטרים חמושים", סיפר. "השוטרים ביקשו לא לצאת מהבר ונעלו הכול. הבעלים של הבר שאני מכיר חייג אליי ושאל אם לקוחות יכולים לעלות אליי הביתה להסתתר שם עד שהמשטרה תפתח את הרחובות". הוא לא היסס, ופתח את דלת ביתו.
3 צפייה בגלריה
חיילים בתל אביב
חיילים בתל אביב
חיילים בסריקות אחר המחבל בתל אביב, בשעות שאחרי הפיגוע
(צילום: יובל חן)
3 צפייה בגלריה
חיילים בתל אביב
חיילים בתל אביב
(צילום: יובל חן)
לדבריו, בן רגע זרמו 20 מלקוחות הבר שמתחת לביתו אל מרכז הסלון שלו, ואחרים זרמו לדירות נוספות בבניין שדייריהן פתחו אף הם את דלתותיהם. "ברגעים הראשונים ראו את הפחד על האנשים, עד שאט-אט הם החלו להירגע", שחזר צחי. "בכל מקרה אמרנו לאנשים לחכות, והם המתינו אצלי בסלון למעלה משעתיים, עד שהיה אישור של המשטרה לצאת מהבתים. הרבה בנות היו אצלי. הן ממש חששו לצאת מהבית שלי". צחי השתדל להקל על האורחים בסלון ביתו, ומספר כי הגיש להם שתייה קלה וקפה: "בסך הכול היה נחמד, זה המעשה הכי אנושי לפתוח את דלת ביתך לאדם בצרה".
מירון ששון בן ה-27 מתגורר במרכז תל אביב, ואירח גם הוא אדם זר בביתו. "זה היה ערב של הזיה ישראלית מאחדת", סיפר. לדבריו, שהה כמעט שעה שלמה לבד אחרי הפיגוע, ואז אחד מחבריו שלא היה יכול לחזור לביתו הגיע אליו – יחד עם אדם נוסף שלא היה קשור אליו כלל: "התברר שהבחור חשש ועלה להסתתר בחדר המדרגות, וכשפתחתי את הדלת הוא נכנס. בהמשך הגיעה עוד חברה שלא רצתה להישאר לבד. הם היו אצלי בבית עד אחרי חצות לפחות, עד שהיה בטוח עבורם לחזור הביתה".
אלפים נתקעו באותן שעות ברחובות מרכז תל אביב, חלקם טיילו להנאתם, אחרים ערכו קניות וחלק ישבו בבתי קפה. "פחות מדקה-שתיים מהיריות ששמענו בתוך הבית, כבר לפחות 10 אנשים, חלקם תיירים דוברי צרפתית ואישה בהריון, כבר היו אצלי בסלון הבית. נתנו להם מסתור וניסינו להרגיע אותם", משחזר דולב ג'ולי, בן 27 שמתגורר בדיזנגוף פינת גורדון, במרחק של עשרות מטרים מבר האילקה. "שמעתי יריות, שתי דקות לתשע, הבנתי ללא ספק שזה פיגוע, במזל לא יצאתי החוצה. מיד חדר המדרגות התמלא באנשים, בעיקר תיירים דוברי צרפתית שברחו ממסעדה שפונה לקהל הצרפתי בעיקר. האישה בהריון שסיפרה שממש ראתה את המחבל ואת האקדח. היא הייתה בטראומה והצלחנו להרגיע אותה והיא כל הזמן סיפרה שהיא זוכרת שהמחבל ברח".
בברים בדיזנגוף, יממה לאחר הפיגוע
(צילום: טל שמעוני)

הוא הוסיף: "הבנתי שהאנשים בחדר המדרגות במצוקה וחרדה קשה, הכנסתי אותם לסלון הבית, הם היום מאוד מפוחדים. תיירים שאינם דוברי השפה נקלעים לזירת פיגוע וברחו מהמסעדה לחדר המדרגות שלי. פתחתי את הדירה שייכנסו ויירגעו, חלקם יצרו קשר עם המשפחות בצרפת כדי להרגיע אותן. האישה שבהריון שמרה על קור רוח דאגנו לה למים, שתייה ולשאר האנשים".
לדבריו, "הם נשארו בסלון בערך עד לשעה 01:00, כמי שזוכר את המחבל שביצע פיגוע בבר 'הסמטא' ב-2016, לא רחוק מזירת הפיגוע של היום, שם המחבל נתפס אחרי כשבוע ויותר אז הבנו שזה יכול לקחת ימים החיפוש אחריו. שאלנו את השוטרים ברחובות, והם אישור לאנשים לצאת מהבית שלי כדי שיחזרו לבתיהם או למלון לתיירים.
"הצעתי למי שלא בטוח לו לצאת וקצת חושש לישון אצלי בבית עד הבוקר, ורק אז יחזור כשהוא מרגיש בטוח הביתה - אבל האנשים העדיפו לחזור הביתה ברגע שהשוטרים אפשרו זאת". האורחים לרגע של ג'ולי הודו לו על מעשה החסד שעשה עימם ברגע של מצוקה כשהם נמלטו על נפשם מזירת פיגוע ופתח עבורם את ליבו ואת דלת ביתו. אחת הנשים שהייתה בקניות השאירה בקבוק יין והלכה. אחרים לא ידעו איך להודות לי, אבל זה המעשה הכי טבעי ואנושי".