לפני כמעט עשור, חיזבאללה השיק פרויקט צבאי יצירתי וחשאי מיוחד: הוא הציע לכפרים שיעיים ולתושבי דרום לבנון להקצות חדר בביתם תמורת תשלום שכירות קבוע לדייר מיוחד במינו. לא מדובר בבן אנוש, אלא בטיל לטווח ארוך יחסית, עם ראש קרב כבד, שיהיה מונח על משגר - מוכן לשיגור באותו חדר צמוד לבית המשפחה שמאחסנת אותו. לחדר הזה יהיה גג שניתן יהיה להסירו בקלות, תוך דקות אחדות, ואז לזקוף את הטיל על המשגר ולשגר אותו. הכוונה הייתה שהמשפחות שאצלן "מתגורר" הטיל ישמשו לו מגן אנושי וגם הסוואה.
2 צפייה בגלריה
הצהרת דובר צה"ל - טיל השיוט, המחבלים והבית
הצהרת דובר צה"ל - טיל השיוט, המחבלים והבית
המשפחות ישמשו מגן אנושי והסוואה. הדמיית הטיל ש"מתגורר" בבתי אזרחים
(צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל: "מחבלי חיזבאללה תכננו לשגר טיל שיוט מבית אזרחי"
(צילום: דובר צה"ל)

חיזבאללה בחר במיוחד משפחות שיעיות עניות, שהיו זקוקות לתוספת הכנסה והתגוררו בכפרים שבאזור צור, צידון, ואפילו מדרום לביירות, כשהטילים הכבדים הוצבו בבקעת הלבנון. המיזם הלך והתפתח עם השנים, ובמשך הזמן חיזבאללה אפילו רכש מגרשים וחלקות קרקע שעליהן בנה במיוחד בתים והציע אותם חינם או בתשלום זול במיוחד למשפחות שיעיות, שיהיו מוכנות לאחסן לצידן בחדר מיוחד את הטילים לטווח בינוני שחלקם אמורים להגיע גם למרכז ישראל. מדובר במאות טילים שנמצאים באזורים שמדרום לביירות והם מוכנים לשיגור תוך דקות על-ידי פעילי חיזבאללה מיחידות מיוחדות, שיכוונו אותם וישגרו אותם.
חיזבאללה עד עכשיו לא השתמש בטילים האלה, כי שמר אותם לשלב עצים במערכה עם ישראל שבו יצטרך להפתיע את העורף הישראלי כולל באזור המרכז ולפגוע בתשתיות צבאיות ואזרחיות בשטח ישראל בהפתעה. חיזבאללה העריך שישראל לא יודעת על הימצאות הטילים האלה או שאינה יודעת לאתר אותם בדיוק.
צה"ל לא תקף את הטילים האלה עד כה משלוש סיבות: האחת, כדי לא לפגוע בצורה נרחבת באזרחים לבנונים (למרות שהם בהחלט מעורבים בלחימה מעצם העובדה שהם הסכימו לאחסן בבתיהם את הדייר הקטלני שחיזבאללה הציב בהם). הסיבה השנייה הייתה שישראל למדה לקח מהלחימה ברצועה והבינה שתקיפת הטילים האלה בלב הכפרים השיעיים בלבנון תייצר אבידות בקרב הכפריים והרס גדול בתוך הכפרים, וחיזבאללה ינצל את זה בעזרת התקשורת כדי לכרסם עוד יותר בלגיטימציה של מדינת ישראל. הסיבה השלישית היא שמדובר בטילים לטווח בינוני עם ראש נפץ כבד שעצם תקיפתם לפני כמה שבועות וחודשים הייתה גורמת לתגובה עצימה של חיזבאללה, שהייתה מתרחבת מעבר לצפון ולגליל שבו התנהלה מלחמת ההתשה.
ה"חדר הסודי", בסרטון של צה"ל
2 צפייה בגלריה
תקיפות נרחבות בדרום לבנון
תקיפות נרחבות בדרום לבנון
תקיפות נרחבות בדרום לבנון. צה"ל מסיר את הכפפות, וקורא לפני לתושבים לעזוב
עכשיו, צה"ל מסיר את הכפפות - והיום הוא תוקף את הטילים האלה. אבל לפני כן, דובר צה"ל מבצע "מתקפה תודעתית מקדימה", כדי למזער את הנזקים שבתקיפה אווירית בתוך הכפרים. הכוונה היא לגרום למשפחות הכפריים השיעיים שיש בבתיהם או בסמוך להם טילים לעזוב את בתיהם ולא להיפגע כאשר החדר עם הטיל יותקף והטיל יושמד, ובניגוד לעזה מיד אחרי התקיפה הם יוכלו לחזור לבתיהם.
בכך, צה"ל מסב את תשומת הלב של העולם לעובדה שחיזבאללה נלחם מתוך בתים של אזרחים שאמורים להיות לא מעורבים, ולכך שהוא משתמש בהם כמגן אנושי. על-ידי כך, מנסה צה"ל למנוע לפחות חלק מהביקורת שעשויה להימתח עלינו בארה"ב ובאירופה. מהלך תודעתי מקדים כזה ננקט גם ישירות כלפי האוכלוסייה הלבנונית שתהיה הנפגעת הישירה.