לכזה תרגיל "רטוב" לא ציפו אנשי יחידת "להבה" של שירותי הכבאות והצלה. ביום שני האחרון, בעיצומו של שבוע תרגול חילוץ ממים זורמים בירדן ההררי, הם הוקפצו לאירוע אמיתי: חילוץ של צעיר שטבע למוות במאגר מים ליד היישוב תפרח בנגב.
סגן טפסר דורון אלמשלי, מפקד היחידה, סיפר: "זה הפך בן רגע מאימון לאירוע אמת. מדובר בנסיעה שאמורה לארוך שלוש שעות, אך הגענו למקום בתוך שעה וחצי. פעלנו בשני צוותים – אחד בסירה מעל המים, כשהוא נעזר בגלאי תת מימי, ואחד בצלילה. לצערנו, בתוך זמן קצר הוצאנו מהמים גופה".
ביחידת "להבה", "הסיירת" של שירותי הכבאות, ניצלו את גאות השיא בירדן. במהלך החודש האחרון אימנו אלמשלי ואנשיו את אנשי היל"מים – 15 יחידות החילוץ ממים של כיבוי האש, היושבות בתחנות האזוריות. את השבוע האחרון הקדישו לאימון מתקדם של לוחמי היחידה עצמה, בפיקוח של שני מדריכים צרפתים – ז'אן מרק וסטפן אונקין, שהגיעו במיוחד לאירוע.
"האימון שלנו היה בצרפת. בירדן המים בטמפרטורה של 14 מעלות, ובנהרות שבהם התאמנו בצרפת יש 10 מעלות פחות, משהו כמו 4–5 מעלות. פה מחוץ למים היה יותר קר, למרות שמדי פעם יצאה השמש", תיאר אלמשלי.
"אני מדריך ברמה גבוהה והעברתי את התרגילים במיומנות אישית – גלישת גוף, חציות זרמים וחילוץ באמצעות זריקת חבלים. המדריכים הצרפתים נותנים את האבחנות שלהם לגבי התרגולות שאנחנו מבצעים. הם התרשמו מאוד. לא ידעו שהרמה של המחלצים הישראלים כזו גבוהה", סיפר.
"לאחר מכן הלכנו על תרגילים משולבים: חילוץ המוני של מספר נפגעים שנמצאים בגדה אחת וצריך לחלץ אותם לגדה שנייה, חילוץ בתנאי שטח מורכבים ותרחיש של מספר מחולצים במערבולת – כששני מטר אחרי זה יש לך איזו תנועה אנכית של המים, כמו מפל, ואי אפשר שהמחולצים יגיעו לנקודה הזו".
לוחמי "להבה" מתמחים בצלילה במים פתוחים ובמים עכורים, וכל אחד מהם עובר גם הכשרה רפואית כחובש. בימים שבהם אין קריאות, חברי היחידה עסוקים באימונים. "אנחנו מתאמנים כל יום, כל היום", מבהיר סגן טפסר אלמשלי. "כדי לשמר כשירות ברמה גבוהה, אפילו קיצונית".
הסיבה לאימונים המאומצים היא אירועי מזג האוויר שמחמירים ככל שחולפות השנים. "חד משמעית אתה רואה יותר חילוצים ואירועי קיצון. ההתחממות הגלובלית משפיעה עלינו. כמות האירועים לא רק גדלה, אלא הופכת להיות יותר אגרסיבית. יש לנו הרבה אירועים של הצפות אורבניות, שנגרמות בגלל אירועי גשם קיצוניים: כמויות גדולות של משקעים בפרק זמן קצר, שמערכות הניקוז לא מצליחות להתגבר עליהם", אמר אלמשלי.
הקצין מביא כדוגמה את אירוע ההצפה בנס ציונה בנובמבר 2020: "אני בתפקידי חילוץ והצלה כבר קרוב ל-14 שנה, כבר חווינו הכול, אבל הייתה שם הצפה שמעולם לא ראינו – בגובה של 9 מטר ובשני חניונים. המים שבאחד מהם הגיעו לגובה 4 מטר, והחניון השני היה מוצף לחלוטין. היו 90 כלי רכב מתחת למים. המצב הוגדר כפוטנציאל לסיכון עצום – הרחוב הוצף ושתי מעליות היו מתחת למים. הפעלנו משאבות ייעודיות כדי לשאוב את כל המים ולוודא שלא היו נפגעים. 20 איש חולצו מבתיהם, בעיקר באמצעות סירות".
חודש אחר כך הציף הגעתון את נהריה, וגרם לאסון שבו נספה צעיר תושב העיר. "לא הייתי אז בנהריה, אבל באותו יום חילצנו 27 ילדים מגן שהוצף ברחובות. היה כמובן את האירוע של הצפת המוסך בבסיס חצור, שבו השתתפנו", הוא מספר.
"אנחנו נראה יותר ויותר אירועים כאלה בשנים הקרובות", מזהיר אלמשלי. "זו מגמה כלל עולמית, ולא מדובר רק בהצפות. גם בחודשי הקיץ רואים שריפות יותר רחבות ויותר קטלניות".