מכה לשר החוץ האנטי-הישראלי באיחוד - "מועצת האסוציאציה" צפויה להתכנס אחרי החלפתו: לפני שלושה שבועות הזמין שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל את שר החוץ ישראל כ"ץ, להשתתף במפגש של "מועצת האסוציאציה" (התאגדות) – שהינה למעשה ועדת ההיגוי ליחסי ישראל והאיחוד האירופי.
בורל תכנן להוביל עם מדינות כמו אירלנד, ספרד ובלגיה צעדים נגד ישראל - אך ידידותיה סיכלו את המהלך והביאו לדחיית הכינוס למועד אחד, שיהיה לה נוח יותר מדינית.
2 צפייה בגלריה
ג'וזפ בורל, ישראל כ"ץ
ג'וזפ בורל, ישראל כ"ץ
בורל וכ"ץ
(צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias, Attila KISBENEDEK / AFP)
השר כ"ץ בפגישתו עם סיירטו
(צילום: משרד החוץ)

לקראת פסגת מנהיגי המדינות של האיחוד האירופי שיתקיים מחר (חמישי), ועידת שרי החוץ של האיחוד התכנסה השבוע למפגש משלה. בורל, שעוסק באובססיביות בישראל לעומת סוגיות אחרות, פתח את המפגש בהתייחסות להזמנה ששלח לשר כ"ץ כדי לכנס מפגש "אסוציאציה" מיוחד. הוא הסביר לעמיתיו כי "זו לא העת לכינוס מפגש רגיל".
בעוד שמדינות עוינות לישראל כמו אירלנד וספרד תמכו בהצעתו, שר החוץ של הונגריה פטר סיירטו, שאירח את השר כ"ץ רק בשבוע שעבר, אמר שהוא תומך בכינוס מפגש "אסוציאציה" במתכונתו המקורית - במהלך תקופת הנשיאות ההונגרית באיחוד האירופי, שתחל ב-1 ביולי.
אל עמדתו של סיירטו הצטרפו שרי החוץ של גרמניה, יוון, צ'כיה, אוסטריה ומדינות נוספות. מנגד, לפי הנוכחים בחדר, שר החוץ האירי מיהאל מרטין התרעם: "זה לא יכול להיות כינוס רגיל, ישראל לא עומדת בהתחייבות שלה ומפרה את החוק הבינלאומי". שר החוץ של לוקסמבורג קסאבייה בטל, שחזר לאחרונה מביקור בישראל ונפגש עם שר החוץ כ"ץ, חלק על עמיתו האירי ואמר כי יש לקיים דיאלוג עם ישראל ולא לכפות עליה צעדים.
לקראת כל מפגש של "מועצת האסוציאציה", נדרש קונצנזוס מלא של כל 27 המדינות החברות סביב סדר היום שעולה לדיון. לפי גורמים בשירות החוץ של האיחוד האירופי, נציבות האיחוד החלה לדון בנושאים שיעלו במפגש המתוכנן. עם זאת, לפי הגורמים צפוי להתחיל משא ומתן בין המדינות החברות כדי להגיע לקונצנזוס, תהליך שעשוי לקחת חודשים ארוכים וצפוי להגיע לסיומו באוקטובר - סמוך למועד החלפתו של בורל.
2 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
המחליפה המיועדת של בורל. ראש ממשלת אסטוניה
(צילום: EPA/FILIP SINGER)
לאחר שבועיים של מגעים ומשחקי פוקר סביב שולחן הדיונים מאז הבחירות לפרלמנט האירופי הגיעו אתמול ראשי ממשלות ומדינות של חברי הסיעה הגדולה בפרלמנט לכמה החלטות מרכזיות בנוגע לדמויות שיאיישו את התפקידים הבכירים באיחוד.
בשורה טובה מבחינת ישראל היא היבחרה של ראש ממשלת אסטוניה קאיה קאלאס, מהמחנה הליברלי בארצה, למועמדת לתפקיד שרת החוץ של האיחוד האירופי. היא תומכת בפתרון שתי המדינות ודיברה בעבר רבות על הנושא ההומניטרי בעזה, אך מאז 7 באוקטובר היא גם ביקרה במילים קשות את הטבח שביצע חמאס והתבטאה בעד זכותה של ישראל להגן על עצמה. כך או כך, כמעט כל מי שהיה מחליף את בורל בתפקיד היה נחשב מבחינת ישראל לשיפור.
כזכור, בביקורו בהונגריה, שר החוץ כ"ץ סיכם עם מקבילו ההונגרי סיירטו כי ישראל תיענה בחיוב להזמנתו של בורל להשתתף בכינוס "מועצת האסוציאציה" - אך תעשה זאת רק תחת כהונת הנשיאות ההונגרית. סיירטו אמר בפגישה הסגורה כי הוא רוצה שהדיון יתקיים תחת הנשיאות ההונגרית, כדי ש"לא לתת לבורל לחנך אתכם". הרעיון הוא למנוע מהממונה על יחסי החוץ באיחוד דיון לעומתי שיאפשר לחבוט בישראל, ולקיים במקום זה דיון ענייני. המאמצים הדיפלומטיים בראשות שר החוץ כ"ץ הצליחו לייצר גוש מדינות באיחוד שמתנגדות ליוזמות של בורל.