סמוטריץ' ולוין בהפגנת הימין בירושלים
(צילום: satview)

המהפכה המשפטית של ממשלת נתניהו שוב על הפרק אחרי הפגנת הענק בירושלים - ומובילי המחאה אומרים כי ישראל "הופכת למדינה סף-דיקטטורית" ומודיעים כי במוצאי שבת יכריזו על "צעדים חדשים לעצירת הדיקטטורה". הם אמרו זאת לאחר ששר המשפטים יריב לוין קרא מעל הבמה יחד עם המפגינים "העם דורש רפורמה משפטית", שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הבהיר כי "העם דורש רפורמה, והעם יקבל רפורמה", והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הבהיר: "צריך רפורמה מלא-מלא, רפורמה עכשיו".
מובילי המחאה אמרו כי בשבת תתקיים ברחוב קפלן בתל אביב בפעם ה-17 ברציפות הפגנה נגד המהפכה המשפטית. "בשבת נפגין בקפלן וביותר מ-150 מוקדים ברחבי הארץ", אמרו והבהירו: "אנחנו מגבירים קצב לאור הכרזת ראשי הקואליציה כי בכוונתם להעביר את חוקי הדיקטטורה".
4 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
דורכים על תמונת שופטי בג"ץ. הפגנת הימין בירושלים
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנת הימין בירושלים
(צילום: יריב כץ)
"מיום ראשון הקרוב ישראל הופכת להיות מדינת סף-דיקטטורית, כשרק הצבעה אחת מפרידה בינינו לבין דיקטטורה משיחית מסוכנת. זו סכנה ברורה מוחשית ומיידית", אמרו מובילי המחאה. לדבריהם, "ההתדיינות אצל הנשיא הוכחה כתרגיל הונאה. ישראל על סף משבר כלכלי, התפרקות הצבא ובידוד בינלאומי. רק מאות אלפים ברחובות יכולים לעצור את הדיקטטורה".
במטה מאבק ההייטק התייחסו לתיעוד שבו נראו מפגינים דורכים על כרזה ועליה תמונות שופטי בג"ץ והיועמ"שית: "התמונות הללו מבחילות ומתאימות למדינות בהן שורפים דגלים וסמלי שלטון. זו הסתה פרועה נגד שומרי הסף, כאילו היו אויבי העם. מי שדורך על תמונותיהם של שופטי בג"ץ הם אלה שרוצים לדרוס ברגל גסה את ערכי הדמוקרטיה והמחנה הליברלי בישראל".
ערן שוורץ, מנהל מטה המאבק, אמר ל-ynet: "בצער רב אנחנו מגלים את המובן מאליו. מנהיגי הקואליציה מכריזים בקול כי הם 'לא רוצים פשרה', רומסים ברגליים גסות את דמויות שופטי בית המשפט העליון ומצעידים את ישראל להיותה מדינת סף-דיקטטורית. אזרחי ישראל הנחושים ולמודי ניסיון, לא יאפשרו זאת ויגיעו בהמוניהם לשבת ה-17 של המאבק כחומה בצורה נגד טירוף המערכות הזה. עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה".
גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס להפגנת הימין: "בושה עמוקה ועצב עמוק. זה מה שהרגיש כל ישראלי שהוא חלק מהרוב השפוי כשראה את המפגינים הדורכים על תמונות שופטי בג"ץ. זה לא קרה בהתפרעות של לה פמיליה, אלא בהפגנה שראש הממשלה נתניהו שם כסף של הליכוד כדי לממן אותה ושר המשפטים לוין היה נואם מרכזי בה. נאומי ההסתה של השרים והח"כים רק ממשיכים לקרוע את העם ולפרק את החברה הישראלית. שוב שקרים ופייק רק בשביל עוד כותרות. לאן הממשלה הזו רוצה להוביל אותנו? מה עוד הם יעוללו למדינת ישראל ועם ישראל לפני שיעצרו?".
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המפכה המשפטית
הפגנה נגד המפכה המשפטית
הפגנה נגד המפכה המשפטית בתל אביב
(צילום: רויטרס)
אתמול נערך בבית הנשיא המפגש החמישי של המשא ומתן בין הקואליציה לאופוזיציה על פשרה. המפגש היה קצר יחסית ונמשך כארבע שעות בלבד. השיחות עסקו בשני נושאים: הזכויות שמעניקים חוקי יסוד והיעוץ המשפטי.
גורמים שמעורים במשא ומתן אמרו שרוב השיחות היו באווירה עניינית, אם כי בשלב מסוים השיחות עלו לטונים גבוהים. באופוזיציה היו מי שפירשו זאת כהקשחת עמדות מצד הקואליציה על רקע הפגנת השרירים בהפגנת הימין בירושלים.
בין הצדדים יש הסכמה שחוקי היסוד יחוקקו באופן שונה מהיום, כך שיידרש רוב גדול לאישורם. אין עדיין הסכמה על גובה הרוב הזה אך יש הסכמה לגבי המנגנון שצריך לבדל אותם מחקיקה רגילה שמצריכה רוב רגיל. הניסיון הוא להגיע להסכמה על רגע מכונן חוקתי – כשלב בדרך לחוקה. בנושא היעוץ המשפטי, החלו הצדדים בדיון ראשוני בשאלות שקשורות למעמד היועצים המשפטיים ודרג נבחר במשרדי ממשלה ובממשלה.
בשבוע הבא יקיימו הצדדים יום וחצי של הידברות ויצטרכו גם להגיע להסכמות איך ממשיכים בהידברות עם חידוש מושב הקיץ של הכנסת. ההערכה היא שיידרשו עוד שבועות להמשך ההידברות.
פורסם לראשונה: 21:26, 27.04.23