48 מלש"בים בלבד מהחברה החרדית, מתוך 900 שזומנו, הגיעו ביומיים האחרונים לביצוע צו ראשון ותהליכה קליטה ומיון בלשכת הגיוס בתל השומר. במהלך היומיים האלו, נציין, הפגינו מאות חרדים קיצונים מחוץ ללשכת הגיוס, ואף פרצו היום לבסיס.
הפריצה לתל השומר
(צילום: שילה פריד, יריב כץ)

מצה"ל נמסר כי "לשכת הגיוס ביצעה התאמות שמאפשרות ביצוע תהליכי מיון באופן מותאם לאורח החיים החרדי, ביניהם הרחבת הסגל הממיין והסגל הרפואי המגדרי. בנוסף, לראשונה צה"ל קיים מבחני דפ״ר וראיונות מותאמים לחברה החרדית. שני ימי המיון הראשוניים התקיימו בבסיס תל השומר ובהמשך מתוכננים להתקיים ימים דומים בלשכות גיוס נוספות שיעברו את ההתאמות הנדרשות. צה״ל הינו צבא העם המגייס לשורותיו מכורח חוק. גיוס החרדים הוא צורך מבצעי ומשימה לאומית".
בצה"ל תולים את אחוז הגיוס הנמוך בין היתר בהפגנות החרדים הקיצונים מול לשכת הגיוס, שם הוזהרו מי שנכנסו לתל השומר כי הם עומדים בפני "סכנה רוחנית". גם ל-ynet הגיעו מקרים בודדים של מיועדים לשירות שההפגנות הרתיעו מהגעה ללשכת הגיוס, דבר שגם כך מעורר ביקורת גדולה בחברה החרדית.
עוד קודם לכן שורת רבנים בכירים בציבור החרדי, בהם מנהיג הציבור הליטאי הרב דב לנדו, הורו שלא להתייצב בלשכת הגיוס - גם לא לצו ראשון. "לא להתייצב לשום זימון שהוא", כתב הרב במכתב שפרסם. גם במועצת חכמי התורה של ש"ס פרסמו לפני כחודש מכתב הקובע כי "בעת הזו אין להיענות לצו גיוס ואין להתייצב בלשכות הגיוס". הראשון לציון, הרב הראשי לשעבר יצחק יוסף, אמר בשיעור שפרטיו פורסמו ב-ynet כי "מי שקיבל צו צריך לקרוע אותו".
1 צפייה בגלריה
מחאת חרדים מול הבקו"ם
מחאת חרדים מול הבקו"ם
תיעוד ממחאת החרדים מול הבקו"ם
(צילום: מוטי קמחי)
עו"ד שלומית רביצקי טור-פז, מנהלת המרכז לחברה משותפת במכון הישראלי לדמוקרטיה; יחד עם אל"ם (מיל) ד"ר ערן שמיר-בורר, מנהל המרכז לביטחון לאומי במכון; ועו"ד מירית לביא, הסבירו לאחר ההפגנות שהתקיימו אתמול כי ההשלכות לאי-התייצבות קובעות שמי שלא התייצב בפעם הראשונה יקבל הזמנה נוספת, ואם לא התייצב - יקבל התראה עם מועד חדש. "אם לא התייצב המלש"ב גם למועד השלישי, פתוחות בפני הצבא מספר אפשרויות פעולה - מעצר והבאה כפויה ללשכת הגיוס, או שליחת צו גיוס לשירות ללא בדיקות מקדימות לתפקיד שייקבע באופן שרירותי", אמרו.
מוקדם יותר היום מאות חרדים קיצונים הפגינו גם מחוץ לבקו"ם בניסיון להפריע לקליטת החרדים שקיבלו צווי גיוס. מולם הפגינו חברות בארגון "אימהות בחזית", שביקשו לדבריהן "לברך את החרדים האמיצים שקיבלו צו ובאים להתייצב וכדי להבהיר לסרבנים - מה שהיה לא יהיה". בהמשך ההפגנה עשרות חרדים קיצונים פרצו לתל השומר. כמה זרקו בקבוקים על שוטרים דרך הגדר, וצעקו: "לשבש את פעילות הבסיס". אחרי שיצאו מהבסיס אמר ל-ynet אחד המוחים: "עשינו לכם תזכורת ל-7 באוקטובר, שתבינו מה יקרה אם תמשיכו בגיוס חרדים". בתיעוד משם, נראה שוטר מאיים עליהם כי אם יתקרבו אליו - הוא יירה להם בראש.
בהודעת הסיכום של המשטרה צוין כי 21 מפירי סדר נעצרו וששלושה שוטרים נפצעו בעימותים. במשטרה אמרו: "מאות מפגינים שהגיעו למקום במטרה לפרוץ לבסיס הצבאי, התעמתו עם השוטרים תוך אלימות, השלכת חפצים, ניסיונות חוזרים ונשנים לפרוץ חסימות, השלכת גדרות, ואף סיכנו את חייהם ונשכבו מתחת למשאיות ואף ניקבו גלגלים של משאיות. מפירי הסדר תקפו את השוטרים בליווי קריאות נאצה לעבר השוטרים 'נאצים'".