נשיא המדינה יצחק הרצוג קרא הערב (שני) במרומז להקמת ממשלת אחדות שתתייצב מאחורי שחרור חטופים. "המערכת הפוליטית חייבת להתייצב בכל הכוח ביחד מאחורי שחרור והשבת החטופים והחטופות הביתה במהרה", קרא בפגישה עם משפחותיהן של חמשת התצפיתניות שנחטפו מבסיס נחל עוז בבוקר 7 באוקטובר.
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישה עם משפחות התצפיתניות שנחטפו בנחל עוז ב-7 באוקטובר
נשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישה עם משפחות התצפיתניות שנחטפו בנחל עוז ב-7 באוקטובר
הרצוג בפגישה עם משפחות התצפיתניות החטופות
(צילום: מעיין טואף, לע״מ)
4 צפייה בגלריה
תצפיתניות שנחטפו בשבעה באוקטובר לרצועת עזה
תצפיתניות שנחטפו בשבעה באוקטובר לרצועת עזה
חמשת התצפיתניות שנחטפו מנחל עוז. מימין: נעמה לוי, לירי אלבג, אגם ברגר, קרינה ארייב ודניאלה גלבוע
(צילום: מטה משפחות החטופים )
הנשיא אמר כי "אני מסתכל עליכם ורואה תעצומות נפש. ואני אומר, איך אפשר? איך אפשר לעבור 11 חודשים את הגיהנום הזה? אני עושה ומתפלל בכל דקה ובכל רגע למען שובן. ראיתי את הדוחות הפתולגיים על ששת החטופים שנרצחו בשבי, והזדעזעתי עד עמקי נשמתי. גם כשאתה מלווה אותם למנוחות, אבל גם כשאתה קורא את הדוחות - אתה מבין את עוצמת הרשע. שלא נתבלבל לרגע, הרשע מתחיל ונגמר אצל סינוואר - שם הרשע. אצלו ואצל חייליו המחבלים הנתעבים".
"אחרי שאמרנו את זה - זה ברור שכל מה שהם רוצים זה לפלג, לפצל ולסכסך בינינו, ולחגוג על כך שאנחנו רבים בתוכנו", הוסיף הרצוג. "ברור לכולנו שלכל עסקת חטופים יהיו מחירים כואבים. זה ברור לנו. אבל אני חושב שבלי הבאת החטופים הביתה - המחירים יהיו הרבה יותר כואבים לחברה הישראלית. צריך לעשות כל שניתן כדי להחזירם הביתה במהרה".
רעייתו של הרצוג, מיכל, אמרה בפגישה: "הזעקה שלכם היא זעקה כל כך נכונה וצודקת. החברה הישראלית לא תהיה שלמה אף פעם אם לא נביא את כולם בחזרה. הזמן הוא קריטי, אבל גם האחריות של מנהיגים לפעול יחד כדי להביא למטרה הקדושה הזאת, וכדי לשמור על החברה הישראלית ביחד. אנחנו אתכם בכל ליבנו".
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
חותר להקמת ממשלת אחדות רחבה. דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפני שבוע פורסם ב-ynet כי יו"ר ש"ס אריה דרעי, האיש הקרוב ביותר לראש הממשלה בנימין נתניהו מבין השותפים שמרכיבים את הממשלה, מרוכז בשני נתיבים עיקריים. אחד מהם הוא חיבורים פוליטיים וחתירה לממשלת אחדות רחבה, והשני - קידום עסקת חטופים. גם שר הפנים משה ארבל מש"ס קרא בעצמו פומבית להקמת ממשלת אחדות - אך חרף כל אלה, נראה כי הסיכויים קלושים.
בתקופה האחרונה זיהה דרעי דמויות פוליטיות מרכזיות שסבורות כי יש צורך בהתגייסות ובכניסה לממשלה לצורך הקטנת כוחו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, בעקבות מה שמתפרשים על ידו כ"אירועי סחיטה" מצד השר. הוא ואנשיו עורכים לא מעט שיחות כדי לקדם יוזמה שבמסגרתה האופוזיציה תיכנס לממשלה כמקשה אחת: יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער.
דרעי עורך שיחות עומק, בעיקר עם ח"כ גדי איזנקוט ממפלגתו של גנץ, וזיהה לאחרונה גם את אלעזר שטרן מיש עתיד כגורם שמאמין ברעיון ויכול לפעול מתוך האופוזיציה כדי לקדם אותו, למרות שהשפעתו נמוכה יחסית. לטענת גורמים ששוחחו עם דרעי, הוא אמר יותר מפעם אחת לאחרונה לחברי קואליציה כי הוא מציע "לנשוך שפתיים", גם אם יש איבה אישית מול נתניהו ושותפיו, ולעשות את "מה שטוב למדינה". הוא חזר על המסר שכניסת האופוזיציה כמקשה אחת היא לא מכפיל כוח, אלא משלש כוח.
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
מסרב להוציא אותו מהקואליציה. בן גביר ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, אוליבייה פיטוסי)
"דרעי מבין שהמפתח טמון בכך שבאופוזיציה יבינו שהתקציב הבא הולך לעבור והקואליציה הזאת משלימה את ימיה", אמרו אותם גורמים. "זה הדבר היחיד שיעורר את המוטיבציה לשקול את הדברים. הוא יודע כמו כולם שבאופוזיציה סולדים מהאופן שבו מתנהלים הדברים ושואלים את עצמם 'לאן הולכת המדינה?'. זה כשלעצמו צריך לסייע".
עם זאת, נראה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב להוציא את בן גביר ואת מפלגתו עוצמה יהודית מהממשלה, וכן מסתמן כי יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לא מוכן לשבת איתו. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן סבור שנתניהו פספס את רכבת האחדות, וגם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שפרש מהממשלה רק לפני כמה חודשים, לא מעוניין לחזור.