3 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל ברמת הגולן
חיילי צה"ל ברמת הגולן
מזון לקוי, בירוקרטיות מעמיסות וגם תשתיות רעועות
(צילום: AFP)
המסמך שמאשר - איכות המזון בצבא נמוכה, הטיפול הרפואי רעוע: הדו"ח הראשון של נציבת קבילות החיילים, תת-אלוף במיל' רחל טבת-ויזל שנכנסה לתפקידה לפני כשנה, הוגש השבוע לשר הביטחון בני גנץ ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. בדומה לדו"חות קודמים, גם זה הנוכחי מציף בעיות לוגיסטיות ורפואיות בצבא, כמו גם יחס משפיל לחיילים מצד מפקדים בכירים – מפקדי פלוגות וקצינים בדרגות רב-סרן וסגן אלוף, שהשפילו חיילים, התעמרו בהם או נהגו בהם בניגוד חמור לפקודות.
בשנה החולפת חלה עלייה של 9% במספר הקבילות ביחס לשנת 2020. רובן (55%) נמצאו מוצדקות. בסך הכול, לפי הדו"ח, הוגשו 6,222 קבילות. רוב הקובלים היו חיילי חובה (3,722), 656 מהם היו חיילי קבע, 491 משרתי מילואים ו-973 מלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון).
בדו"ח נרשמה התייחסות גם לחיסוני הקורונה, שניתנו בשנה החולפת על-ידי גורמי הרפואה בצבא. באחד המקרים, כך צוין, החליט רס"ר ביחידה לחסן חיילים בעצמו בגלל לחץ בתורים ובטענה שהוא גם חובש. קצין הבריאות האוגדתי שהבחין בכך, לא עצר את הרס"ר ואפשר לו להמשיך בחיסון החיילים.
הדו"ח התייחס גם לאיכות המזון בצה"ל, לתשתיות הצבא וגם לבירוקרטיות שמעמיס צה"ל על משרתיו. קבילות רבות, שנמצאו מוצדקות, הובילו את צוותי הנציבות למסקנה שאיכות המזון בצה"ל נמוכה. הצוותים מצאו שבחלק מהיחידות מוגבלים החיילים למנת חלבון אחת, ושבאחרות יש תשתיות מגורים רעועות.
"יש בסיסי הדרכה שאי אפשר לאכול בהם את האוכל שמוגש. אתה פותח שניצל והוא אדום מבפנים. יש חיות שמסתובבות ליד ולכלוך. בקריית ההדרכה למשל, החיילים נאלצים לצאת מחדר האוכל ולקנות מזון בחנות הצמודה בבסיס – ששייכת לזכיין המזון בעצמו. זה מצב מאוד בעייתי", כתבה הנציבה תא"ל במיל' טבת-ויזל.
קבילות מוצדקות, כאמור, נמצאו גם באשר לאי-מתן זכויות כלכליות לחיילים כנדרש בפקודות ועיכוב בטיפול בנושאים הללו בגלל עודף בירוקרטיות. הנציבה הטיחה ביקורת קשה בצבא בעקבות העיכובים הללו. "המשרתים נאלצים להילחם בבירוקרטיה הצבאית על מנת לקבל תגמול לו הם זכאים. זה בבחינת כפיות טובה כלפי מי שתורמים את מיטב שנותיהם למען צה"ל ומדינת ישראל", היא קבעה.
3 צפייה בגלריה
"פותחים את השניצל - והוא אדום". ארכיון
"פותחים את השניצל - והוא אדום". ארכיון
"פותחים את השניצל - והוא אדום". ארכיון
(צילום: תומריקו)
קצין הרפואה הראשי בצה"ל בריאיון לאולפן ynet, בחודש שעבר
(צילום: ניצן דרור, סטס קופולו)

בסוגיה הרפואית, נקבע בדו"ח כי גורמי רפואה עדיין מתייחסים בצורה לא מכבדת לחיילים. עוד נמצא כי אין תורים זמינים ושהוראות של רופאים צבאיים ניתנות בניגוד להנחיות חיל הרפואה. מלבד הרס"ר שהחליט לחסן את החיילים, תואר בדו"ח מקרה שבו חייל כלוא קיבל מזון עם אגוזים אף שהצהיר על האלרגיה שלו ולכן נדרש לטיפול רפואי. עוד תואר מקרה שבו נגד מטבח הכין מזון לחיילים עם בשר פג-תוקף ושיקר בנושא.

קצין בכיר קילל חיילת ואיים: "אשבור לך את הרגליים"

בתחום היחס לחיילים תוארו אירועים רבים של חיילים שחוו השפלה, יחס משפיל והתעמרות. בין המקרים שתוארו בדו"ח נמנים מקרים של קצינה בדרגת סגן שאחזה בחוזקה בכתפה של חיילת ודחפה אותה; מפקד פלוגה שהודח לאחר שחנק ודחף באלימות חייל שלו בתום סדרת מקרי אלימות מצידו כלפי פקודיו; סגן אלוף שקילל חיילת ואיים לשבור לה את הרגליים אחרי שהבחין בה יושבת עם רגליה על שולחן בבסיס; וטרטור של לוחמים ביחידה מובחרת ואי-מתן שעות שינה מספקות, לצד יחס מבזה מצד קצין.
3 צפייה בגלריה
רחל טבת-ויזל ובני גנץ
רחל טבת-ויזל ובני גנץ
נציבת קבילות החיילים תא"ל במיל' טבת-ויזל עם שר הביטחון גנץ
(צילום: משרד הביטחון)
בדו"ח תואר גם מקרה של מפקד שדרש מחיילים לעשות את צרכיהם בכוס כדי להוכיח שהם אכן סובלים מקלקול קיבה. במקרה אחר, השפיל סמל מחלקה את אחד מחייליו ואמר לו: "תירה לעצמך בראש, אתה נראה כמו נאצי".
בעוד מקרים שתוארו בדו"ח נכתב כי סמג"ד פנה לחייל הומו ואמר לו שהוא מקווה שבסוף השבוע המפגשים "יהיו עם בנות ולא עם בני זוג". הסמג"ד ננזף בהמשך על-ידי המח"ט. במקרה נוסף שתואר נכתב כי רופא השפיל חיילת שנמצאת בתהליך של התאמה מגדרית.
נציבת קבילות החיילים: "התנהלות של מפקדים, בהם בכירים, שפעלו באופן ברור בניגוד לפקודות, הינה חמורה ויש בה כרסום ביסודות שעליהם מושתת הצבא, דוגמה אישית בעייתית כלפי החיילים ופגיעה משמעותית באמון הציבור"
בסיס האימונים החטיבתי של כפיר מככב בדו"ח בשל תנאי המחייה, ההכשרה והאימונים הגרועים בו, שלוקים בחסר ולא מספיקים לאלפי הלוחמים שמתאמנים בו.
"התנהגויות כמו מתן חיסון לקורונה ללא הכשרה, הגשת מזון שלא מותאם לאלרגיים ושימוש בחומרים מסוכנים ללא ציוד תואם, מפירות את חובת המפקדים לשמור על כבודם ושלומם של המשרתים ופוגעת באמון שניתן בהם", כתבה הנציבה בדו"ח, אחרי שהביעה ביקורת חריפה על כך שחיילים אולצו להתחסן ואחרים, שלא התחסנו, הופלו לרעה, לצד יישום שגוי של ההנחיות בסוגיה.
היא הוסיפה כי "התנהלות זו של מפקדים, בהם בכירים, שפעלו באופן ברור בניגוד לפקודות, הינה חמורה ויש בה כרסום ביסודות שעליהם מושתת הצבא, דוגמה אישית בעייתית כלפי החיילים ופגיעה משמעותית באמון הציבור. יש גם קבילות לא מוצדקת אבל הן מעידות על רוח הדברים, כמו חייל שלא יצא לאזכרה של אביו כי יחידתו תפסה כוננות, אך הדברים לא הוסברו כלל לחייל".
מדובר צה"ל נמסר: "השמירה על ביטחונם של משרתי צה"ל, בשגרה ובחירום, נמצאת בראש מעייניו של צה"ל ועל כן קיימים פקודות ונהלים סדורים. ביחידות צה"ל נערכות ביקורות תכופות על מנת לעמוד על יישום הנהלים ופקודות צה"ל להתמודדות עם נגיף הקורונה ולהבטיח את השמירה על בריאותם של המשרתים וכשירותן של יחידות צה"ל. חל איסור לנקוט בצעדים כלשהם נגד משרתים המסרבים להתחסן. מקרים בהם יש חריגה מהנהלים והפקודות ומובאים לידיעת הגורמים הרלוונטיים, מטופלים בהתאם.
"באשר לטיפול בפרט, צה"ל החל השנה בתפיסת המרכזים לטיפול בפרט, אשר שמים אוכלוסיות במיקוד ונותנים מענה מקיף ושלם לפרט, הן למשרתי החובה והן למשרתי הקבע. בימים אלה יוצאת לדרך תכנית מקיפה לשיפור מענה ההזנה בצה"ל אשר יסדיר סטנדרט אחיד בעולמות ההזנה. אירועים חריגים המוצגים בדו"ח, בהם יחס לא ראוי של גורמי רפואה כלפי משרתים, לא עולים בקנה אחד עם ערכי החיל ומטופלים באופן יסודי ומעמיק".